Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 21 mei 2025, 21:55 »
Yep.. Naast de dood en belastingen is ook het uiteindelijk ooit kapot gaan van het laadsysteem van oude Suzuki's een absolute zekerheid van het leven. ;D

Meteen ook de spanningsregelaar vervangen is een goed idee, want die is hoogstwrs de oorzaak van het heetstoken van de stator. (Laadspanning bij lage toeren wellicht nog OK, maar bij hogere toeren wrs too much.)
Een Shindengen (FH010AB, FH012AA, FH020AA) mosfet regelaar was nog de beste optie toen ik mezelf nog actief met de materie bezighield. Ondertussen heeft Shindengen echter alweer heel wat jaartjes een verbeterd series-type regelaar (SH775, SH847) ontwikkeld, die -schijnbaar- efficienter werkt (wordt minder heet en belast de stator minder zwaar). En dan wrs ook wel duurder zal zijn!
Een "gewone" mosfet FH020AA is echter al een zodanig grote upgrade i.v.t. de standaard Suzuki-regelaar, dat het nieuwere type aanschaffen eigenlijk overbodig is. (Maar beter is altijd beter?)
Hoe dan ook schijnen er veel fake Shindengens op de markt (m.n. eBay etc) aangeboden te worden, dus een betrouwbare verkoper vinden kan an sich een uitdaging worden. (De mijne zijn een tweedehandsjes toen die regelaars nog niet op grote schaal werden nagemaakt).

Ander punt en mede oorzaak van affikken van een stator is dat één fase geschakeld wordt door lichtknop op het stuur. Als je geen licht aan hebt, dan wordt de dynamocapaciteit maar voor 2/3 benut, wat slim uitgedacht lijkt, maar zich in de praktijk heeft bewezen heeft als funest voor de stator.
Een populaire "mod" is dus om die lus te by-passen, zodat de dynamo altijd volledig in werking is (licht aan of uit).

Verder lijkt het handig tòch even de juiste maat te checken. Ik zou ook met 90% zekerheid stellen dat het grotere type de juiste stator zou moeten zijn voor je GS, maar evengoed heeft een vorige eigenaar het blok ooit vervangen voor dat uit een (SD) Katana? Who knows for sure?
De boel uit elkaar trekken voor een maatcontrole betekent dan wel "down time", en is daarom natuurlijk niet zo aantrekkelijk.  :-\

Ohja.. Voordeel van een nieuwer type regelaar is dat je voortaan een stabielere laadspanning hebt en dan met goed fatsoen ook kunt kiezen voor een super lichte en niet-zelfontladende LiFePo4-accu !  8)
Ondertussen is de optelsom van kosten van alle onderdelen dan echter wel flink gestegen..
32
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door Daan Gepost op 21 mei 2025, 19:16 »
Hi Arnout,
Zat er een keer aan te komen...
Thanks voor de info. Was al 90% zeker dat de 103mm zou passen.
Bij verder onderzoek las ik ook dat die kleiners stator alleen bij Katana's voorkwamen.
Ga er 1 bestellen en ook maar een mosfet spanningsregelaar denk ik.
De oude RR doet t nog wel maar voor hoe lang is de vraag.
33
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 21 mei 2025, 15:34 »
Hey Dan!

Bummer w.b. de dynamo-stator. Je zult die ook al doorgemeten hebben? Een zwartgeblakerd uiterlijk is anders ook wel een sterke hint dat 'ie niet meer fris is.  :-X

..
Er staat me ook bij dat de SD stator kleiner is ( of was dat alleen de rotor en past een vervangings stator van willekeurig '81,'82 en '83 wel gewoon....)

Voor zover ik weet hebben w.b. 1100 GSX-en alleen de (sommige?) Katana's een kleinere diameter stator en rotor.

