31
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 21 mei 2025, 21:55 »Yep.. Naast de dood en belastingen is ook het uiteindelijk ooit kapot gaan van het laadsysteem van oude Suzuki's een absolute zekerheid van het leven. 
Meteen ook de spanningsregelaar vervangen is een goed idee, want die is hoogstwrs de oorzaak van het heetstoken van de stator. (Laadspanning bij lage toeren wellicht nog OK, maar bij hogere toeren wrs too much.)
Een Shindengen (FH010AB, FH012AA, FH020AA) mosfet regelaar was nog de beste optie toen ik mezelf nog actief met de materie bezighield. Ondertussen heeft Shindengen echter alweer heel wat jaartjes een verbeterd series-type regelaar (SH775, SH847) ontwikkeld, die -schijnbaar- efficienter werkt (wordt minder heet en belast de stator minder zwaar). En dan wrs ook wel duurder zal zijn!
Een "gewone" mosfet FH020AA is echter al een zodanig grote upgrade i.v.t. de standaard Suzuki-regelaar, dat het nieuwere type aanschaffen eigenlijk overbodig is. (Maar beter is altijd beter?)
Hoe dan ook schijnen er veel fake Shindengens op de markt (m.n. eBay etc) aangeboden te worden, dus een betrouwbare verkoper vinden kan an sich een uitdaging worden. (De mijne zijn een tweedehandsjes toen die regelaars nog niet op grote schaal werden nagemaakt).
Ander punt en mede oorzaak van affikken van een stator is dat één fase geschakeld wordt door lichtknop op het stuur. Als je geen licht aan hebt, dan wordt de dynamocapaciteit maar voor 2/3 benut, wat slim uitgedacht lijkt, maar zich in de praktijk heeft bewezen heeft als funest voor de stator.
Een populaire "mod" is dus om die lus te by-passen, zodat de dynamo altijd volledig in werking is (licht aan of uit).
Verder lijkt het handig tòch even de juiste maat te checken. Ik zou ook met 90% zekerheid stellen dat het grotere type de juiste stator zou moeten zijn voor je GS, maar evengoed heeft een vorige eigenaar het blok ooit vervangen voor dat uit een (SD) Katana? Who knows for sure?
De boel uit elkaar trekken voor een maatcontrole betekent dan wel "down time", en is daarom natuurlijk niet zo aantrekkelijk.
Ohja.. Voordeel van een nieuwer type regelaar is dat je voortaan een stabielere laadspanning hebt en dan met goed fatsoen ook kunt kiezen voor een super lichte en niet-zelfontladende LiFePo4-accu !
Ondertussen is de optelsom van kosten van alle onderdelen dan echter wel flink gestegen..

Meteen ook de spanningsregelaar vervangen is een goed idee, want die is hoogstwrs de oorzaak van het heetstoken van de stator. (Laadspanning bij lage toeren wellicht nog OK, maar bij hogere toeren wrs too much.)
Een Shindengen (FH010AB, FH012AA, FH020AA) mosfet regelaar was nog de beste optie toen ik mezelf nog actief met de materie bezighield. Ondertussen heeft Shindengen echter alweer heel wat jaartjes een verbeterd series-type regelaar (SH775, SH847) ontwikkeld, die -schijnbaar- efficienter werkt (wordt minder heet en belast de stator minder zwaar). En dan wrs ook wel duurder zal zijn!
Een "gewone" mosfet FH020AA is echter al een zodanig grote upgrade i.v.t. de standaard Suzuki-regelaar, dat het nieuwere type aanschaffen eigenlijk overbodig is. (Maar beter is altijd beter?)
Hoe dan ook schijnen er veel fake Shindengens op de markt (m.n. eBay etc) aangeboden te worden, dus een betrouwbare verkoper vinden kan an sich een uitdaging worden. (De mijne zijn een tweedehandsjes toen die regelaars nog niet op grote schaal werden nagemaakt).
Ander punt en mede oorzaak van affikken van een stator is dat één fase geschakeld wordt door lichtknop op het stuur. Als je geen licht aan hebt, dan wordt de dynamocapaciteit maar voor 2/3 benut, wat slim uitgedacht lijkt, maar zich in de praktijk heeft bewezen heeft als funest voor de stator.
Een populaire "mod" is dus om die lus te by-passen, zodat de dynamo altijd volledig in werking is (licht aan of uit).
Verder lijkt het handig tòch even de juiste maat te checken. Ik zou ook met 90% zekerheid stellen dat het grotere type de juiste stator zou moeten zijn voor je GS, maar evengoed heeft een vorige eigenaar het blok ooit vervangen voor dat uit een (SD) Katana? Who knows for sure?
De boel uit elkaar trekken voor een maatcontrole betekent dan wel "down time", en is daarom natuurlijk niet zo aantrekkelijk.

Ohja.. Voordeel van een nieuwer type regelaar is dat je voortaan een stabielere laadspanning hebt en dan met goed fatsoen ook kunt kiezen voor een super lichte en niet-zelfontladende LiFePo4-accu !

Ondertussen is de optelsom van kosten van alle onderdelen dan echter wel flink gestegen..

Recente berichten





![knife [knife]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/knife.gif)
Maar ik hoop de boel nog te kunnen repareren.



