Ethanol problemen en oplossingen

Nieuws:

 

Auteur Topic: Ethanol problemen en oplossingen  (gelezen 15249 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
4 mrt 2016, 10:51
Ik las in Classic Bike een interessant artikeltje hoe je problemen als gevolg van ethanol bijmenging in de brandstof kan voorkomen.

Problemen zoals bekend oplossen benzineslangen, o-ringen, tank-sealers, polyester tanks, gummen van sproeiers etc.
Omdat ethanol ook nog vocht kan aantrekken/vasthouden is vooral voor sttalling belangrijk om ethanol uit je brandstof te halen.

De kit die daarvoor werd gebruikt is die van: http://www.ethanil.co.uk/
Volgens mij zit in Nederland ongeveer 5% ethanol in de Euro95, maar de kit laat het ethanol-percentage zien van de benzine wat je hebt afgetapt.

Daarnaast zit in de E10 (vooral te krijgen in het buitenland) 10% ethanol.
Super 98 meestal bevat 0-5% ethanol, behalve in de BP Ultimate 98 welke ethanol-vrij schijnt te zijn.

Voor stallingtips kun je hier ook nog wat kennis opdoen:
http://www.vespafans.nl/m/blogpost?id=3333414%3ABlogPost%3A125032

Een idee is dus om voor de stallingsperiode je motor geheel met Aspen 4 takt af te tanken.
Als je wel gewone benzine erin doen, ontluchting afplakken, benzinekraandicht en carbs aftappen.

Ik ga eens met die Aspen 4-takt aan de gang, wat ook goed carburateur reinigend schijnt te werken.
Ik heb een los test-tankje, waaruit ik de carbs kan voeden. Als de motor netjes loopt, zet ik de slang weer aan de benzinekraan.

Voor de duidelijkheid, je moet dus de blauwe Aspen hebben voor de 4 takten:



Gr. Bram

  • ***
4 mrt 2016, 18:42
Of als je motor voor de winter wegzet aftanken met super , lekker nog even een stukje rijden en dan wegzetten , scheelt ook heb er nog nooit last van gehad in al die jaren in de onverwarmde garage , rij toch al enkele jaren maar geen last

  • No avatar
  • ***
4 mrt 2016, 19:29
Of als je motor voor de winter wegzet aftanken met super , lekker nog even een stukje rijden en dan wegzetten , scheelt ook heb er nog nooit last van gehad in al die jaren in de onverwarmde garage , rij toch al enkele jaren maar geen last

Toch om roestvorming tegen te gaan (ethanol is ook hygrodscopisch) zou ik toch kijken naar BP Ultimate of het afplakken van je ontluchting.

gr. Bram

  • *****
5 mrt 2016, 01:52
Tja, de meningen lijken nogal verdeeld w.b. benzine en stalling.. Zo raadt een bevriende motormonteur te Litouwen juist aan de carbs niet af te tappen..
Hoedanook lijkt iedereen het erover eens te zijn dat ethanol-benzine rommel is.. Zelf heb ik (totnutoe) altijd alleen last gehad van hard wordende brandstofslangen, en heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Bram, welke component verdampt er in pomp-benzine tijdens staling waarmee het een nog sterker rubber-aggressief goedje wordt dan normaal? I.p.v. het tanken van een speciale benzine juist voor stalling (wat me niet erg praktisch lijkt in de praktijk) kun je dan niet eenvoudiger gewoon weer die verdampte component opnieuw los toevoegen in de tank? Als die component blijkbaar het aantasten van rubbers tegen gaat, lijkt me dat de kortste weg..
Afplakken van de tankontluchting is niet zo simpel, o.a. door temperatuurschommel ingen wisselt de druk nogal, en dat hou je niet met een teepje tegen..
En dan is er natuurlijk nog het verdampen van die benzine-component uit de vlotterkamers via de luchtfilters en vlotterkamerontluch ting zelf, mocht je ze toch niet aftappen..  :-\

Beste oplossing is wrs gewoon regelmatig een stuk rijden en daarbij een verse voorraad benzine tanken..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
5 mrt 2016, 08:44

Beste oplossing is wrs gewoon regelmatig een stuk rijden en daarbij een verse voorraad benzine tanken..  ;)

Helemaal eens, alleen met de huidige overgangsregeling en ik gewoon niet heel vaak rij, is het nadenken over een goede stallingsprocedure wel goed.

Aanvullingen uiteraard meer dan welkom. Mijn links waren enkel wat ik tot nu toe ingelezen had.

gr. bram

  • No avatar
  • ***
6 mrt 2016, 19:29
Vanavond nog wel de Katana met een Aspen infuusje tot leven gebracht na de winterstalling.
Volgend weekend eens kijken of we een kort ritje  kunnen maken en af kunnen tanken met verse benzine.

  • No avatar
  • ***
6 mrt 2016, 21:44
Citaat
heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Waar heb je deze Tygon slang vandaag trouwens?
Die is dus volledig ethanol bestendig?