Na een weinig bevredigende poging de stator van mijn EFE zelf te herwikkelen, heb ik er toen eentje van Electrex gekocht. Type G02 past dan op alle '80-'87 GSX1100's, en type G01 is de kleinere stator voor Katana's (en sommige andere Suzuki's).
Op de Eletrex-webpagina's staan trws ook afmetingen van de stator vermeld, wat een goede check is.

Type G02 wordt trws aangegeven als "out of stock", maar bij Wemoto zijn er nog 3 op voorraad. Althans waar die vindbaar is als stator voor een '84 GSX1100EFE (maar past dus ook op eerdere bouwjaren).
34
Problemen / Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door Daan Gepost op 20 mei 2025, 21:22 »
Na het 3e ritje dit jaar heeft de stator van mijn GS het begeven.
Eerst nog de spanningsregelaar gewisseld in de hoop dat het daar aan lag, maar helaas.
Weten jullie of er verschil is in de bouwjaren '81, '82 en '83 wat betreft afmetingen.
M.a.w. zijn de EX en EZ GSX1100 stators hetzelfde als de E(s)D dit ik in mn GS heb hangen?
Alpha sports geeft namelijk andere onderdeel nummers voor '83.
Er staat me ook bij dat de SD stator kleiner is ( of was dat alleen de rotor en past een vervangings stator van willekeurig '81,'82 en '83 wel gewoon....)
35
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 24 mrt 2025, 03:08 »
Right.. Vandaag dan de EFE naar buiten geduwd voor een tamelijk late start van het mooiweerrijdersseiz oen.  ::)
Naast stof van de winterstalling afblazen en mezelf weer wakker schudden qua rijkunsten, was deze eerste rit ook een test van de technische ingrepen van afgelopen maanden. En met enige opluchting kan ik dan melden dat de KM-telleraandrijvingverplaatsingsmod (vooralsnog) perfect blijkt te werken.  8) De KM-tellernaald draait de goede kant op en heeft idd ongeveer de al eerder voorspelde afwijking, al probeerde ik mijn aandacht vooral op de weg te houden en niet teveel de snelheidsaanduiding en van teller en GPS te vergelijken.

Een verdere opsteker was dat ook de recente toerentellerreparat ie leek te werken:

..
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.

Laatst dus met de instrumentenkast aan de gang geweest, enerzijds om eindelijk een anders onmogelijk bereikbaar kapot lampje van de dashboardverlichtin g te vervangen, en anderszijds om te onderzoeken of de toerenteller gefixt kon worden.
Bij loshalen van e.e.a. viel echter allereerst de grote hoeveelheid stof op.



Te oordelen naar de diverse sporen bleek dit slijpstof te zijn van het afdekpaneel op m.n. de wijzerplaat van de toerenteller. Wrs door motortrillingen hebben die op elkaar in geschuurd ofzo.. De ophanginging van de tellerpartij in rubbers leek nog in orde, dus hoe deze tril-schade dan toch heeft kunnen ontstaan is me een raadsel. (De EFE trillt idd bij lagere toeren wel een beetje, wat trws met losse grip en een beetje gasgeven echter niet zo'n probleem is).
Heb nu wat strategische dempingsstrips geplaatst (stukjes pvc-tape) om voortaan iig de onderdelen van elkaar gescheiden te houden.

Right.. W.b. de beschreven toerenteller-kuren lag mijn verdenking bij kapotte elco's (elektrolytische condensators). Ik had hierover elders als fix voor auto's uit de 80-ties gehoord, maar kon van de EFE geen aansluitschema vinden waarop dan daadwerkelijk ook elco's te vinden zouden zijn. Die heb ik dus pas bij het loshalen van e.e.a. aangetroffen.




