Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 16 nov 2024, 08:40 »
Katana, UK, dark grey, chrome frame, turnindicators.











82
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 15 nov 2024, 19:47 »
Katana with GSX 1400 engine, special fairing (make??) upside down frontforks, other brakes en wheels, rearforks, mono shock, tail










83
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 15 nov 2024, 17:26 »
Katana with GSX 1400 engine, special fairing (make??) upside down frontforks, 6 caliperbrakes en wheels, rearforks, mono shock, tail





84
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 14 nov 2024, 23:33 »
Katana 650 with a 750/1100 fairing.


Katana 650 Special paint tank, fly-screen
85
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 14 nov 2024, 09:28 »
Since I am unable to find pictures of the held Eurokat I am posting (linking for as long a it lasts) my pictures here if I may. In stages though.
Katana 550 Special paint


86
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 13 nov 2024, 04:31 »
..
Benieuwd naar de KM-aandrijving  [tu]

Plan is om de KM-telleraandrijving van een H*nda VFR750R (AKA RC30) te gebruiken. Bij nader onderzoek bleek die nl. mogelijk goed te kunnen machen met de "setup"op mijn EFE w.b. 18" achterwiel èn secundaire overbrengingsverhou ding. Nadeel van tellerandrijving op het achterwiel is dan natuurlijk ook dat wanneer je die verhouding verandert, ook je snelheidsaanduiding niet meer klopt.

Bij het zoeken naar zo'n tellerandrijvingska stje op het tandwiel, kwam ik er trws al vlot achter dat H*nda op allerlei typen dit zelfde kastje heeft gebruikt, en dat maat achterwiel er w.d.b. eigenlijk helemaal niet toe doet.  ::)

Nouja.. Onzeker was hoedanook of het toerental van de uitgaande as van het tellerkastje dan ook zou matchen met de inputkant van de KM-teller van de EFE. Ik wilde daarom eerst een soort tijdelijke proefopstelling maken om e.e.a. uit te proberen voordat ik wellicht voorniets een hoop tijd en moeite ga steken in het maken van een vervangend of aangepast motordeksel/voortandwielafdekking.

Op OSS trws een afbeelding van een in Japan (destijds?) beschikbare setup gevonden:



Even over gedacht om ook zo'n soort plaat/installatie te maken, maar ik vind het eigenlijk gewoon niet fraai. Heb nu op eBay een ander EFE deksel gevonden waar ik de zaag in kan zetten om er een tellerkastje in kwijt te kunnen.

Ook besloten geen proefopstelling te maken, want met de VFR telleraandrijving in handen kun je gewoon de overbrengingsverhou ding opmeten en vergelijken met die van de huidige (GSX-R) setup in het voorwiel.
Na wat opmeetgehannes en uitrekenhoofdpijn uitgekomen op een 3,9% hogere omwenteling van de tellerkabeluitgang. 100 kmpu zou dan 104 kmpu worden op de KM-teller van de EFE, wat zeker acceptabel lijkt. Punt is alleen dat die meter nu al tamelijk optimistisch aangeeft, en die afwijking dan nog groter zal worden.
Dit zou dan echter natuurlijk wel te corrigeren zijn d.m.v. kiezen van een andere kettingtandwielset. :-\ Maar in de praktijk lees ik nu mijn snelheid eigenlijk alleen van de GPS af (omdat die nauwkeuriger is) en dan doet het er sowieso niet zoveel toe wat de KM-teller aangeeft. Alleen de dagteller -voor monitoren van de benzinevoorraad- is dan van belang. 

Voor nu eerst even dat voorvorkspul afmaken. Keuze w.b. voorknijpers is hierbij ook nog een dingetje. (De ophangpunten van 6-pot Nissins vallen erg onvoordelig uit met die van de SD-990 vorkpoten, en twijfel nu tussen aanschaf 6-pots van een MV Agusta òf gewoon passend remspul van een SD-990.) 

87
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door Spike Gepost op 6 nov 2024, 09:44 »
Lees weer met verbazing mee. Chapeau!
Benieuwd naar de KM-aandrijving  [tu]
88
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 6 nov 2024, 04:50 »
Right.. Voordat ik met die ene vorkpoot aan de gang zou gaan eerst bezig geweest met vinden en passend maken van een nieuwe voor(wiel)as. In de Kat heb ik al eerder een (iets later type) Superduke 990 voorvork pas gemaakt, en dus lag het voor de hand de daarbij gekozen GSX-R1000 (of TL1000S?) nu ook weer voor deze voorvork te kiezen. Complicatie hierbij is nu echter de keus voor SuperAdventure kroonplaten (i.p.v. die van de SuperDuke) waarbij de h.o.h. afstand tussen de vorkpoten 10mm groter is, waardoor de vooras dus ook 10mm te kort zou zijn. Eenvoudigste oplossing leek dan om zelf een andere -langere- vooras-moer te maken.



