KatanaClub.nl Forum
Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: peterrr op 11 okt 2020, 21:04
-
(https://i.imgur.com/tBsBbGN.jpg)
Ik heb het altijd al een bijzonder machine gevonden een XN85 Turbo, en nu heb ik er ook 1 gevonden ;D
Het is geen katana ik weet het, maar het is wel een bijzondere machine met een klein beetje katana DNA in zich.
De motor staat al stil sinds eind jaren 90, het gaat wel een uitdaging worden om hem aan de praat te krijgen.
Voor zover ik kon zien is ie compleet, de motor is los, de digitale metertjes werken en ik heb goede hoop dat ik hem weer aan de praat krijg (eerst die grijze popup opbouwen)
(https://i.imgur.com/wICvfzh.jpg)
-
Geweldige vondst Peter, is dan wel geen Katana, maar idd wel het juiste dna, wat mij betreft. Exclusief fietsje, zit wel wat werk aan maar dan heb je tenminste wat te doen ;-)
Veel succes en ik neem aan dat je de voortgang gaat bijhouden?
-
Top!
Mooi dat je er 1 gevonden hebt. [yes]
-
Exclusief fietsje, zit wel wat werk aan maar dan heb je tenminste wat te doen ;-)
Ja ik had nog niet genoeg te doen, dus ja waarom niet he? ;D
Hij heeft zeker heel wat werk, maar ik denk dat ik hem wel weer aan de praat krijg als ik even de tijd er voor neem om alles even na te lopen.
Veel succes en ik neem aan dat je de voortgang gaat bijhouden?
Als dat hier mag ga ik dat doen natuurlijk. maar eerst begin ik er nog niet aan denk ik, eerst ff verder met die andere motoren.
-
Als dat hier mag ga ik dat doen natuurlijk.
Dat zal het opperhoofd moeten beslissen denk ik zo. Aan de andere kant gaat het hier zeker niet in alle gevallen over "100% alleen maar echte" Katana's dus ik denk dat dat wel goed komt.....
-
Zo een geweldige fiets , maar wel met beperkingen voor een turbo wel erg gaaf om er weer 1 te zien , jou kennende gaat dit een mooie fiets worden
-
Wow.. Was een paar daagjes even niet ingelogd, en dan blijkt er ondertussen een heus nieuw topic in de Achterkamer te lopen..!
Wow.. Zo'n XN85 Turbodinges is idd nogal een curiositeit, en wellicht daarom extra aantrekkelijk om er zelf één te bemachtigen en uit elkaar te gaan schroeven. 8)
Gefeli iig met de vondst en aanschaf, en ik hoop dat je er nog een plek voor vrij hebt kunnen maken in je werkplaats (al is een woonkamer natuurlijk altijd nog een uitwijkoptie als stalling voor andere/inactieve projecten).
Anyway.. Zo'n XN85 (waarom staat er XN650 op de zijdeksels?) is typisch een product van de jaren tachtig met o.a. z'n turbo, maar is door onhandige ontwerpkeuzes nooit een commercieel succes geweest. Het heeft me ook altijd verbaasd waarom Suzuki voor het GS650-blok (met glijlager krukas aanpassing!) als basis heeft gekozen. Het vermeende vermogenswinst-voordeel, werd door het extra gewicht van de turbo weer teniet gedaan. Een GSX1100-blok zou dan veel logischer zijn als uitgangspunt, òf een turbo zodanig groot kiezen dat daarmee daadwerkelijk de 250kg vlot voortbewogen konden worden. (De geringe 673cc waren overigens wel in lijn met de turbo-concurrenten van die tijd als de CX500/650 turbo, de XJ650 turbo, en de GPZ750 turbo)
Hierbij beschouwd is het rijwielgedeelte wèl beter doordacht ontworpen, en ik lees dat het met o.a. zijn 16" voorwiel en full floater in zijn tijd beschouwd werd als èèn van de best sturende Japanners!
Als dat hier mag ga ik dat doen natuurlijk.
Dat zal het opperhoofd moeten beslissen denk ik zo. Aan de andere kant gaat het hier zeker niet in alle gevallen over "100% alleen maar echte" Katana's dus ik denk dat dat wel goed komt.....