Lekkende elco's zijn trws een tamelijk bekend euvel van oudere elektronica. (M.n. geluidsapparatuur). Bij niet werkend oud spul gaat het dan meestal om kapotte elco's, en kun je door vervanging de zaak vrij simpel fixen.
Op de printplaat van de toerenteller kon je aan de elco's weliswaar niet meteen de typische opgezwollen bovenkant herkennen, maar één elco was echter wel plakkerig en stinkerig, en dus definitef kaputt. Uit voorzorg -en nu we de boel toch uit elkaar hebben- de andere elco ook maar vervangen. (Nieuwe elco's gekocht bij de Conrad. Spul als dit kost erg weinig en betaal bij een online bestelling voornl. voor de verzendkosten..  ::))

Btw, die klodder snot naast iedere elco is trws geen gelekte electrolyt-vloeistof ofzo maar hot gun-lijm. Oorspronkelijk aangebracht tegen trillen (en mogelijk afbreken) van onderdelen die vrij los op de printplaat zijn gesoldeerd. Na vastsolderen van de nieuwe elco's heb ik die opnieuw voorzien van een hot gun glue-klodder.

Goed.. Al met al dus positieve ontwikkelingen, al blijft er nog veel over op de to-do lijst om (verder) mee aan de slag te gaan.
36
KatanaClub.nl website en forum / Re: Bijlagen corrupted! (gedeeltelijk gefixt) - update
« Laatste bericht door arnout Gepost op 21 mrt 2025, 03:41 »
..
Ik ga de host vragen of hij zelf nog een backup heeft gemaakt vóór de verhuizing waaruit mogelijk die bijlages nog terugehaald kunnen worden (indien toen wel in correcte transfer mode gecopieerd).
..

Uitgebreid contact gehad, maar de backup gemaakt vóór de verhuizing blijkt 2 mnd geleden gewist omdat destijds (na herstel istellingen) alles weer normaal leek te werken..  :(
W.d.b. dus geen oplossing en ligt er dus de uitdaging om de beschadigde afbeelding-bestanden op 1 of andere manier gerepareerd te krijgen (als dat überhaupt mogelijk is).
Een andere optie is natuurlijk als leden zèlf de niet-werkende foto's opnieuw aan de betreffende posts toevoegen.  :-\

Een ander aandachtspunt dat in communicatie met de host aan het licht is gekomen, is dat in posts gebruikte externe afbeeldingen die gehost zijn op een website zònder SSL-certificaat, vaak niet zichtbaar zijn. Dus plaatjes waarvan de URL begint met http i.p.v. https worden staandaard niet geladen.  [knife]
M.n. in mijn eigen topics zijn de foto's daardoor niet zichtbaar.
Om die foto's wel zichtbaar te krijgen kun je het forum opnieuw laden, maar nu als http (dus in de adresbalk de "s" in https weglaten) óf kun je anders wellicht je browser toch dwingen de "onbeveiligde verbinding" te accepteren als je althans die waarschuwing krijgt.
Uiteraard is dit geen ideale situatie, maar w.d.b. zijn er meer dingen die nog op oplossingen wachten, en kun je ondertussen toch beeld krijgen (als dat idd een probleem is).
Dit verhaal is trws nogal afhankelijk van welke browser(instellingen) je gebruikt, dus verschilt het geschetste probleem wrs van gebruiker tot gebruiker.
37
KatanaClub.nl website en forum / Bijlagen corrupted! (gedeeltelijk gefixt)
« Laatste bericht door arnout Gepost op 28 feb 2025, 21:33 »
Al bladerend door oudere topics, kwam ik er (nu pas) achter dat in berichten waar foto's zijn toegevoegd d.m.v. uploaden naar het forum niet meer werken. Zeer waarschijnlijk zijn die beschadigd geraakt bij de laatste verhuzing van website en forum naar een andere server a.g.v. toepassen van een verkeerde transfer mode.
Ondertussen heb ik uit een oude backup van begin 2020 wel de attachments weer teruggeplaatst en daarmee de beschadigde bestanden overschreven. Die bijlagen doen het weer, maar uncorrupted bijlagen ge-upload tussen begin 2020 en medio 2024 ontbreken dus nog.  :(

Ik ga de host vragen of hij zelf nog een backup heeft gemaakt vóór de verhuizing waaruit mogelijk die bijlages nog terugehaald kunnen worden (indien toen wel in correcte transfer mode gecopieerd).
Een bummer dus voor leden die in hun topics gebruik hebben gemaakt van de bijlage-functie om op deze manier foto's toe te voegen aan berichten.  :'(  Maar ik hoop de boel nog te kunnen repareren.

