Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op Gisteren om 21:41 »
If everything goes according to plan, I hope to be there on Saturday.
2
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door peterrr Gepost op Gisteren om 12:19 »
Hi Fossie, I plan on coming to the event, just one day, but I'll be there!
3
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door Fossie Gepost op Gisteren om 01:26 »
A quick note to say do we know who may be attending this event , even for a day passing through .. We would like to meet up with Club NL.
4
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door arnout Gepost op 6 apr 2024, 20:16 »
..
Daarna T-stuk van de klapkat eens met die van het tuinornament/donor GSX 750 F vergeleken
..

Mijn timmermanschoog vertelt me dat één van de twee T-stukken krom is. [smart] D.w.z. de stuurpennen lijken niet allebei dezelfde richting op te wijzen(?).
Ik kan me voorstellen dat dat niet voordelig kan uitwerken voor het stuurgedrag. (Hmm.. "klapkat" heeft letterlijk ooit een klap gehad? Wat waren de stuurklachten? Ondertussen de fix al kunnen testen?)

Hoedanook blijft het modulaire bouwprincipe van Suzuki met uitwisselbare onderdelen telkens weer verrassen. Van een GSX750F (zo'n Katanua en geen EF/ES dus?) had ik niet verwacht dat een T-stuk zou passen.

Anyway.. Fraaie Suzuki-stal daarzo in huize Tomcat!  8)
Is de scoetert trws ook een "Katana" (d.w.z. AY50) ?  :D
5
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 5 apr 2024, 15:47 »
Zoals op 25 december (!???) al gemeldt, wilde ik nog wat werk aan de klapkat doen.
Ik heb het idee dat er iets met de vork niet helemaal 100% was. Persoonlijk verdacht ik het T-stuk. Nou had ik deze week vakantie en het was toch lekker weer. (om in een dichte garage te gaan sleutelen en niet naar buiten te kunnen kijken)
Dus eerst maar eens de boel wat gereorganiseerd. Klapkat achteruit onder de takels gereden en aan de takel gehangen. Ik ga niet de vork eruit halen terwijl ie op de middenbok en een crick staat.....daar ben ik te lomp voor.

Daarna T-stuk van de klapkat eens met die van het tuinornament/donor GSX 750 F vergeleken. Nou kostte dat wel enige moeite. Ik had dat T-stuk vorige week nog in m'n handen gehad maar waar had ik het nou gelaten  [lecture]
Goed na het vinden vond ik het heel lastig om er wat van te zeggen. Zo op de foto lijkt het wel wat:

Dan ziet de klapkat er zo uit. Wel een hoop gereedschapspuin er voor. Stuur met bovenste 2 platen en bediengsspul hangt op een installatiedraadje.

Daarna nog even het T-stuk in m'n ISO gecertificeerde spuitkabine gespoten.

Nog even nieuwe stofhoesjes op de vorkpoten, want de oude zagen er niet uit. Nu maar hopen dat het wel 100% is zo.
6
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 5 apr 2024, 02:42 »
Dat begrijp ik niet helemaal. Wat heeft het bekrassen van de bovenkant van het nieuw te boren tappen gat te maken met de hechting aan de zijkant?

Euh.. Nee, niet krassen aan de bovenkant, maar wel ìn het vers geboorde gat. Het is met alusoldeer w.d.b.als-het-ware alsof je een film moet doorprikken. Dus op een paar plekken krassen is dan vaak voldoende, al moet het materiaal an sich eerder al 100% schoon zijn.

Alusoldeer lijkt wellicht ook aantrekkelijk voor schroefdraadreparat ie van bougiegaten en uitlaatboutgaten, maar omdat de cyl.kop een enorme klomp alu is, is dat onmogelijk met een hobbybrandertje op de vereiste 360 grdn C. te brengen/houden. Dus alleen kleine (of dunne) werkstukken kun je alusolderen.

Alusoldeer-alu is trws een stuk harder dan gietalu, en daarmee an sich dus perfect voor schroefdraad.
7
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 3 apr 2024, 10:06 »
Right.. Terwijl minder fijne dingen van het leven plaatsvinden, heb ik af-en-toe toch de tijd&aandacht gevonden om wat aan de EFE te klussen.
Sterkte hiermee.
Citaat
Direct na het smelten van de alusoldeer, contactvlakken "bekrassen" met een RVS-draad, waardoor de oxidatielaag wordt doorbroken die goede aanhelchting anders verhindert.
Dat begrijp ik niet helemaal. Wat heeft het bekrassen van de bovenkant van het nieuw te boren tappen gat te maken met de hechting aan de zijkant? Je zal dat ongetrwijfeld hebben uitgezocht maar kan je dat iets verder toelichten? Goed bezig!!
8
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 2 apr 2024, 02:58 »
Right.. Terwijl minder fijne dingen van het leven plaatsvinden, heb ik af-en-toe toch de tijd&aandacht gevonden om wat aan de EFE te klussen.
En hoewel allerlei onderhoudsbeurtwerk eigenlijk aandacht nodig heeft, is "maken" of "verbeteren" natuurlijk veel leuker.  [yes] En daarom aan de slag geweest om inmiddels overmatig geworden speling uit het schakelgebeuren te halen.