Ah.. Alles wat enigszins verwant is aan de oorspronkelijke Katana's is wat mij betreft welkom hier, zolang het algemene zwaartepunt maar op Katana's blijft liggen. Dit staat dan weliswaar wat op gespannen voet met de uitgangspunten van een Katana (eigenaars)club, maar zoals gesteld heb ik mezelf aan die regel ook nooit zo erg gestoord. ;D
Ik loop trws al veel langer met het idee om de zaak open te gooien voor alle luchtgekoelde Suzuki's uit tijdperk grofweg '79-'87 (zolang het maar geen choppers zijn :P), maar daarvoor zijn er al sites/forums als OSS, subforums op Motor-Forum.nl, en wellicht anderen die ik niet ken.
Dus&kortom, w.m.b. kan dit topic uit de (achterkamer)kast komen en gewoon in Projecten geplaats worden. (Ik weet effe niet uit m'n hoofd of een topicstarter voldoende rechten heeft om zijn eigen topic zelf te verplaatsen, maar zo niet dan effe aan de bel trekken en ik verhuis de boel voor je.)
Overigens kan ik je attente/terughoudende opstelling w.b. twijfel over rechtmatigheid plaatsing hiero hoedanook zeker waarderen. [tu]
-
Ja het was erg aantrekkelijk om deze XN aan te schaffen, zo vaak krijg je de kans niet.
De motor is compleet, blok is los en was niet duur. Dus ik kon hem er wel even bij proppen in de garage. (trouwens nu wel serieus op zoek naar een goede garagebox in Hoorn of Zwaag ;D)
Het verbaasde mij ook toen ik voor het eerst hoorde van de XN en dat het maar een 650 blokje heeft. Ook is hij inderdaad wat aan de zware kant.
Frame gedeelte waar het blok in zit is langer zodat de uitlaatpijp via de achterkant van het blok naar de turbo kan. En de achterbrug is gewoon van staal ipv aluminium.
En de kont van de motor is zo lang omdat er 2 computerkasten in zitten van de ontsteking en de brandstof injectie.
Er staat XN650 op de zijdeksels omdat iemand hem een keer lelijk overnieuw heeft gespoten en de verkeerde sticker er op geplakt..
Ik heb al een kuipdeel gevonden wat nog in de originele kleur is zodat ik die na kan laten maken, en de decal-set is ook al onderweg.
Beetje vreemde volgorde misschien om hem eerst te laten spuiten maar ik kon een leuk dealtje sluiten met de spuiter op het werk dus die kans laat ik niet liggen ;D
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is al het kuipwerk er af halen, en even kijken of er ergens met de motor geknoeid is. maar daar kan ik geen bewijs van vinden, alle originele boutjes zitten er nog in en ik heb 1 kroonsteentje gevonden voor een massadraadje die verder nergens aan vast zit.
En de meer dan 20 jaar oude brandstof er uit gehaald, potverdorie wat stinkt dat :-X
Nu is hij weer van de heftafel af, en de grijze popup staat er weer op.
XN projectje wordt vervolgd..
@Arnout, ik kan niet zien hoe ik dit topic kan verplaatsen, misschien dat ik toch niet de rechten heb. Als het me niet lukt zou je hem dan even willen verplaatsen? thanks [tu]
-
Okeedan.. Topic verplaatst. (ging forumupdatepatches toepassen maar zo eenvoudig.. :-X)
Aha.. uit elkaar schroeven en verdere inspecties zullen voorlopig nog wel even aanvoelen als een grote ontdekkingstocht w.b. eigenzinnige ontwerpskeuzes. :D
Dat de boutjes geen spoor tonen van sleutelwerk lijkt een goed bericht, evenzo het feit dat de motor "los" is. Tegelijkertijd zou je echter denken dat er toentertijd een reden moet zijn geweest om de motor langdurig te stallen, wat niet perse een motorische hoeft te zijn.
Ik hoop iig dat de turbo OK is, want dat mogelijk een lastig onderdeel om weer in orde te krijgen (al weet ik daar zelf eigenlijk niets vanaf).
-
Het is sowieso een ontdekkingstocht waar alle slangetjes heen gaan en waar alle componenten zitten voor de brandstof injectie. Overal zit wel iets.
Ik heb er ook een werkplaatshandboek van, dat is wel handig met componenten doormeten op weerstand of toleranties.
Turbo kan nog wel eens een dingetje zijn, die heb ik nog niet bekeken. je kan ze laten reviseren en balanceren iig.
