Einddemper polijsten

Nieuws:

 

Auteur Topic: Einddemper polijsten  (gelezen 4618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
26 jul 2015, 22:42
Voor een andere Suzuki (lees geen Katana  :D ) heb ik een ietwat gekraste Yoshi einddemper.
Voor het mooi wil ik graag dat die einddemper weer een beetje netjes eruit ziet en enigszins glimt.

Wie heeft een leuk adres wie dat eventueel voor mij kan doen?
Het hoeft dus geen concours finish en ook geen concours prijs :)

gr. bram


  • ****
28 jul 2015, 07:17
Misschien ff een foto van de demper doen Bram?
Helaas komen die soort arbeidsintensieve klussen bij mij altijd op hetzelfde huis of garage adres terecht, namelijk dat van mezelf......... ;D
Ik denk eerst schuren, niet te grof beginnen afhankelijk van hoe het eruitziet, daarna steeds fijner papier, dan met waterproof en water en tenslotte Belgom.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • No avatar
  • ***
28 jul 2015, 09:20
Misschien ff een foto van de demper doen Bram?
Helaas komen die soort arbeidsintensieve klussen bij mij altijd op hetzelfde huis of garage adres terecht, namelijk dat van mezelf......... ;D
Ik denk eerst schuren, niet te grof beginnen afhankelijk van hoe het eruitziet, daarna steeds fijner papier, dan met waterproof en water en tenslotte Belgom.

Een foto zal ik plaatsen.

Ik heb zelf destijds wel een (oude en zware) polijstmachine gekocht, maar de nogal hoge prijs van de polijstschijven weerhield me ervan om alles nieuw te kopen.
Ik zou moeten voorwerken met een sisal schijf, daarna met katoen en flanellen schijven verder polijsten, uiteraard per stap met de juiste polijstpasta.
Op http://www.polijstwinkel.nl/?mid=producten&categorie_id=57&naam=Werkwijze_Polijsten had ik de juiste schijfdiameter voor de juiste polijstsnelheid uitgezocht. Omdat aluminium met 40-45m/s polijstsnelheid dient te gebeuren, werden mijn schijven nogal groot en daarmee duur :) (toerental van mijn machine is nl. 1480 rpm).
Omdat het een eenmalige klus was, dacht ik dat uitbesteden goedkoper ging zijn :)

gr. bram

  • *****
28 jul 2015, 18:12
..
Ik denk eerst schuren, niet te grof beginnen afhankelijk van hoe het eruitziet, daarna steeds fijner papier, dan met waterproof en water en tenslotte Belgom.
..
Ik heb zelf destijds wel een (oude en zware) polijstmachine gekocht, maar de nogal hoge prijs van de polijstschijven weerhield me ervan om alles nieuw te kopen.
..
Omdat aluminium met 40-45m/s polijstsnelheid dient te gebeuren, werden mijn schijven nogal groot en daarmee duur :) (toerental van mijn machine is nl. 1480 rpm).
..

Alu polijst ik (liever niet, maar als 't anders toch te lelijk is) met de schuurpapier-belgom-methode.. Slechts enkele keren met de polijstmop-methode geprobeerd (w.o. een katana-ruitje).. Toerental i.c.m. polijstschijfdiamet er was idd (naast beginnersfouten) ook bij mij de moeilijkheid, en heb met een boormachine (te laag toerental) alleen matig resultaat kunnen bereiken..
Destijds zat ik nog te overwegen een gewone goedkope (tafel)slijpmachine aan te schaffen en daar een flinke polijstschijf op te zetten.. Dat project heeft echter voorrang moeten verlenen aan andere projecte met hogere prio..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
28 jul 2015, 23:50
Hierbij zoals beloofd een foto van de einddemper.

De vorige eigenaar was zo aardig om hem legergroen te verven.
Met afbijt weer redelijk schoon gekregen, maar op sommige plekken en in wat krassen kwam het er moeilijk vanaf.
Een wat grovere voorbehandeling is dus zeker noodzakelijk. Een aantal krassen (de diepere) mogen best zichtbaar blijven. Als al het groene maar weg is en de vlakken die wel redelijk zijn weer een nette alu-shine hebben.



Als er adviezen zijn met welke korrel gestart kan worden en verder kan worden opgebouwd naar fijnere korrel wil ik het zelf ook nog proberen, maar iemand die het wil doen, geef ik er graag wat vergoeding voor.

gr. bram

  • No avatar
  • ***
31 jul 2015, 22:09
Misschien ff een foto van de demper doen Bram?
Helaas komen die soort arbeidsintensieve klussen bij mij altijd op hetzelfde huis of garage adres terecht, namelijk dat van mezelf......... ;D
Ik denk eerst schuren, niet te grof beginnen afhankelijk van hoe het eruitziet, daarna steeds fijner papier, dan met waterproof en water en tenslotte Belgom.

Heb je nog wat aanvullende info voor mij met welke korrel je begint en hoe je het opbouwt? En hoe fijn is de laatste stap? Doe je dat met water(proof) schuren?

Belgom ken ik verder niet, is dat een soort Brasso voor aluminium?

  • **
1 aug 2015, 02:15
Belgom is goed spul ja, een soort Brasso.
Ik weet niet waar je je bevindt, ik heb een vrij zware polijstborstel waar je je op mag uitleven... Zou eerst eens beginnen met Scotchbrite ofzo om de diepe krassen een beetje weg te krijgen.

Stefan

  • *****
2 aug 2015, 00:07
Belgom is goed spul ja, een soort Brasso.

Yep, goed spul.. Wel tamelijk duur, maar als je er goed mee omspringt kun je er lang mee doen.. Altijd dop er weer snel op doen, want het goedje heeft de neiging tot uitdrogen.. (goed hard schudden voor gebruik is trws ook van belang (check wittigheid), want het slijpmiddel in de vloeistof zakt naar de bodem..)

Met de schuurpapier->Belgom methode is een zorgvuldige opbouw van schuurpapier korrelsoorten belangrijk.. Te grof beginnen veroorzaakt onnodig veel extra krassen, te (snel overstappen naar) fijne korrel halt de diepe krassen niet weg..
Het is een kwestie van uitproberen met welke korrel je kunt beginnen, maar gezien de staat van de demper is dat mogelijk korrel 280..
Ik heb zelf geen succes gehad met alu nat schuren, en doe dus alles droog (stoffig!).. Voor de fijnere korrels 800+ is vlgs mij alleen wet schuurpapier verkrijgbaar, dat op zich ook droog breikbaar is..
Pas gaan Belgommen als de zaak goed is geschuurd (maar je ziet 't anders vanzelf als je krassen niet krijgt weggepoetst..)

De schuurpapier methode is wel erg arbeidsintensief trws.. Voor kleinere onderdelen is dat goed te doen, maar om zo'n demper echt netjes te krijgen ben je wel even bezig..  :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
17 sep 2015, 09:42
Mothers is 10x beter dan Belgom.
Zeker het proberen waard. [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190