BTW ge-uploade routebestanden zijn trws nog wel intact gebleven.
38
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 27 feb 2025, 03:54 »
Right.. Zoals onlangs beloofd, hier dan het vervolg van het KM-telleraandrijving sub-project.

Eerder dus al aangegeven dat een voorziening om het alu-plaatje voor de VFR-tellert in het deksel vast te kunnen zetten nog ontbrak. Na lang verzinnen uiteindelijk bedacht dat toevoegen van aparte "supports" met hierin een boutgat wellicht de meest haalbare optie zou zijn.
Hiertoe 3 stuks pootjes gedraaid, en de voetjes ervan schuin gevijld zodat die min-of-meer vlak aanliggen tegen binnenkant deksel. Een stukje kinderklei bleek hierbij onmisbaar voor overnemen van de juiste helling.
Na vastlijmen m.b.v. Bison Kombi Metaal de pootjes nog op gelijke hoogte afgefreesd.



Eerder had ik het voorste steunplaatje nog ge-alu-soldeerd, maar dat bleek een vrij moeizaam proces. (veel hitte nodig en kon er slecht bij). Lassen (vanaf buitenkant door gat) was ook nog een optie waaraan ik zat te denken, maar voor secure plaatsing van de pootjes leek me dat te weinig precies.
Max. temperatuur van Bison Kombi-meuk is trws slechts 100 grdn, wat vor een tandwieldeksel net binnen de perken is.

Anyway.. De definitieve positie van de pootjes kon ik vervolgens (met een hoop gedoe met papieren malletjes etc.) overnemen op het alu-plaatje voor het boren van de boutgaten. Deze zijn met opzet overmaats, zodat hiermee het plaatje nog iets verschoven kan worden en de VFR-tellert exact uitgelijnd kan worden op de uitgaande as.



Na een x-keer controleren of de boel idd past kon het afwerken beginnen. Ruimte rondom VFR-tellert gelijkmatig gemaakt, en de opening in het deksel doorzet aan de bovenkant zodat de KM-tellerkabel ingeplugd kan worden.



En vervolgens na spuiten met VHT sp 139 (en achterlaten duimafdruk [knife]) deksel afgebakken op 90 grdn in de werkplaats-pizza-oven.

Eenmaal voorzien van alle onderdelen kon het KM-tellertandwieldeksel dan eindelijk -hopelijk- definitief op het blok gemonteerd worden.
De genuine H*nda KM-tellerkabel (in langst verkrijgbare variant) bleek vervolgens ook (net) te passen, wat een prettige meevaller was.  8)



Het hele mechaniek zal zich uiteraard in de praktijk nog moeten gaan bewijzen, maar voor nu is er weer een stap gezet in wat eigenlijk het voorvork-swap-project is.
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.  We blijven lekker bezig..  ::)
39
Katana Club Café / Re: Johan Kole ✝
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 19 feb 2025, 23:06 »
Rust in vrede Johan, sterkte voor iedereen die hem gekend heeft.
40
Katana Club Café / Johan Kole ✝
« Laatste bericht door arnout Gepost op 17 feb 2025, 19:37 »
Op social media is het bericht verschenen dat Johan Kole zondagochtend 16 februari is overleden na een kort ziekbed. Hij is 84 geworden.

Johan was o.m. bekend als motorverzamelaar en initiator van het jaarlijkse Exotentreffer, en was lid van het KatanaClub-forum.


Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10