Op zich prima gelukt (ondanks een bijna-catastrofale draaibank clash) maar heb nog wel wat onzekerheid over het type alu waarvan ik de materialsoort niet weet (alu rondstaf destijds overgenomen bij koop van de draaibank). Ook zou het werkstukje beter nog geanodiseerd worden t.b.v. krasbestendigheid en duurzaamheid interne schroefdraad, maar da's ook weer zo'n gedoe met chemische spulletjes..  :-\

Eerste poging aankoop vooras bleek trws een misser toen ik die in de draaibank op dikte wilde draaien en zag dat 'ie krom was..  ::) Later aangeschafte vooras van een Hayabusa bleek trws een stukje langer terwijl ondrdl-nmmrs hetzelfde zouden moeten zijn. Op deze vooras de maatvoering voor de nieuwe moer gebaseerd.



As en moer gepast in de voorvork samen met het voorwiel van een GSX-R1000K1/2/3, en nog een haartje van de moer afgedraaid om het wiel beter gecentreerd te krijgen.
Voorwiel geschuurd en ontdaan van lelijke gietresten op de spaken (waar je vanwege de remschijven eigenlijk niets van ziet). Wiel gespoten met Rust-oleum mat zwart AKA goedspul. Helaas niet goed genoeg ontvet, en vanwege "visseogen" op de naaf alles opnieuw moeten doen..  [knife]
Verders voor de zekerheid nieuwe lagers en stofseals gekocht (niet bij dealert), hoewel het oude spul nog wel goed leek.

Right.. Toen aan de slag gegaan met de vorkpoot met put en lange kras in het chroom. Andere poot moet trws t.z.t. ook nog aan de beurt komen vanwege slecht stofseal, maar nu eerst gefocussed op het vervangen van de vorkbuis als grootste uitdaging.
Uit elkaar trekken van een KTM/WP vorkpoot gaat op zich vrij vlot&eenvoudig, maar loshalen van het  onderpoot "asopname gietstuk" was voor mij echter onbekend terrein.
Na wat research plegen (YouTube-filmpjes kijken) leek dat het loshalen een eitje zou moeten zijn. De clou is dat je het gietstuk zodanig heet stookt dat de loctite dat in de schroefverbinding zit verbrand/verpulverd, en de boel vervolgens losgedraaid zou moeten kunnen worden. Helaas bleek die theorie niet in mijn praktijk te werken. Ook met verlengde hefboom zat er geen mm beweging in..
Later pas bedacht dat de 'muricans in de video's een soort propaanbrander gebruiken die heel wat heter wordt dan de gangbare hobbybrander die je hiero bij de Praxuls haalt. Met die kennis dus een "hetere" brander aangeschaft en daarmee -succesvolle- poging nr. 2 ondernomen.



Interne schroefdraad in het onderpootgietstuk had wel wat te lijden gehad onder mijn inspanningen, maar gelukkig was er nog ruim voldoende gaaf schroefdraad vooorhanden. Schoonmaken daarvan was echter nogal een geduld-klus.

Right.. Ondertussen was de op eBay aangekochte -te lange SuperMoto 990- door de DuitsePostDuif bezorgd, en kon ik daarmee aan de slag gaan.
Na opmeten van de oude vorkbuis, de nieuwe ingespannen in de draaibank om daarin een nieuwe zitting voor de bovenste glijbus te draaien 85mm verderop. Eerst met de haakse slijpert wat cm's van de vorkbuis af moeten halen om die tussen de "centers" van de draaibank te laten passen. Ook alu einddoppen gedraaid t.b.v. juiste inspanning.

Hardchroom bleek te hard bleek te hard voor mijn draaibeitels (doh!), dus eerst met de Proxxon die laag wegslijpen.


 
Na het draaiwerk de (ontluchtings?)gaten naast de verse zitting geboord en de boel wat ontbraamd etc.



En na zoveelste keer schoonmaken en ontvetten gietstuk en vorkbuis in elkaar geshroefd met een flinke portie loctite.



Job done!  8)
Vorkspul kan nu weer in elkaar gezet worden met de verse seals en bussen uit de service-kit. Voor nu wacht ik echter nog op de bestelde stijvere vorkveren (10 i.p.v. 9 N/mm) die ik nu meteen ook maar monteer. Op de Kat nl. eerder al gemerkt dat de standaard SuperDuke990 vorkveren te slap zijn voor een oude Soes met rollengelagerd motorblok.
Vorkveren voor een 990 SD bleken trws onvindbaar, maar 50mm langere veren van een 1290 SD zouden ook moeten passen na inkorten van de vulbussen.

