Accu vervangen: standaard of gelaccu

Nieuws:

 

Auteur Topic: Accu vervangen: standaard of gelaccu  (gelezen 8780 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
5 sep 2015, 09:22
Mijn accu-oplaad discipline is afgelopen 2 jaar niet zo goed geweest, waardoor ik nu een Varta en een Yuasa heb die er niet meer bovenop komen.
Na herhaaldelijk opladen met de C-Tek lijkt het game-over voor deze accu's.

Nieuwe accu nodig dus en vond o.a. wat mensen die een MotoBatt in hun (klassieke) motorfiets hebben. Wel makkelijk dat ze dubbele aansluiting hebben en dat ze heel lang hun lading vasthouden..
http://www.motobatt.com/index.php?route=product/product&product_id=95&year=86-92&cc=750&manufacturer_id=49&category_id=63&model_id=724


Yuasa heeft uiteraard ook de gel/onderhoudsvrij versie: http://www.yuasabatteries.com/vehicle_search.php?action=showListing

Wat is jullie ervaring?

gr. Bram

  • *****
5 sep 2015, 18:35
Mijn ervaring is dat het vooral om de AGM-technologie gaat ("gel"-accu in de volksmond..) en het specifieke merk niet bepalend is.. Veel mensen zien MotoBatt als de heilige graal, maar mijn Westco accu op de EFE gaat nu ondertussen ook alweer 7 jaar mee..  :) (incl. mishandeling door een kapotte Electrex spnngsrglr waardoor 'ie niet meer boven de 13V opgeladen wordt, maar evengoed nog steeds een 1327cc 12:1 blokje kan aanslingeren..)

Verder heb ik mijn Westco nog nooit aan de druppellader gehad, want zelfontlading is zodanig gering dat even kort bijladen met een gewone/ouderwetse acculader na een lange winterstop voldoende is (of zelfs overbodig voor een standard blok)..
Ik heb juist de indruk dat druppelladers meer kwaad* dan goed doen, en zolang het laadcircuit op je motor in orde is heb ook helemaal geen (drupel)lader nodig..
(* = Ik ken alleen maar kapotte-accu-verhalen waar ook een druppellader in het spel is.. "..ik had 'm altijd aan de druppellader en toch issie nu kapot..?!?"  ::))

Naja.. Buiten AGM-accu's heb je tegenwoordig ook lithiumijzerfosfaat accu's (in de volksmond incorrect aangeduid met "lithium-ion"-accu, dat een andere technologie is..)
Vooral geschikt voor mooiweerrijders die ook een forse gewichts- en ruimtebesparing erg waarderen.. Evt. zelf te bouwen in de meest geschikte layout/vorm..

                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
5 sep 2015, 21:14
Ik heb in mijn projectbike ook een litiumaccu zitten , de zelfontlading is echt heel gering en je kan ook nog een maatje kleiner kiezen als je dat zou willen
Tja ze kosten wel even wat meer dan een normale accu en je hebt er een speciale lader bij nodig als je hem moet laden

  • No avatar
  • ***
5 sep 2015, 21:55
Mijn ervaring is dat het vooral om de AGM-technologie gaat ("gel"-accu in de volksmond..) en het specifieke merk niet bepalend is..

Nog even nagezocht of en wat nou het verschil is tussen AGM en Gel technologie:

VRLA accu’s zijn er in twee uitvoeringen, Gel en AGM. Bij een Gel accu worden bepaalde elementen, gewoonlijk siliconensamenstell ingen, aan het zuur toegevoegd, waardoor het elektrolyt verandert in een geleiachtige substantie die niet kan uitlekken. Het zuurstofgas “boort” kanaaltjes in de gel, van de positieve naar de negatieve plaat, waar het in aanraking komt met het waterstofgas en recombineert tot water. Deze accu's hebben een uitstekende capaciteit, maar zijn door de wat hogere zuurweerstand slechts beperkt geschikt als startaccu. Ze kunnen zeer goed tegen te hoge ontlading, d.w.z. wanneer accu is ontladen tot 20% van de nominale capaciteit.

In AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccu’s genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen


Bron: http://www.intercel.nl/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verschillen-tussen-agm-en-gel-accus/

Het merk accu lijkt idd niet zo heel veel uit te maken als ik de diverse forums af struin. Genoeg goede ervaringen met 'onbekende' accu-merken, die vele jaren mee gaan.
Van MotoBatt heb je misschien nog iets meer zekerheid over de kwaliteit, maar dat er wat hype aan vast zit lijkt wel een beetje waar.

Als ik echter voor onder de E 70,- een MotoBatt heb waar ik gegarandeerd 8 jaar mee kan doen, hoor je mij niet klagen.
Tevens vind ik dat ze wel een nette set leveren met fraaie accu-kabel aansluitingen.

gr. bram
« Laatst bewerkt op: 5 sep 2015, 22:01 door trac »

  • *****
6 sep 2015, 02:55
..Nog even nagezocht of en wat nou het verschil is tussen AGM en Gel technologie:
..

Aha.. Toch twee verschillende technologieën.. AGM-accu's worden in de handel (motorzaken) echter nogal 'ns -foutief dus- aangeprijst als gel-accu.. (En lithiumijzerfosfaat accu's als lithium-ion..)
Maargoed, mijn -goede- ervaring is dus met AGM-accu's en dat type zou ik dus aanraden..

..
Tja ze kosten wel even wat meer dan een normale accu en je hebt er een speciale lader bij nodig als je hem moet laden

Die speciale lader heb je niet perse nodig, wat je weer wat duiten bespaart..  :) Opladen met een gewone (niet-geregelde) oplader gaat prima, maarrr dan moet je er wel bij blijven om op tijd het laadproces te stoppen want anders schiet de laadspanning verder door dan goed is voor de LiFePO4 cellen.. (dit i.t.t. lood-accu's die wel een eigen max. laadspanning hebben) Het op/bijladen gaat echter tamelijk snel, dus da's een kwestie van erbij blijven en op de voltmeter letten.. Maar in de praktijk (als alles verder goed werkt) hoef je nooit wat bij te laden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
8 sep 2015, 13:38
Ik heb er in april 2013 een gel accu in geprakt van Shin Yo (YB14LA2 om precies te zijn)Deze gaat nu al langer mee dan de voorgaande gewone accu's. Deze gel accu is 2 x helemaal leeg geweest (1x door kapotte stator en 1x door gepofte zekering waardoor er geen stroom bij de accu kwam  [lecture])Beide keren zonder problemen opgeladen met een Optimate. Goed te spreken over dat ding. Quanta costa?......69.95 bij Optitune in Waddinxveen
Katana ni rei

  • No avatar
  • ***
11 sep 2015, 22:51
Ik heb nu toch maar 2 stuks MotoBatt MBTX14AU besteld bij www.Accucentraal.nl

2 stuks voor E 66,95 p/stuk en gratis verzending.

Voorlopig hebben we dus weer voldoende startstroom verwacht ik :)

  • No avatar
  • ***
20 sep 2015, 23:37
Ze zijn intussen binnen, wat eerste ervaringen:

Aangeraden wordt om ze op te laden voor het eerste gebruik.
Ik gebruik daarvoor de C-Tek MXS 5.0 voor.

Als je het bijgeleverde voertje eraf haalt, is die hetzelfde formaat als de YB142-A2:


Wel handig zijn die montage-beugeltjes met dubbele aansluiting (horizontaal en verticaal):


En in de Katana, accu-ontluchtingsslang kan verwijderd worden:


Ik had een Yuasa erin zitten die niet meer helemaal 100% was, maar toch wel aardig lading vast hield.
Helaas slaat de Katana niet supersnel aan als die een tijd stil staat, de Yuasa kwam dan te kort bij het doorstarten, startmotor ging ook niet vol rond.
Met de MotoBatt doet alles het weer zoals het hoort. Startmotor gaat hard rond en houdt het ook wel even vol bij iets doorstarten.

Gr. Bram
Morgen weer eens een ritje en verse benzine erin.

gr. bram