Elektrische problemen...

Nieuws:

 

Auteur Topic: Elektrische problemen...  (gelezen 3610 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
20 jul 2021, 18:13
Maandag samen met een paar mede motorrijders een toertocht afgesproken. Van Steenbergen naar Ouddorp en dan langs de zeeuwse kust.

Ik had voldoende vertrouwen in mijn skills dat ik zo'n toertocht wel aandurfde na de reparaties van de katana.
Helaas we hebben ouddorp niet gehaald.

Vlak voor het dorpje moesten we stilstaan i.v.m. een ongeluk. Mijn blok werd best heet en ik heb de motor afgezet. Maar toen we na een poosje weer konden rijden was het een korte klik na starten en toen alles dood. Slim als we zijn hebben we de hoofdzekering getrokken en ja hoor deze was defect. Deze voorzien van een 10A zekering (15 hadden we niet) en vol vertrouwen zet ik het contact aan. Niks dus. Geen lampje brandde, he-le-maal niks.

Aanduwen was de volgende tip en ja hoor de motor sloeg aan echter het leek alsof deze op 2 poten liep zo slecht. Dus de motor sloeg ook weer af. Nogmaals aangeduwd en proberen aan te houden. Dat lukte en we zijn onder begeleiding van toevallig passerende auto van RWS naar een tankstation gereden 500 meter verderop. Bijzonder langzaam, met veel knallen uit de uitlaat,  en ik moest niet te veel gas geven.

Bij het tankstation deed ik, bij afslaan, automatische de knipper aan en tot mijn verbazing ging het opeens een stuk sneller.

Ik heb het licht en grootlicht er bij aangedaan en het liep bijna weer als vanouds. We konden op deze manier met ca 80km/h weer naar huis rijden en onderweg moest ik steeds de knippers aanzetten om vaart te kunnen houden. Als ik het even vergat begon de motor te bokken.

Thuisgekomen na uitzetten van de motor startte deze niet meer. En vanmorgen ook niet.

Vandaag een andere accu geplaatst, de verbinding regulateur naar de accu verbroken en daarna startte en liep de motor als vanouds. (De oude accu na verwijderen gemeten, maar gaf gewoon 12.3 aan.)

Daarna de stator doorgemeten. Meer dan 80V bij de drie draden. Wel gaf de Ohm meting steeds 0 aan bij de metingen.

Alles weer aangesloten en het opladen gemeten. Soms meer dan 15V. Ik heb toen de regulateur maar vervangen voor 1 van een GS1000.

En alles gaat weer prima!

Conclusie?  :-\ :-\ :-\
« Laatst bewerkt op: 20 jul 2021, 18:16 door Seabird »
Big boys, big toys.

  • *****
20 jul 2021, 20:13
Conclusie?  :-\ :-\ :-\

Spanningsregelaar stuk.
Niks bijzonders bij oude Suzuki's ("dat doen ze allemaal!"), maar we bijzonder vervelend als je er onderweg plotseling mee te maken krijgt.  :(

Gelukkig is je dynamo nog wel OK als ik het zo lees (de statorwindingen zelf hebben een erg lage weerstand, maar het belangrijkste is dat er überhaupt verbinding is tussen alle 3 fasen/draden).

Dat de regelaar het nog wel een beetje deed bij inschakelen van het licht komt door de eigenwijze manier waarop Suzuki-ontwerpers de belasting op het laadcircuit hebben willen reduceren door 1 fase van de dynamo uit te laten schakelen d.m.v. de lichtknop op het stuur. (Pas bij licht aan draait de dynamo dan met volle capaciteit).
Alleen dat gedeelte van het circuit die de geschakelde fase regelt was dus nog niet kapot, en zodoende was er bij aanzetten van het licht (grootlicht had niet gehoeven  ;)) plotseling dus wel weer net genoeg prik voor vonkjes.
Deze lichtknop in/uit-schakelaar van de dynamo wordt vaak gezien als (mede) aanleiding voor het kapot gaan van de standaard spnngsrglr. Een populaire "mod" is dus om die 3e fase in-uit-schakeling te elimineren, en alle fasen hetzelfde op de spnngsrglr aan te sluiten.

Anyway.. Een vervelende les die iedere GSX-/Katana-bezitter dus een keer leert, is dat de standaard spnngsrglr een uiterst matig stukje elektrotechniek is en het een kwestie van tijd is voordat 'is op een gegeven moment stuk gaat.
Nu te laat, maar een tip voor iedere GSX-Katana-eigenaar is dus om die spnngsrglr preventief te vervangen voor een moderner type. De techniek van spnngsrglrs is in 40(!) jaar flink verbeterd, en de betrouwbaarheid is inmiddels tamelijk groot. Ik heb het dan over zgn. mosfet-regelaars (Shindengen FH020/012/011/010/009-serie waarmee alle (duurdere) motorfietsen tegenwoordig worden uitgerust), en sinds een paar jaar is daarop zelfs nog een verbeterde regelaar (series i.p.v. shunt-techniek) verkrijgbaar die warmteontwikkeling van de statorwikkelingen sterk beperkt (Shindengen SH775 of "zwaardere" SH847).
Ik gebruik zelf trws ook al jaren zo'n mosfet Shindengen-regelaar op de EFE en Kat.

Tijdelijke vervanging door die GS1000-regelaar zou ik zien als een noodoplossing, en vooral niet vergeten die weer terug te zetten (of liever: weg te gooien).

Ohja.. Veel Suzuki-oldskool-bezitters raden ook wel spanningsregelaars van merk Electrex aan, maar daarvan heb ik 2 rap stuk zien gaan op mijn Suzuki's. (Niet kopen dus!) 
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
20 jul 2021, 21:03
Bedankt voor je antwoord Arnout, ik ga de spanningsregelaar vervangen. De GS1000 regelaar zal ook wel snel gaan dan en ik wil niet nogmaals de opmerkingen krijgen dat ik met ouwe meuk rij!  ;)

Big boys, big toys.

  • *
21 jul 2021, 12:42
Als je nog een keer met panne staat in het Zeeuwse moet je even een berichtje doen.  ;)

  • **
21 jul 2021, 20:39
Dat is goed!  [tu]
Big boys, big toys.

  • **
22 jul 2021, 20:58
 ??? besteld bij Camro en ik krijg een Electrex...   ???
Gefabriceerd door: Carmo... staat op de website.

We gaan het zien..
Big boys, big toys.

  • *****
23 jul 2021, 01:27
??? besteld bij Camro en ik krijg een Electrex...   ???
Gefabriceerd door: Carmo... staat op de website.

Electrex is een Engels bedrijf -> https://www.electrexworld.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Regulator_Rectifier_439-p1.html

Je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt, maar is terugsturen nog een optie?

Ik zie dat een deel van de spnngsrglrs voor GSX-en op de Carmo website aangeprijst wordt als het mosfet-type.. Dus wie weet..

We gaan het zien..

Indeed

Hmm.. Electrex waarschuwt op hun site tegen het gebruik van hun mosfet-type regelaars i.c.m. "lithium-ion" accu's", wat natuurlijk nooit een aanprijzing kan zijn.
("lithium-ion" accu's zijn echter sowieso een slecht idee voor een motorfiets, lithiumijzerfosfaat accu's zijn dat echter wèl. Groot verschil dat Elctrex niet lijkt te kennen.)
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
23 jul 2021, 18:42
Mailwisseling.Ik denk niet dat ik verder antwoord ga krijgen haha:


Ik heb de spanningsregelaar gekregen en mijn vraag is waarom de regelaar die ik heb gekregen van Electrex is i.p.v. Carmo?

------------------------

Hallo Bert,

Geen specifieke rede, deze Electrex regelaar is ook een MOSFET regelaar.

-----------------------

bedankt voor het snel antwoorden.

Ik heb de Electrex al ingebouwd en werkt prima overigens. Ik neem van jou aan dat de kwaliteit hetzelfde is.

Maar, ergens vind ik het toch vreemd. Ik koop een Carmo en krijg een Electrex. Stel je koopt een Opel en je krijgt een Volkswagen….Kwalitatief vergelijkbaar maar het is niet wat je besteld hebt.

Misschien een tip om e.e.a. te gaan vermelden op de site? Nu staat er “Gefabriceerd door: Carmo”
Dat kan mogelijk uitgelegd worden als misleiding.


Big boys, big toys.