Right.. lang verhaal, maar ook wel een hoop gedaan medunkt.
Na aanpakken van ook de andere vorkpoot komt dan later een volgend aandachtspunt in beeld: KM-telleraandrijving verplaatsen naar voortandwiel/uitgaande as.
89
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 5 nov 2024, 04:52 »
Right.. Ondertussen niet zodanig stil gezeten qua sleutel-/kluswerk als de inactiviteit in dit topic wel zou doen vermoeden.
Inmiddels nog niet beschreven opgepakte en afgehandelde klussen beginnen op te stapelen, en voordat die uit m'n geheugen verdwijnen, wordt het hoog tijd daar toch eens verslag van te doen.

In een periode met slecht weer, de kans gegrepen om een zoveelste poging tot verbetering remgevoel van de knijpers aan de voorkant te ondernemen. Inspiratie daarvoor ontstond toen ondanks zeer versleten remblokken het remgevoel juist spontaan leek te verbeteren. De voorlopige conclusie die ik daaraan verbond hield in dat de remzuigers zodanig ver uit de remklauwen waren gekomen, dat de door corrosie beschadigde delen hierop niet langer contact hadden met de seals.
Dat de zuigers niet tiptop waren, wist ik al langer, maar dat dit de oorzaak zou kunnen zijn voor de immer zompige remhendel, was een nieuw inzicht.  [smart]
Nieuwe remzuigers voor de Nissin 6-pots waren per stuk verrassend goedkoop (niet bij de dealert halen!), maar als je 12 stuks nodig hebt, telt dat toch nog op..

Oud spul in een bakkie. Vergeten foto's van de operatie te maken..  :-\



Anyway.. De verse zuigertjes bleken idd de echte oplossing te zijn, en brachten dan daadwerkelijk ook het langgewenste harde remgevoel.  :)
Achteraf gezien veel te lang mee zitten tobben..

Right.. verbetering van de duimrem (AKA thumbbrake) stond ook nog op de lijst. Prima remgevoel, maar veel te beperkte werking. (Te hard drukken om echt wat vertraging te genereren).
Na lang speuren op internet een vormgelijke remcilinders gevonden, maar met een kleinere boring. De rempomp van een FZR400 RR (en ZX-6r 636) heeft een kleinere boring (14mm) dan die van de ZX-7r (15,8mm) die ik tot dan gebruikte, wat dan een gunstigere hefboom oplevert. Verschil is eigenlijk slechts zo'n 10% ofzo, maar omwisselen is zodanig eenvoudig, dat ik dit laag hangende fruit niet kan uh.. laten hangen.
Goedkope rempomp gevonden, maar goedkoop bleek helaas duurkoop. Toch veel werk aan gehad en een nieuwe zuiger+seals hiervoor moeten kopen. 

New zumbreek, the same as the old zumbreek, but slightly more effective:



Ondertussen af en toe ook met het nieuwe voorvork-project bezig geweest. Obstakel daarin was twijfel over wel of niet aanpakken van een beschadiging op één van de chromen poten. Opnieuw laten hardverchromen bij reputabel adres zou 175 euro gaan kosten en een hoop gedoe met juiste verzending en betaling..  :-\
In plaats daarvan op zoek gegaan naar een vervangende onderste vorkpoot. Een niewe vorkbuis  bleek echter onvindbaar (alleen andere type's KTM), en ook op eBay kon ik alleen een gebruikte vorkbuis van een 990 SuperMoto vinden.
Uiteindelijk besloten dat inkorten daarvan haalbaar zou moeten zijn..  ;D



Volgende keer weer meer..  ;)
90
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door arnout Gepost op 5 nov 2024, 03:40 »
..Verder wil ik er niks mee te maken hebben.
  :D


..M'n voorband verloor snel druk, dus ik denk ik zal eens kijken. Nou dat kijken hoefde dus niet meer......was gewoon serieus versleten, en dat had ik ff niet in de peiling...

Tja, iedere rit dat de banden steeds ietsje verder verslijten, wen je tegelijkertijd ook aan de daardoor veranderende rijeigenschappen. Door de geleidelijkheid daarvan merk je er dus eigenlijk weinig van.  :-\
Alleen bij flink gebruikte voorbanden merk ik soms wel dat de voorkant erg "kieperig" is geworden bij grotere hellingshoeken. Door slijtage is er dan aan weerszijden van de band een soort rand of hobbel ontstaan, die overhellend in de bocht het contactpunt met de weg dan plots verlegt.
Heb wel 'ns met een bandschuurmachine het ronde profiel terug willen aanbrengen in een band door die hoge randen weg te schuren. Lukte enigszins, maar was wel een beun-actie en veroorzaakte een hoop stof..
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10