Zal binnenkort ff inspecteren of de turbo soepel draait.
De man waar ik hem van gekocht heb had de XN weer van een kennis gekocht die hem stil heeft gezet zonder mankementen, maar dat is altijd maar weer afwachten.
Heb er ook even een accu aangehangen en de brandstofpomp los gekoppeld zodat ik even kon kijken of de digitale metertjes in de teller werken. en alles werkt gewoon.
Digitale turbodruk meter, brandstofmeter en temperatuurmeter.
-
Hoe krijgt de turbo zijn smering?
Oliegallerij of pomp?
Zou namelijk eerst zorgen dat ie smering heeft/krijgt.
-
Hoe krijgt de turbo zijn smering?
Oliegallerij of pomp?
Zou namelijk eerst zorgen dat ie smering heeft/krijgt.
De turbo krijgt zijn olie vanuit de gallerij, hij heeft niet een aparte pomp of iets dergelijks
-
KLeine update voor dit projectje..
Hij heeft een nieuw gespoten jasje met de juiste decals er op 8) scheurtjes gefixt en kleine deukjes weggewerkt.
Ook de binnenzijde van de tank is voorzien van een coating.
Ook heb ik een vervangende YSS schokbreker achter weten te krijgen, aangezien er geen vervangende aftermarket schokbrekers beschikbaar waren is de schokbreker naar YSS opgestuurd en is er een nieuwe gemaakt.
Paar maanden terug vond ik ook nog een Fuel Injection Checker die Suzuki destijds had gemaakt voor de XN, leuk om erbij te hebben en als ik verder ben met dit project ga ik hem zeker even aansluiten en gebruiken om alles even na te lopen.
-
Ik moest even terugbladeren naar 2020, maar en het nieuwe spuitwerk lijkt w.d.b. dan nu een grote stap voorwaarts. Het ziet er -op de foto althans- uitermate spik&span uit. [tu]
Ha.. Wat een geweldige (schuur?)vondst die fuel injection checker! :D Suzuki lijkt daarmee z'n tijd ver vooruit geweest te zijn.
Ben benieuwd of je daarmee idd weer leven in de boordcomputer van de XN kunt brengen.
-
Ja geinig hè die FI checker, ik wist dat ie bestond, ik zocht er niet eens naar maar vond er bij toeval eentje.
Het was eigenlijk omgekeerde volgorde dat ik met het kuipwerk begon, maar een collega op het werk is autospuiter. Hij had op maat gemaakte metalen industriële trapleuningen nodig in z’n huis, en ik had een motor die gespoten moest worden ;D. Altijd handig.
Alle decals heb ik zelf geplakt, dat bleek nog verdomd moeilijk te zijn en hier en daar zit er wel een imperfectie in de vorm van een luchtbelletje (in de oranje striping) Maargoed, dat is nu niet anders en het valt ook niet heel erg op
Ik denk dat ik nu binnenkort de voorvork uit de motor haal en die met remmerij ff ga herstellen, De rempomp die er op zit is vastgerot, maar ik heb samen met ie FI ckecker ook nog een rempompje weten te bemachtigen, zelfde pompje als op de katana eigenlijk.
-
Ik had het hier nog niet eerder gepost volgens mij maar ik heb vorig jaar een tweede XN Turbo gevonden tijdens het zoeken naar onderdelen ;D
En deze loopt zowaar en is bijna helemaal compleet. Het enige wat ik nog zoek zijn de originele spiegels en het filter wat in de benzinekraan gaat.
Maargoed, de staat van de voorvork en de remmen was dusdanig slecht dat ik dat wel een goede reden vond voor een upgrade. Wel een upgrade zonder te zagen aan frame of kuipdelen. Ik wil alles zo houden dat alles weer origineel terug kan, daar is de motor gewoon te zeldzaam voor.
Ik heb er nu een voorvork in van een GSXR750 van 1989 (USD vork paste niet in de kuip)
Nu ben ik ook nog op zoek naar een achtervork die ik pas kan maken op het bestaande full floater systeem.
De originele achtervork is gemaakt van staal, ik wil graag een aluminium vork die ongeveer dezelfde lengte heeft (hart as -> hart wielas 520/530 mm)
En ik zoek nog een voorspatbord die gaat passen op dit 17 inch wiel.
tips en suggesties voor spatborden en achtervorken zijn welkom [yes] en mocht er iemand nog originele spiegels hebben liggen van een katana hoor ik dat graag [tu]
-
..
