Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 19 sep 2025, 03:43 »
Right.. Alweer even geleden dat ik hier over vorderingen heb gepost..  :-[ Ondertussen ben ik echter wel (af en toe) bezig geweest met het cylinderkopproject. Daarover zal ik t.z.t. nog bericht doen als dat tenminste niet uitdraait op een fiasco..

Ondertussen over de aanstaande Super Duke 990 voorvork-swap na zitten denken. Heb zitten twijfelen of ik het KTM Super Adventure balhoofdstel (T-stuk + kroonplaat) wel zal gebruiken of niet. Nadelen hiervan zijn nl. de 10mmm grotere afstand tussen de vorkpoten i.v.t. een Super Duke voorpartij, en ook of de vrij lompe kroonplaat überhaupt wel gaat passen w.b. ruimte tot de tank.
Bij nader onderzoek bleek echter de grotere vorkpoten-afstand eigenlijk wel mee te vallen, want die van de huidige GSX-R USD is 214mm, wat dus ongeveer tussen die van een Super Duke (210mm) en een Super Adventure (220mm) zit.
En evt. ruimtegebrek van de kroonplaat denk ik wel op te kunnen lossen door er desnoods materiaal vanaf te halen.

Daarnaast bezig geweest met uitwerken van adapterplaten om de huidige Nissin 6-pots (met 90mm steek) op de Super Duke voorvork (met 65mm steek) te kunnen monteren. Omdat dat nogal onvoordelig bleek uit te komen, en er nogal forse adapters nodig zouden zijn, nog gekeken naar een andere versie van die Nissin 6-pot remklauwen met ophangpunten op een andere positie (MV Agusta F4). Maar omdat ik dan én nieuw klauwen moeten kopen én alsnog adapters moet maken, leek het zinniger om gewoon die remklauwen aan te schaffen die standaard op de vork gemonteerd zijn, en dus meteen passen. En daarom dus onlangs op MP een setje Brembo's P4.34A aangeschaft.



Eigenlijk dezelfde remklauwen als op m'n Kat, maar dan met axiale ophanging.

MP-aanwinsten zijn vaak een gok, maar deze klauwen bleken gelukkig bij de schoonmaakbeurt in vrij goede toestand.
Had besloten de klauwen te splitsen om de zuigers eruit te kunnen halen voor inspectie en schoonmaakwerk. Zuigers uit de boringen trekken is dan altijd een lastig punt hierbij, en had natuurlijk het gereedschap hiervoor niet liggen. Daarom maar even een tooltje gemaakt van stukje houten steel, een reepje trapfietsband en een stripje staal.





De werking berust dus op verdraaiing van het stalen stripje waardoor de houten halve maantjes uit elkaar worden gedrukt tegen de binnenkant van de remzuiger. En al draaiend kun je dan de zuiger uit de klauw trekken.
Fietsbandje zorgt voor voldoende grip en houdt de houten blokjes bij elkaar.

Wellicht kan deze truc dan ook andere (KatClub) mensen uit de brand helpen in een soortgelijke situatie die ook te knieperig zijn om het juiste gereedschap aan te schaffen.  ;D

Als verbeterpuntje kan de sparing voor het stripje trws wellicht nog wat breder gemaakt worden, zodat het stripje hierin verder gedraaid kan worden en het makkelijker wordt om de halve maantjes uit elkaar te drukken.

 
2
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 14 sep 2025, 21:26 »
..ik denk dat ik gewoon eens wat harder zou moeten rijden, dat is vast veiliger..

 :D Veiliger weet ik niet, maar wrs wel beter resultaat qua dynanodeksel beschadiging.  :-X

..
Maar een RVS versterking is wellicht een erg goed idee. Wat voor hittebestendige kit had je daarvoor gebruikt?

Ah.. Effe opzoeken (heb nog een wrs inmiddels uitgeharde tube staan).. Loctite si 5900. Is eigenlijk een soort vloerbarepakkingmeu k, maar plakt beter en de rubberachtigheid is wat stugger.
Idee destijds was om dit spul als rubberlaag tussen rvs-slider en deksel te gebruiken, zodat dit totopzekerehoogte klappen zou kunnen absorberen. En de slider verdeelt dan eerst de puntlast dan over een groter oppervlak.
Ik meen iets van een laagdikte rond de 6mm ofzo te hebben toegepast. Hier een plaatje.



