Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Katana Club Café / Re: Waarde Katana 1100
« Laatste bericht door arnout Gepost op Vandaag om 00:38 »
Worden een Katana's idd steeds meer waard? Als je een recent YT-filmpje mag geloven is dat idd het geval.  :o
Maar msschn is dit gewoon een gewoon een kunstmatige hype, en dus marketing truc? En strookt dit niet met werkelijke vraagprijzen op diverse online marktplaatsen?

(Pfff.. Video's embedden lukt niet meer tegenwoordig..  :( Dan maar met een simpele link)

-> Unique line-up 6 different Suzuki Katana’s and a Suzuki XN85 Turbo
2
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door arnout Gepost op 9 nov 2025, 19:34 »
..Frame en blok en tank van een SV1000. Kuip van een Katana en de rest ook van andere motoren of zelf gemaakt. Dus misschien mag ik die wel hier plaatsen?

Geining ding, en vind het niet eens zo verkeerd ogen.  :D Ik meen me vaag eerder een foto van een zelfde combinatie ergens gezien te hebben. Wellicht was dat deze?
Frame en tank (en wrs ook het blok) zijn trws van een TL1000R, niet van een SV!  [lecture]

Bij het zoeken naar beeldmateriaal daarvan trws deze fraaie raceKatana re-creatie gevonden.  8)

Lekkende vorkpoten (allebei?) is een bummer. De oorzaak hoeft trws lang niet altijd  een kapotte keerring te zijn. Alleen als er zicht- of voelbare schade aan het chroom van de binnenpoot aanwezig is, kun je daar wèl vrij zeker van uitgaan.
Een andere reden kan extreem versleten glijbussen zijn, waardoor er meer speling ontstaat dan de keerring kan opvangen.
Meest voorkomende oorzaak is vlgs mij echter gewoon opgehoopt vuil in de groef tussen de ribbels van de keerring waardoor rubber van de seal moeite heeft het af te dichten oppervlak nog te raken. Met wat kunst- en vliegwerk kun je voorzichting het vuil uit de keerring proberen te schrapen zonder de vork (of een motorblok w.b. seals uitgaande assen) uit elkaar te hoeven halen. Alleen even stofkappen loswippen en wegschuiven.
Er zijn hiervoor zelfs zgn. seal scrapers in de handel.
Zelf had ik geen geduld om een dergelijke scraper te bestellen, en heb toen m'n eigen schrapert geknipt uit een plastic (PE?) flesje en gebruikt op de linker GSX-R1100 vorkpoot in m'n EFE. Tot eigen verrassing blijkt die sindsdien droog (of lekt iig minder hard  ;) ).
Vooral met een eigen baksel-schraper is er natuurlijk risoco op beschadiging, en kans dat je de keering alsnog moet vervangen. (Dus alleen gebruiken als er weinig te verliezen/verknoeien is).

Benzineafszettingsm euk in de carburateurs is zeker geen zeldzaamheid, vooral als je die niet aftapt voordat je een motorfiets voor langere tijd wegzet.
Ik heb sowieso de indruk dat het duurdere sap aan de pomp daadwerkelijk minder troep in de carburateur achterlaat. (Dus vooral ook in aanloop voor langere stalling dan het premium spul (Superplus, ultimate 98, excellium, of tenminste E5) tanken. Is sowieso ook beter voor de rubbers.

Afgebroken pootje van de vlotterdinges is idd balen. [knife] Qua reparatie daarvan ben ik eerder op internet allerlei meer- of minder geslaagde versies tegengekomen. Dus ideeën genoeg. Zelf nog geen ervaring mee trws..
3
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 8 nov 2025, 20:14 »
Na het een en ander gereden te hebben bleek de voorvork lek, dus via het interweb een paar andere vorkpoten gescoord. Weet je zeker dat ze helemaal ok zijn? Ja hoor........

Bijna helemaal goed dan....

Beetje lek zal ik maar zeggen. Niks aan de hand, maar dan moet je er wel wat aan doen. Eerst de oude poten er maar weer in, en ja, toen bleef het ding vooral staan, want tijd om te rijden en niet om te sleutelen en zo..........
Dus toen ik haar weer wakker wilde maken, wilde het voor geen meter meer rijden.
Met de choke erop nog net. Dus de carbs er maar weer af.

Soort harde troep op de gasnaalden:

Na enig poetswerk dit er weer afgekregen.
Ik vind het vreemd dat die na stilstand dat zich juist daar vorm. Ik zou denken dat dit zich boven het benzine niveau in de vlotterbak bevind?
Ook brak er weer een pootje van de dit keer 3e carburateur scharnierpen bevestigingsdinges af.
En die moeten los om bij de vlotternaalden te komen. Daar moest ik bij want lek nadat ik de boel uit elkaar had gehad.
Grom. No ja, repareren maar weer dan. Nou ff geen zin in cq moed verzamelen.