  • *****
7 mrt 2016, 20:41
Citaat
heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Waar heb je deze Tygon slang vandaag trouwens?
Die is dus volledig ethanol bestendig?

Yup, ethanol en allerlei andere sjemische goedjes -bestendig.. [yes] Goed spul..  [tu]
Ik heb dat indertijd besteld bij Debben.. Zij noemen het "Lectron fuel hose", maar het is gewoon dat Tygon F-4040-A-spul.. Dit was wel een wat kleine diameter (1/4"), en voor sommige carbaansluiting (o.a. standard benz.kraan tuit) heb je een grotere maat nodig, n.l. 5/16".. Hiervan heb ik een paar meter gehad van een kennis in Australie die een hele haspel goedkoop op de kop had getikt van ebay.. Je kunt daarvan wel een stukje krijgen ajw.. Anders zelf op ebay zoeken (let uitdrukkelijk op de F-4040-A-benaming!) of echte webshops..

Hiero nog een oude foto van restanten van een zoektocht naar goede benz.slang die niet hard wordt of krimpt, nog voordat ik Tygon F-4040-A ontdekte.. (Tygon blijft trws heerlijk zacht en soepel!)




                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
7 mrt 2016, 21:21
Citaat
(Tygon blijft trws heerlijk zacht en soepel!)

Het enige nadeel is wat ik heb gehoord, dat het bij 165F (74C) (max. recommended operating temperature) wel erg zacht wordt, met risico tot knikken.

Ik weet dat achter mijn oliekoeler GSX-R blokken er een behoorlijk hoge temperatuur kan ontstaan, eventueel nog problemen mee ervaren tijdens warme dagen i.c.m. hoge motorbelasting?

Ik zal ook eens zoeken naar een gunstige Tygon leverancier, maar ik onthoud je aanbod!

  • *****
7 mrt 2016, 23:56
Het enige nadeel is wat ik heb gehoord, dat het bij 165F (74C) (max. recommended operating temperature) wel erg zacht wordt, met risico tot knikken.
..

Ja, dat klopt.. Hoewel het spul bij kamertemp. al flink korte bochtjes toelaat, kan de slang daar bij hogere temperature idd gaan knikken.. Effe in de gaten houden bij montage dus.. Als toch een kleine radius niet te vermijden valt in een bepaalde situatie, dan kun je het knikken voorkomen door een passend veertje op die positie in de slang te proppen.. Dus zoiets als een balpenveer maar dan enkele slagen groter, liefst strak passend..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
11 mrt 2016, 22:00
Is die Tygon (of soortgelijke kwaliteit) altijd geel of zijn er ook andere kleuren te krijgen?
Het liefst heb ik eigenlijk doorzichtige slang, handig om te zien of er nog benzine naar de carbs gaat :)

  • *****
12 mrt 2016, 01:20
Is die Tygon (of soortgelijke kwaliteit) altijd geel of zijn er ook andere kleuren te krijgen?
Het liefst heb ik eigenlijk doorzichtige slang, handig om te zien of er nog benzine naar de carbs gaat :)

Onder de naam Tygon worden erg veel soorten slangen gemaakt voor allerlei specifieke toepassingen.. Het type F-4040-A is ontworpen voor automotive brandstoffen en wordt  alleen in doorzichtig geel gemaakt.. Het is dus transparent net zo als gewone pvc "clear tubing" wat erg handig is -zoals je al stelt- om de aanwezigheid van benzine visueel te kunnen vaststellen..

(niet mijn foto)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
14 mrt 2016, 11:19
Ik tank hem altijd af met V-Power en nooit problemen met starten na langere tijd, stil staan. Ook geen rare substaties in de tank, of opgedroogte slangetjes.
Maar het beste is eigenlijk iedere week ff rijden op de katana.
Katana1100sz  Katana1100sz

  • No avatar
  • ***
25 mrt 2016, 21:20
Ik zal ook eens zoeken naar een gunstige Tygon leverancier, maar ik onthoud je aanbod!

Nog even nagemeten.
De benzinekraan heeft een slangpilaar van ongeveer 8mm (binnendiameter slang ongeveer 5/16").

De overloopjes van mijn GSX-R carbs heeft een slangpilaartje van 4mm, daar zou een slang met binnendiameter 1/8" wel opgedrukt kunnen worden.

  • No avatar
  • ***
10 apr 2016, 09:47
Het is nog niet heel makkelijk om een goede shop te vinden die de diverse maten zo per meter verkoopt, tips nog welkom!

Wel kwam ik in een discussie ook de Tygon F-5500-A tegen voor brandstoftoepassing en.
Werktemperatuur tot 204C, wellicht interessant voor die toepassingen waar F-4400-A te zacht wordt?

http://www.processsystems.saint-gobain.com/versilon-f5500a-tubing.aspx

Debben vond ik uitermate slecht reageren op mijn mails en FB berichten.


Arnout; als ik van jou een 1,5m van de F-4040-A 5/16" kan kopen, pm me dan maar het bedrag en je betaalgegevens door.