Goedkope motorolie

Nieuws:

 

Auteur Topic: Goedkope motorolie  (gelezen 5497 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
27 nov 2014, 19:31
Hierbij een schaamteloze plug voor "de olieshop" (nee, ik heb geen aandelen) waar ik zelf net voor de 2e keer olie voor m'n EFE en Kat heb aangeschaft..
Bijna de helft goedkoperder dan bij de motorzaak en menige andere webshop.. Goed aanbod motorfiets oliesoorten.. Erg snelle levering tegen aangename verzendkosten..  [pimp]

Spam of gewoon een handige tip? Ik weet het eigenlijk ook niet, maar ik kon niet laten dit toch even te melden voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbaardere oliebron..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
28 nov 2014, 07:31
Altijd interessant. Maar wat gooi jij in de kat en de efe en waarom?
(veel oliediscussie op andere platforms met veel onzin en ongenuanceerde meningen...)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
28 nov 2014, 18:44
..Maar wat gooi jij in de kat en de efe en waarom?

Ik gebruik zelf meestal Castrol "Power RS" 5W 40.. Wrom? Noueuh.. Voornl. omdat dat een volledig synthetische motor(fiets)olie is (i.t.t. "Power RS" 10W 40, dat zoals de meeste motorolieën een mix van mineraal en synthetisch is)..
En idd, de discussies op div. fora over olie zijn eindeloos en weinig verhelderend en blijft het toch een persoonlijke keus..
Maargoed, persoonlijke keus ingegeven door ervaring dat vooral de nokkenaslagering/nokken/tuimelaars een kwetsbaar punt zijn in luchtgekoelde GSX-en w.b. smering.. (Voor de krukas en versnllngsbak kun je ook wel met mineraal toe..)
Zolang de olietoevoer naar de nokkenassen 100% in orde is en je standaard nokkenassen gebruikt, is semi-synthetische olie ook ruim voldoende, maar als dit deel zwaarder wordt belast (andere nokknssn, al aanwezige schade) doe je er m.i. verstandig aan om een olie te gebruiken die aan hogere eisen voldoet..

Verders is  (naar mijn idee) de viscositeit van een volledig synthetische olie consistenter over het gebruikstemperatuur bereik dan een semi-synth olie.. (De aanduiding 5W 40 t.o.v. 10W 40 geeft dit ook al aan.. Olie is vloeibaarder bij koude temperaturen, dus komt eerder op de plek waar 't nodig is bij koude starts..)

W.b. pratijkervaring o.a.
- Cyl.wand en zuigerveren van een big bore kit die na ca. 10.000km bij demontage nog geen enkel spoor van inlopen lieten zien.. (had hiervoor mineraal moeten gebruiken i.p.v. synthetisch.. doh..!   ::) )
- Piepende nokkenassen bij koude winterochtend-start.. (Shell semi-synth)

En ja, ik ken de verhalen over GS(X)-en die het klokje rond zijn gegaan op alleen goedkope olie van de Action/Gamma/no-name.. Met synthetisch hadden die blokken er wrs toch nog beter voor gestaan medunkt.. Maarja, het blijft oliedik kijken..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 nov 2014, 08:44
Dank je wel voor je uitgebreide toelichting.
Na de koude start van m'n GSX'en duurt het altijd een minuut of 2 en dan hoor je heel erg duidelijk verschil. Motor gaat dan doffer klinken, minder metaalachtig. Ik ga er vanuit dat dan de olie pas overal is waar ie moet zijn.

Wat mij altijd opvalt is dat de olie van mij GSX'en altijd na verversen en ff draaien gelijk weer zwart/donkerbruin is. Bij de RF blijft het gewoon "mooi" goudkleurig. Ik neem aan dat dit door as-resten in de olie komt die het gevolg zijn van hoge temperatuur die bij een waterkoeler minder extreme waarden bereikt. Ik tap altijd warm af (oppassen voor branden van je handen  :-\ )
Ik heb nu overal semi-synthetische Bell-Ray 10W40 inzitten.
Wat moet ik denken van de verhalen over loskomen van vuil bij volsynthetische olie?
Kan ik zonder spoelen over naar synthetische 5W40?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
29 nov 2014, 16:40
Mijn (dealer ) met aardig wat ervaring zegt dat als je standaart rijd echt geen volsynthische olie te gebruiken maar mocht je dit wel doen dan bestaat als je al eerder gewone olie in je blik hebt gehad dat de koppeling niet goed vrijkomt , gaat slippen of wat harder aanvoelt
Dit komt doordat de dopes die in de olie zitten niet altijd even vriendelijk zijn voor je koppelingsplaten

He pin me dr niet op vast en in mijn Kat gebruik ik half synteet olie  en ik knal er flink op los zo nu en dan en het gaat goed

Gevoel en vertrouwen is toch wel een belangrijk geheel in deze

  • *****
29 nov 2014, 18:07
Aaaii.. Ik hoop niet dat we hier toch weer zo'n verfoeide olie-discussie gaan krijgen?  :D (eigen schuld natuurlijk, had ik er maar niet over moeten beginnen.. )

Anyway.. Yes, semi-syntheet is natuurlijk voor een standaard blok in goede conditie meer dan prima.. (GSX is ontworpen toen er nog alleen maar minerale olie bestond, dus de moderne semi-synthethische olie is daarmee vergeleken al een hele verbetering..)