Vandaag naar Bodegraven geweest, kijken wat al die mooie nieuwe glimmende dingen kosten en eens kijken voor een andere helm.
Meestal verwacht je buiten niet veel meer dan standaard met als optie een blerpijp aan te treffen.
Ik schrok bijna van een Katana achtig ding. Uiteraard kan ie eigenlijk niet hier. Maar goed, het is wel een Suzuki, maar dan wel V-twin. In vond het toch wel een fraai verbouwd exemplaar van iemand uit Gorinchem. Frame en blok en tank van een SV1000. Kuip van een Katana en de rest ook van andere motoren of zelf gemaakt. Dus misschien mag ik die wel hier plaatsen?

4
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 19 sep 2025, 03:43 »
Right.. Alweer even geleden dat ik hier over vorderingen heb gepost..  :-[ Ondertussen ben ik echter wel (af en toe) bezig geweest met het cylinderkopproject. Daarover zal ik t.z.t. nog bericht doen als dat tenminste niet uitdraait op een fiasco..

Ondertussen over de aanstaande Super Duke 990 voorvork-swap na zitten denken. Heb zitten twijfelen of ik het KTM Super Adventure balhoofdstel (T-stuk + kroonplaat) wel zal gebruiken of niet. Nadelen hiervan zijn nl. de 10mmm grotere afstand tussen de vorkpoten i.v.t. een Super Duke voorpartij, en ook of de vrij lompe kroonplaat überhaupt wel gaat passen w.b. ruimte tot de tank.
Bij nader onderzoek bleek echter de grotere vorkpoten-afstand eigenlijk wel mee te vallen, want die van de huidige GSX-R USD is 214mm, wat dus ongeveer tussen die van een Super Duke (210mm) en een Super Adventure (220mm) zit.
En evt. ruimtegebrek van de kroonplaat denk ik wel op te kunnen lossen door er desnoods materiaal vanaf te halen.

Daarnaast bezig geweest met uitwerken van adapterplaten om de huidige Nissin 6-pots (met 90mm steek) op de Super Duke voorvork (met 65mm steek) te kunnen monteren. Omdat dat nogal onvoordelig bleek uit te komen, en er nogal forse adapters nodig zouden zijn, nog gekeken naar een andere versie van die Nissin 6-pot remklauwen met ophangpunten op een andere positie (MV Agusta F4). Maar omdat ik dan én nieuw klauwen moeten kopen én alsnog adapters moet maken, leek het zinniger om gewoon die remklauwen aan te schaffen die standaard op de vork gemonteerd zijn, en dus meteen passen. En daarom dus onlangs op MP een setje Brembo's P4.34A aangeschaft.



Eigenlijk dezelfde remklauwen als op m'n Kat, maar dan met axiale ophanging.

MP-aanwinsten zijn vaak een gok, maar deze klauwen bleken gelukkig bij de schoonmaakbeurt in vrij goede toestand.
Had besloten de klauwen te splitsen om de zuigers eruit te kunnen halen voor inspectie en schoonmaakwerk. Zuigers uit de boringen trekken is dan altijd een lastig punt hierbij, en had natuurlijk het gereedschap hiervoor niet liggen. Daarom maar even een tooltje gemaakt van stukje houten steel, een reepje trapfietsband en een stripje staal.





De werking berust dus op verdraaiing van het stalen stripje waardoor de houten halve maantjes uit elkaar worden gedrukt tegen de binnenkant van de remzuiger. En al draaiend kun je dan de zuiger uit de klauw trekken.
Fietsbandje zorgt voor voldoende grip en houdt de houten blokjes bij elkaar.

Wellicht kan deze truc dan ook andere (KatClub) mensen uit de brand helpen in een soortgelijke situatie die ook te knieperig zijn om het juiste gereedschap aan te schaffen.  ;D

Als verbeterpuntje kan de sparing voor het stripje trws wellicht nog wat breder gemaakt worden, zodat het stripje hierin verder gedraaid kan worden en het makkelijker wordt om de halve maantjes uit elkaar te drukken.

 
5
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 14 sep 2025, 21:26 »
..ik denk dat ik gewoon eens wat harder zou moeten rijden, dat is vast veiliger..

 :D Veiliger weet ik niet, maar wrs wel beter resultaat qua dynanodeksel beschadiging.  :-X

..
Maar een RVS versterking is wellicht een erg goed idee. Wat voor hittebestendige kit had je daarvoor gebruikt?

