Een van de weinige goeie voornemens dit jaar voor mij was om mijn Katana na 5 jaar stilstand weer op de weg te krijgen.
Na het voltooien van mn GS was de inspiratie een beetje verdwenen om de Kat weer tot leven te wekken.
Zelfs het idee om het ding te verpatsen kwam in me op

Het grootste probleem was de koppeling die na opwarmen van het blok, slecht/nauwelijks ontkoppelde.
Aangezien het originele blok met kabel bediende koppeling vervangen is voor een oliegekoeld blok met hydraulisch bediende koppeling, was een logische verdenking dat er lucht in de leiding zat die bij opwarmen uitzet en de remvloeistof terug de pomp induwt.
De vele pogingen de boel te ontluchten leverde niets op en beloot ook maar de keeringen van de zuiger op het blok te vervangen aangezien die iets zweette.
Na het bestellen van de keering voor een GSXF1100 '89 kwam ik erachter dat de zuiger/cilinderunit op mn blok een kleinere diameter had en er 1 was van een GSXR1100.
In theorie heeft die meer "travel" en zou het probleem met de juiste grotere diameter zuiger alleen maar groter worden

Had nog een GSXF zuiger/cilinder liggen en die er toch maar opgezet met nieuwe keerring, en idd. werd het ontkoppelen alleen maar beroerder....
Was nog steeds in de overtuiging dat lucht de oorzaak was en ook maar een staalomvlochten leiding aangeschaft, de boel weer secuur ontlucht en... geen verbetering.
Sterker nog: naast het beroerde ontkoppelen nu ook een vreemde ratel uit het blok
![knife [knife]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/knife.gif)
Omdat ik een beetje moe werd ( ook mijn geduld kwijt raakte en begon te twijfelen aan mezelf

) van het steeds opnieuw warmdraaien heb ik de kap waar het zaakje opzit van het blok gehaald, de zuiger vast geklemd met een griptang en de verfstripper erop gezet.
Bij het verwarmen van de boel bleef de rempomp druk houden dus moest de oorzaak toch ergens anders liggen.
Omdat de koppelingsplaten ook al hun beste tijd gehad hadden, deze ook maar besteld en de boel rechts maar uitelkaar gehaald.
Bij het verwijderen van de gehele koppeling vond ik eindelijk de oorzaak.