Bij de eerder beschreven praktijktest is de slider trws wel losgescheurd van het deksel, maar pas nadat de eerste klap was opgevangen.
3
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 13 sep 2025, 21:48 »
Citaat
Een versterkt dynamodeksel is daarentegen wel bijzonder nuttig gezien de breekbaarheid ervan. Bij een valpartij op links scheurt in 99% van de gevallen nl. dit deksel open en gutst de hele olievoorraad naar buiten..  :-X
Been there, done that. 1986 met m'n toen nieuwe GSX750ES..........d eksel dynamo door bij een schuivertje met 30km/h. Nou gutse de olie er nog niet uit maar lek was ie wel. Ik ben alleen maar met lage snelheid te val gekomen, ik denk dat ik gewoon eens wat harder zou moeten rijden, dat is vast veiliger  [winky]
Maar een RVS versterking is wellicht een erg goed idee. Wat voor hittebestendige kit had je daarvoor gebruikt?
4
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 11 sep 2025, 22:07 »
De oliekoeler zit op de plek waar normaal het luchtfilter/airbox zit. Vanaf het balhoofd lopen daar een paar slangen naar toe voor koellucht.
..

Ah.. Ik had eerder aangenomen dat de stofzuigerslangen bedoeld waren voor frisseluchtaanvoer voor de carbs. Maar in plaats daarvan een oliekoeler voorzien van koellucht is goed bedacht. Ik zie echter geen groot voordeel in het verplaatsen van een koeler op die manier.. Wellicht levert het iets betere luchtkoeling voor het motorblok op als er geen oliekoeler voor zit?  ???

..
Oh, en voor de grondspeling kan ik wel 2 dynamo's monteren op het krukasuiteinde met mijn bochtensnelheden. :P

 :D Voor op straat lijkt het idd niet persé nodig. Je kunt aardig plat door de bocht voordat het deksel het asfalt raakt. Een versterkt dynamodeksel is daarentegen wel bijzonder nuttig gezien de breekbaarheid ervan. Bij een valpartij op links scheurt in 99% van de gevallen nl. dit deksel open en gutst de hele olievoorraad naar buiten..  :-X
Heel lange valdoppen of lelijke valbeugels monteren is w.d.b. eigenlijk zeer verstandig.
Voordat ik valdoppen op m'n Kat had geschroefd had ik eerder een rvs-plaatje op dit deksel geplakt m.b.v. hittebestendige kit. Die oplossing bleek tot op zekere hoogte werkzaam bij een praktijktest. Deksel was weliswaar gescheurd maar nog zonder groot gat erin.
5
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 10 sep 2025, 07:01 »
De oliekoeler zit op de plek waar normaal het luchtfilter/airbox zit. Vanaf het balhoofd lopen daar een paar slangen naar toe voor koellucht. Ja, een dynamo daar ziet er zeer interessant uit, maar hoe dat zit met opladen en bij welke snelheid je een beetje laden kan verwachten? (Als het een beetje druk is in de stad sta je voor de Brienenoord al zonder vonkjes....?)
Oh, en voor de grondspeling kan ik wel 2 dynamo's monteren op het krukasuiteinde met mijn bochtensnelheden. :P
6
Projecten / Re: 7/11
« Laatste bericht door motorcycleman Gepost op 9 sep 2025, 21:19 »
Bedankt Arnout , dit gaat wel lukken.
7
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 9 sep 2025, 20:17 »
Klopt, is een 1000. Heb ik voor een kennis (Sander) mogen regelen.

Ah.. Kleine wereld.  ;)

..
Ik zal de plaatjes hier ff linken:
..

Ha.. Daar is flink aan geknutseld!  8)
Van zo'n voortandwielaangedr even dynamo vraag ik me trws af of je dan niet steeds minimaal 100km/h moet rijden voor voldoende prik voor je accu..  :-\ Maar het ziet er hoedanook gelikt uit.
Een ander vraagstuk is dan waar de bouwer de oliekoeler heeft verstopt.  ???
8
Projecten / Re: 7/11
« Laatste bericht door arnout Gepost op 9 sep 2025, 20:09 »
Hiero nog een fotootje van een dergelijke toepassing:
(indien niet zichtbaar dan effe de "s" in https uit de url skippen).



Ik was trws nog vergeten te melden dat er soms (net te) weinig ruimte tussen ophangpunt van het 1100-blok en één van de boutgaten in het 750-frame kan zijn. In het ene frame past 't net, in het andere moet er een een snipje van zo'n tapgatbus weggeslepen worden om de overige ophangpunten uit te laten komen. (Je ziet 't vanzelf).
Die variatie zal wrs te maken hebben met de bouwtolerantie van destijds (of een reeks valpartijen  :-X).

9
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 8 sep 2025, 22:26 »
De GS 1000 was niet van George, die is ook fraai verbouwd, maar had de laatste keer een oliekoelerblok erin wat een behoorlijke olieboot was.
Ik zal de plaatjes hier ff linken:






10
Projecten / Re: 7/11
« Laatste bericht door motorcycleman Gepost op 8 sep 2025, 21:19 »
ik bedoel idd het oude luchtgekoelde 1100 blok , super dat het er zo in past en schetsplaatjes onder het blok is geen probleem.
bedankt voor jouw antwoord.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10