Ah.. Effe opzoeken (heb nog een wrs inmiddels uitgeharde tube staan).. Loctite si 5900. Is eigenlijk een soort vloerbarepakkingmeu k, maar plakt beter en de rubberachtigheid is wat stugger.
Idee destijds was om dit spul als rubberlaag tussen rvs-slider en deksel te gebruiken, zodat dit totopzekerehoogte klappen zou kunnen absorberen. En de slider verdeelt dan eerst de puntlast dan over een groter oppervlak.
Ik meen iets van een laagdikte rond de 6mm ofzo te hebben toegepast. Hier een plaatje.



Bij de eerder beschreven praktijktest is de slider trws wel losgescheurd van het deksel, maar pas nadat de eerste klap was opgevangen.
6
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 13 sep 2025, 21:48 »
Citaat
Een versterkt dynamodeksel is daarentegen wel bijzonder nuttig gezien de breekbaarheid ervan. Bij een valpartij op links scheurt in 99% van de gevallen nl. dit deksel open en gutst de hele olievoorraad naar buiten..  :-X
Been there, done that. 1986 met m'n toen nieuwe GSX750ES..........d eksel dynamo door bij een schuivertje met 30km/h. Nou gutse de olie er nog niet uit maar lek was ie wel. Ik ben alleen maar met lage snelheid te val gekomen, ik denk dat ik gewoon eens wat harder zou moeten rijden, dat is vast veiliger  [winky]
Maar een RVS versterking is wellicht een erg goed idee. Wat voor hittebestendige kit had je daarvoor gebruikt?
7
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 11 sep 2025, 22:07 »
De oliekoeler zit op de plek waar normaal het luchtfilter/airbox zit. Vanaf het balhoofd lopen daar een paar slangen naar toe voor koellucht.
..

Ah.. Ik had eerder aangenomen dat de stofzuigerslangen bedoeld waren voor frisseluchtaanvoer voor de carbs. Maar in plaats daarvan een oliekoeler voorzien van koellucht is goed bedacht. Ik zie echter geen groot voordeel in het verplaatsen van een koeler op die manier.. Wellicht levert het iets betere luchtkoeling voor het motorblok op als er geen oliekoeler voor zit?  ???

..
Oh, en voor de grondspeling kan ik wel 2 dynamo's monteren op het krukasuiteinde met mijn bochtensnelheden. :P

 :D Voor op straat lijkt het idd niet persé nodig. Je kunt aardig plat door de bocht voordat het deksel het asfalt raakt. Een versterkt dynamodeksel is daarentegen wel bijzonder nuttig gezien de breekbaarheid ervan. Bij een valpartij op links scheurt in 99% van de gevallen nl. dit deksel open en gutst de hele olievoorraad naar buiten..  :-X
Heel lange valdoppen of lelijke valbeugels monteren is w.d.b. eigenlijk zeer verstandig.
Voordat ik valdoppen op m'n Kat had geschroefd had ik eerder een rvs-plaatje op dit deksel geplakt m.b.v. hittebestendige kit. Die oplossing bleek tot op zekere hoogte werkzaam bij een praktijktest. Deksel was weliswaar gescheurd maar nog zonder groot gat erin.
8
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 10 sep 2025, 07:01 »
De oliekoeler zit op de plek waar normaal het luchtfilter/airbox zit. Vanaf het balhoofd lopen daar een paar slangen naar toe voor koellucht. Ja, een dynamo daar ziet er zeer interessant uit, maar hoe dat zit met opladen en bij welke snelheid je een beetje laden kan verwachten? (Als het een beetje druk is in de stad sta je voor de Brienenoord al zonder vonkjes....?)
Oh, en voor de grondspeling kan ik wel 2 dynamo's monteren op het krukasuiteinde met mijn bochtensnelheden. :P
9
Projecten / Re: 7/11
« Laatste bericht door motorcycleman Gepost op 9 sep 2025, 21:19 »
Bedankt Arnout , dit gaat wel lukken.
10
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 9 sep 2025, 20:17 »
Klopt, is een 1000. Heb ik voor een kennis (Sander) mogen regelen.

Ah.. Kleine wereld.  ;)

..
Ik zal de plaatjes hier ff linken:
..

Ha.. Daar is flink aan geknutseld!  8)
Van zo'n voortandwielaangedr even dynamo vraag ik me trws af of je dan niet steeds minimaal 100km/h moet rijden voor voldoende prik voor je accu..  :-\ Maar het ziet er hoedanook gelikt uit.
Een ander vraagstuk is dan waar de bouwer de oliekoeler heeft verstopt.  ???
Pagina's: [1] 2 3 ... 10