Nu ben ik ook nog op zoek naar een achtervork die ik pas kan maken op het bestaande full floater systeem.
De originele achtervork is gemaakt van staal, ik wil graag een aluminium vork die ongeveer dezelfde lengte heeft (hart as -> hart wielas 520/530 mm)
..
Het bestaande full floater veerspul laten passen op een andere (alu) achtervork wordt m.i. een onhaalbare zaak, tenzij je die achtervork zelf gaat bouwen. Dat gesteld hebbende weet ik niet of er wellicht toch iets bestaat dat 1-op-1 gaat passen (wellicht een EFE achtervork gezien het modulaire bouwdoos-principe van Suzuki?) maar de ervaring leert dat moderne(re) veersystemen sowieso een andere layout hebben.
En in dat opzicht zou je uit moeten gaan van de kale bevestigingspunten op het frame sans standaard veerspul. De geometrie van die punten opmeten, en daarin dan een compleet veersysteem van een achtervork-donor kandidaat projecteren. Hierbij kun je dan zelfgemaakte bolt-on bevestigingspunten toevoegen om een nieuw systeen te laten passen.
En ik zoek nog een voorspatbord die gaat passen op dit 17 inch wiel.
Ik heb nog het voorspatbord van m'n oude GSX750/1260ET liggen, dat een ingekort Yamamamaha EXUP1000 spatbord is met een homemade alu ophangplaatje om te passen op een GSX-R750J voorvork. Ik zal dat spatbord zelf wrs nooit meer ergens voor gaan gebruiken, maar weet eigenlijk niet of ik er wel vanaf wil uit sentimentele overweging.. :-\
-
Ik wist al dat het bestaande systeem niet zomaar gaat passen op een andere achtervork.
Het idee is om een andere achtervork te vinden die ongeveer dezelfde lengte heeft en inbouwmaat.
De bevestigingspunten van de schokbreker en de stangen op de originele vork (zie bijlage) ga ik dan overnemen op de donor achtervork zodat het op het originele systeem gaat passen.
Op het werk ga ik dan een mal maken met de originele vork, en dan de donorvork pas maken daar in.
Het zal ff een klusje zijn ;D Maar mocht alles falen prop ik een GSXF wiel wat ik nog het liggen in de originele brug.
-
Als ik de tekening zo zie dan lijkt mij dat niet heel ingewikkeld om er een GSXR brug in te zetten?
Enkel bevestigingspunten maken voor de "dogbones".
Of denk ik nu te simpel? :-\
-
Ik heb nog een GSXR1100 '93 achterbrug liggen.. ::)
-
Het idee is om een andere achtervork te vinden die ongeveer dezelfde lengte heeft en inbouwmaat.
Hiero wat links/gegevens om wat in te kunnen spitten:
https://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=3136
https://www.customfighters.com/threads/swingarm-widths.55407/
https://kzrider.com/forum/attachment/136386%3Fdownload%3D1&ved=2ahUKEwjFkpvo0fmFAxWc-QIHHRaQDJkQFnoECDkQAQ&usg=AOvVaw2MkIa4_b9iU0Vt9IPQsQqv
De bevestigingspunten van de schokbreker en de stangen op de originele vork (zie bijlage) ga ik dan overnemen op de donor achtervork zodat het op het originele systeem gaat passen.
Ah.. Een plaatje spreekt een duizend woorden (op z'n Gen-Z's gezegd)
Als ik het goed zie dan zou toepassen van het originele XN85 veerspul op een donor-achtervork inhouden dat je dan alléén bevestigingspunten op die nieuwe achtervork moet lassen voor de drukstangen.
Eigenlijk dus wat Jeroen al heeft gezegd. ;D
Qua breedte lijkt het echter wat onwaarschijnlijk dat een GSX-R achtervork gaat passen, aangezien ouder spul doorgaans smaller is. Maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je de maat in het XN85 frame hebt genomen.
-
Ja het lijkt me ook niet heel ingewikkeld om de bestaande montagepunten over te nemen op een andere achtervork.
Nu alleen ff een achtervork vinden die gaat passen zonder te moeten zagen aan het frame.
Ik heb al iets op het oog dus wordt vervolgd.... [yes]