Hiertoe het uitgelubberde scharnierpunt vernieuwd o.a. door een bronzen lagerbusje toe te voegen hierin. Om het gat in het pedaal hiervoor uit te draaien moest ik echter wel eerst het pedaal doormidden zagen zodat dit in de klauwplaat van de draaibank paste.. Niet optimaal, maar naderhand was e.e.a.vrij rap weer samengelast.

Tegelijkertijd ook de slechte uitlijning van de schakelstang opgelost door toepassing van een offset "hevel" op de schakelas.



oorspronkelijk had ik hiervoor schakelspul van een Bandit GSF400 aangeschaft, maar zowel de lengte van de hevel daarvan als de offset bleken in de praktijk echter toch niet goed te passen. Door een stukje er tussenuit te zagen en weer vast te lassen in de juiste positie, kon de boel toch prima op maat gemaakt worden.

Weken later daarna toch onderhoudswerk opgepakt in de vorm van controle klepspeling. Bij het loshalen van het kleppendeksel echter vastgesteld dat de schroefdraad van twee M7 klepdekselbouten toch wel erg fragiel was geworden, en dat nu de juiste tijd zou zijn om dat eens definitief te repareren.



Begonnen met in stappen met steeds grotere boordiameter de oude schroefdraad uit te boren (om het gat zo centrisch mogelijk te houden. Hierbij openbaarde een eerdere noodreparatie AKA "quickfix" zich, die tamelijk lang dienst heeft gedaan. (Los schroefdraadbusje in foto is een opgerold stukje bierblik, dat zich vormt naar schroefdraad van een bout zodra je die indraaid.)
Waar helicoil of time-sert anders prima oplossingen zijn, is er daartoe wat weinig "vlees" in een EFE nokkenaskapje. In een eerder geval leek me een andere oplossing met alu-soldeer daarom beter geschikt, en die aanpak heb ik nu herhaald.

Destijds had ik daar weinig van gedocumenteerd, en daarom dus nu wat meer foto's gemaakt.

Right.. Gaten dus stapsgewijs uitboren tot 8mm (of was het 8,5mm?  :-\)



Daarna de kapjes zodanig opwarmen met een brander dat het alusoldeer (Technoweld ofzo) smelt in aanraking hiermee. Met een hobbybrander (propaan/butaan-mix) duurt dit een eeuwigheid -dus veel geduld nodig- maar dit heeft als voordeel dat het risico om de nokkenaskapjes te smelten vrij gering is. (Een propaanbrander is veel heter, wat weliswaar tijdwinst oplevert, maar dus ook je gietalu onbedoeld vloeibaar kan maken).



Direct na het smelten van de alusoldeer, contactvlakken "bekrassen" met een RVS-draad, waardoor de oxidatielaag wordt doorbroken die goede aanhelchting anders verhindert.

Right.. Eenmaal afgekoeld heb je dus vers alu om een vers M7 tapgat in aan te brengen.



Bij de afwerking van e.e.a.is het belangrijk om geen materiaal van de bovenkant van het gietstuk af te halen, en dit op de oorspronkelijke hoogte te houden. De klepdekselbouten die hierin passen hebben nl.een exacte maat. Hoger of lager betekent een lekkende seal of grote kans op opnieuw doldraaien van de bout.  [knife]



9
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 31 mrt 2024, 20:48 »
Gisteren de tank leeggemaakt. Kraan gemonteerd:



Nou ff moed verzamelen om de lekkage's van kleppendeksel en carbs op te lossen.....
10
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 25 mrt 2024, 22:32 »
De gaten van de grondplaat van de kraan zijn hoh 46mm, dus er moet even iets worden gevijld. Kraan zit er inmiddels los/vast op. Ik zal een foto maken als het er definief op zit. Maar ik moest wat coating wegbreken. Oude eigen geknutselde kraan zat niet alleen in de adapterplaat maar ook in de coating getapt. En die stukjes liggen nu in de tank samen met 1l benzine die er met de oude kraan nooit gewoon uit wil lopen. Uiteraard wil ik die coatingbrokstukjes eruit hebben. Ik wil dat er niet in de garage uit laten lopen ivm de verstandhouding met de bovenburen.....
Pagina's: [1] 2 3 ... 10