1
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 19 sep 2025, 03:43 »Right.. Alweer even geleden dat ik hier over vorderingen heb gepost..
Ondertussen ben ik echter wel (af en toe) bezig geweest met het cylinderkopproject. Daarover zal ik t.z.t. nog bericht doen als dat tenminste niet uitdraait op een fiasco..
Ondertussen over de aanstaande Super Duke 990 voorvork-swap na zitten denken. Heb zitten twijfelen of ik het KTM Super Adventure balhoofdstel (T-stuk + kroonplaat) wel zal gebruiken of niet. Nadelen hiervan zijn nl. de 10mmm grotere afstand tussen de vorkpoten i.v.t. een Super Duke voorpartij, en ook of de vrij lompe kroonplaat überhaupt wel gaat passen w.b. ruimte tot de tank.
Bij nader onderzoek bleek echter de grotere vorkpoten-afstand eigenlijk wel mee te vallen, want die van de huidige GSX-R USD is 214mm, wat dus ongeveer tussen die van een Super Duke (210mm) en een Super Adventure (220mm) zit.
En evt. ruimtegebrek van de kroonplaat denk ik wel op te kunnen lossen door er desnoods materiaal vanaf te halen.
Daarnaast bezig geweest met uitwerken van adapterplaten om de huidige Nissin 6-pots (met 90mm steek) op de Super Duke voorvork (met 65mm steek) te kunnen monteren. Omdat dat nogal onvoordelig bleek uit te komen, en er nogal forse adapters nodig zouden zijn, nog gekeken naar een andere versie van die Nissin 6-pot remklauwen met ophangpunten op een andere positie (MV Agusta F4). Maar omdat ik dan én nieuw klauwen moeten kopen én alsnog adapters moet maken, leek het zinniger om gewoon die remklauwen aan te schaffen die standaard op de vork gemonteerd zijn, en dus meteen passen. En daarom dus onlangs op MP een setje Brembo's P4.34A aangeschaft.

Eigenlijk dezelfde remklauwen als op m'n Kat, maar dan met axiale ophanging.
MP-aanwinsten zijn vaak een gok, maar deze klauwen bleken gelukkig bij de schoonmaakbeurt in vrij goede toestand.
Had besloten de klauwen te splitsen om de zuigers eruit te kunnen halen voor inspectie en schoonmaakwerk. Zuigers uit de boringen trekken is dan altijd een lastig punt hierbij, en had natuurlijk het gereedschap hiervoor niet liggen. Daarom maar even een tooltje gemaakt van stukje houten steel, een reepje trapfietsband en een stripje staal.


De werking berust dus op verdraaiing van het stalen stripje waardoor de houten halve maantjes uit elkaar worden gedrukt tegen de binnenkant van de remzuiger. En al draaiend kun je dan de zuiger uit de klauw trekken.
Fietsbandje zorgt voor voldoende grip en houdt de houten blokjes bij elkaar.
Wellicht kan deze truc dan ook andere (KatClub) mensen uit de brand helpen in een soortgelijke situatie die ook te knieperig zijn om het juiste gereedschap aan te schaffen.
Als verbeterpuntje kan de sparing voor het stripje trws wellicht nog wat breder gemaakt worden, zodat het stripje hierin verder gedraaid kan worden en het makkelijker wordt om de halve maantjes uit elkaar te drukken.
Ondertussen ben ik echter wel (af en toe) bezig geweest met het cylinderkopproject. Daarover zal ik t.z.t. nog bericht doen als dat tenminste niet uitdraait op een fiasco..Ondertussen over de aanstaande Super Duke 990 voorvork-swap na zitten denken. Heb zitten twijfelen of ik het KTM Super Adventure balhoofdstel (T-stuk + kroonplaat) wel zal gebruiken of niet. Nadelen hiervan zijn nl. de 10mmm grotere afstand tussen de vorkpoten i.v.t. een Super Duke voorpartij, en ook of de vrij lompe kroonplaat überhaupt wel gaat passen w.b. ruimte tot de tank.
Bij nader onderzoek bleek echter de grotere vorkpoten-afstand eigenlijk wel mee te vallen, want die van de huidige GSX-R USD is 214mm, wat dus ongeveer tussen die van een Super Duke (210mm) en een Super Adventure (220mm) zit.
En evt. ruimtegebrek van de kroonplaat denk ik wel op te kunnen lossen door er desnoods materiaal vanaf te halen.
Daarnaast bezig geweest met uitwerken van adapterplaten om de huidige Nissin 6-pots (met 90mm steek) op de Super Duke voorvork (met 65mm steek) te kunnen monteren. Omdat dat nogal onvoordelig bleek uit te komen, en er nogal forse adapters nodig zouden zijn, nog gekeken naar een andere versie van die Nissin 6-pot remklauwen met ophangpunten op een andere positie (MV Agusta F4). Maar omdat ik dan én nieuw klauwen moeten kopen én alsnog adapters moet maken, leek het zinniger om gewoon die remklauwen aan te schaffen die standaard op de vork gemonteerd zijn, en dus meteen passen. En daarom dus onlangs op MP een setje Brembo's P4.34A aangeschaft.

Eigenlijk dezelfde remklauwen als op m'n Kat, maar dan met axiale ophanging.
MP-aanwinsten zijn vaak een gok, maar deze klauwen bleken gelukkig bij de schoonmaakbeurt in vrij goede toestand.
Had besloten de klauwen te splitsen om de zuigers eruit te kunnen halen voor inspectie en schoonmaakwerk. Zuigers uit de boringen trekken is dan altijd een lastig punt hierbij, en had natuurlijk het gereedschap hiervoor niet liggen. Daarom maar even een tooltje gemaakt van stukje houten steel, een reepje trapfietsband en een stripje staal.


De werking berust dus op verdraaiing van het stalen stripje waardoor de houten halve maantjes uit elkaar worden gedrukt tegen de binnenkant van de remzuiger. En al draaiend kun je dan de zuiger uit de klauw trekken.
Fietsbandje zorgt voor voldoende grip en houdt de houten blokjes bij elkaar.
Wellicht kan deze truc dan ook andere (KatClub) mensen uit de brand helpen in een soortgelijke situatie die ook te knieperig zijn om het juiste gereedschap aan te schaffen.

Als verbeterpuntje kan de sparing voor het stripje trws wellicht nog wat breder gemaakt worden, zodat het stripje hierin verder gedraaid kan worden en het makkelijker wordt om de halve maantjes uit elkaar te drukken.

Recente berichten
Veiliger weet ik niet, maar wrs wel beter resultaat qua dynanodeksel beschadiging. 

![winky wink [winky]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/wink3.gif)




Maar het ziet er hoedanook gelikt uit.