..geen volsynthische olie te gebruiken maar mocht je dit wel doen dan bestaat als je al eerder gewone olie in je blik hebt gehad dat de koppeling niet goed vrijkomt , gaat slippen of wat harder aanvoelt

Het klopt m.i. idd dat met overstappen op volsyntheet je koppeling anders gaat aanvoelen.. Dit kan ten voordele of juist nadelig uitwerken.. De meer alarmistische verhalen die je hierover hoort hebben m.i. betrekking op het gebruik van volsynthetische auto-olie, waar idd bepaalde "dopes" zitten die de werking van de koppeling verslechteren (de "friction modifiers"), d.w.z. de koppeling gaat te makkelijk slippen.. Dit is dan ook de hoofdreden om geen auto-olie in de motor te gooien..

Op m'n eigen GSX-en verhoog ik daarom vaak uit voorzorg (om evt. extra koppelingsslip tegen te gaan) de veervoorspanning van de koppelingsdrukveren .. Nog niet gedaan bij de Kat trws...

Na de koude start van m'n GSX'en duurt het altijd een minuut of 2 en dan hoor je heel erg duidelijk verschil. Motor gaat dan doffer klinken, minder metaalachtig. Ik ga er vanuit dat dan de olie pas overal is waar ie moet zijn.

Euhmm.. Als het goed is zou de olie echt wel binnen enkele seconden (max. 10 sec?) op alle plekken in het blok moeten zijn gekomen, tenzij de olie te oud of slecht is of er een verkeerd type voor het blok of de omstandigheden is gebruikt..
Het afnemen van het metaalachtige geluid duidt er m.i. op dat de onderdelen in het blok (m.n. de zuigers) op temperatuur zijn gekomen d.w.z. zijn uitgezet, en dat daarmee de tussenruimtes zijn afgenomen tot op normale tolerantiewaarden.. [smart]

Wat mij altijd opvalt is dat de olie van mij GSX'en altijd na verversen en ff draaien gelijk weer zwart/donkerbruin is. Bij de RF blijft het gewoon "mooi" goudkleurig. Ik neem aan dat dit door as-resten in de olie komt die het gevolg zijn van hoge temperatuur die bij een waterkoeler minder extreme waarden bereikt. Ik tap altijd warm af (oppassen voor branden van je handen  :-\ )

Hmm tja, daar heb ik mezelf ook wel over zitten verwonderen.. De olie in mijn GSX-en en Katten wordt/werd na verversing ook vrij snel donkerbruinig..  :-\ Enerzijds een goed teken (de olie vervult z'n taak w.b. opruimen vuildeeltjes) maar anderszijds komen die (roet?)deeltjes natuurlijk ook ergens vandaan.. Mogelijk komt de extra vervuiling idd doordat dat het een luchtgekoeld blok is, en er daardoor bij een koude start nog een relatief grote speling tussen de zuigers en de cylinderwanden aanwezig is.. (Luchtkoelers zijn ontworpen op hogere bloktemperaturen en hebben dus grotere zuigerspeling..) Die vervuiling van de olie zou dan m.n. bij koude starts en nog niet op temperatuur gekomen blok plaatsvinden..

Ik heb nu overal semi-synthetische Bell-Ray 10W40 inzitten.
Wat moet ik denken van de verhalen over loskomen van vuil bij volsynthetische olie?
Kan ik zonder spoelen over naar synthetische 5W40?
Bell-Ray semi-synth zou ik lekker blijven gebruiken, want dat lijkt me zondermeer prima olie..
Alarmistische verhalen over overschakelen naar vol-syntheet zou ik (let op: pers. mening) niet geloven, m.u.v. het mogelijk anders aanvoelen van de koppeling (en het gebruik van auto-olie natuurlijk).. Elke goede moderne olie zou alle vuil in het blok moeten oplossen, dus zeker ook semi-synthetische olie..
En dan nog, mocht het blok inwendig vervuild zijn is het gebruik van volsyntheet juist een manier de boel schoon te maken! (deeltjes worden opgenomen in de olie, grotere deeltjes blijven achter in het filter).
Verder is er idd nog het al-oude broodje aap-verhaal dat je oliesoorten niet zou mogen mixen..  ::) Semi-synthetische olie is zelf al een mix van mineraal en synthetisch! Sowieso is motorolie een zeer verscheiden verzameling van allerlei ingedienten.. Het zijn "blends" van allerlei soorten olieen en toevoegingen, elk met een specifieke functie..

Right.. Lang verhaal geworden.. Een nog langer verhaal over olie kun je hier lezen..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .