Ethanol problemen en oplossingen

Nieuws:

 

Auteur Topic: Ethanol problemen en oplossingen  (gelezen 15247 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • *****
10 apr 2016, 21:16
Het is nog niet heel makkelijk om een goede shop te vinden die de diverse maten zo per meter verkoopt, tips nog welkom!
Ebay:-\

Wel kwam ik in een discussie ook de Tygon F-5500-A tegen voor brandstoftoepassing en.
Werktemperatuur tot 204C, wellicht interessant voor die toepassingen waar F-4400-A te zacht wordt?
Ik herken de oude handelsnaam (Fluran), en had dat spul destijds bijna gekocht maar wilde toch liever een transparante slang.. Als je echter een standard-achtige zwarte brandstofslang zoekt is dit wellicht het beste spul..

Debben vond ik uitermate slecht reageren op mijn mails en FB berichten.
Ah.. Dat kan kloppen, ik herinner me ook wat emailtrubbels (mail in spambox terecht gekomen).. Ze lijken daar bij Debben niet erg digitaal onderlegd, dus wellicht is het 't handigste om een anders emailaccount te proberen (als je die hebt), of anders bellen.. (verder geen ervaringen met FacePalm, en hoop dat zo te houden..  ;) )

Arnout; als ik van jou een 1,5m van de F-4040-A 5/16" kan kopen, pm me dan maar het bedrag en je betaalgegevens door.
Anderthalleve meter?  :o Wat ben je van plan, ga je een bierbrouwerij beginnen?  :D
Ik heb een een los stuk van rond de 80cm dat je kunt krijgen (ooit voor reservetankje gebruikt, dus effe naspoelen).. De rest hou ik liever zelf, anders ben ik zowat meteen van mijn "voorraad" af.. :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
11 apr 2016, 09:04
Citaat
Anderthalleve meter?  :o Wat ben je van plan, ga je een bierbrouwerij beginnen?  :D
Ik heb een een los stuk van rond de 80cm dat je kunt krijgen (ooit voor reservetankje gebruikt, dus effe naspoelen).. De rest hou ik liever zelf, anders ben ik zowat meteen van mijn "voorraad" af.. :-\

Haha, omdat ik ook nog een paar oude gixxers heb staan, dacht ik die pak ik ook gelijk mee, zodoende de wat extra lengte.

Maar ik kan her en der wel plenty aanbieders vinden op ebay, maar om nou een stukje slang van Amerika te laten komen is ook weer zowat.
Ik had verwacht toch iets meer lokaals te vinden die ook gelijk de verschillende maten op rol heeft.

Ik zou nog bijna zelf een paar maten op rol kopen, als ik weet dat er voldoende interesse is van motor-eigenaar in Nederland.
Dan verkoop ik het zelf per 25cm of zoiets.

  • *****
19 sep 2016, 00:28
Om dit topic weer even een een slinger te geven..

Na gisteren bij de BP-pomp weer 'ns voor de keus gesteld te zijn met welke smaak sap de tank te vullen, viel deze dit keer op "BP ultimate".. Bij de vervolgreis naar huis (100km, rond 17 grdn, B-wegen) liep de Kat opvallend veel fruitiger en reageerde scherper op het gas dan anders.. (Doorgaans tank meest bij de Tango (wgs snel klaar geen gedoe) en daar is alleen euro 95 te krijgen..)

Prettig verrast door deze brandstof-ervaring ben ik gaan speuren op internet, en snel bleek dat BP-ultimate geen ethanol bevat..
Of het lekkere lopen nu aan de ethanol-afwezigheid te danken is, of aan het hogere RON-getal (98), is de vraag.. Iig is de wetenschap dat er ethanol-vrije peut aan de pomp te krijgen is (o.a. m.b.t. stalling) erg nuttig..
Een verder nuttig verhaal gevonden bij de Moriniclub..

Shell Vpower is trws ook ethanol-vrij, en men claimt een RON 97 hiervoor..

                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 apr 2018, 22:30
Voor de winterstalling BP ultimate getankt. Daarna met 3 motoren problemen met lopen....nog niet eerder gehad........
Maar goed de 750ES liep slecht/niet stationair. Ik dacht de carbs eraf en schoonmaken. Toch eerst maar eens een alternatief geprobeerd. Gelezen op internet, dus het is waar  [knife], dat een beetje lampolie door de benzine zou helpen. Lampolie is parafine olie.
Gelijk maar grof getest. Carbs afgetapt, stopjes er weer in en via de benzineslang blanke lampolie erin laten lopen. 4 dagen laten zitten en toen weer afgetapt. Ik rekende helemaal nergens op en verwachtte dat het eerder slechter dan beter zou zijn, maar.....
Het ding loopt weer prima stationair.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
30 apr 2018, 18:12
Voor de winterstalling BP ultimate getankt. Daarna met 3 motoren problemen met lopen....nog niet eerder gehad........
Maar goed de 750ES liep slecht/niet stationair. Ik dacht de carbs eraf en schoonmaken.

Hmm..Da's wel zuur.. Heb je zorgvuldig gelet op de soort benzine voor de winterstalling, en dan juist met een ethanol-arme brandstof merken dat sproeiers verstopt zijn geraakt..  :-\
Mede omdat ik niet meer wist wat voor spul ik zelf de laatste rit heb getankt, heb ik de carbs eraf gehaald en de vlotterkamers schoon gemaakt nog voor de eerste keer starten dit jaar.
Goed.. BP Ultimate tast dan niet de rubbers aan (want geen/weinig ethanol) maar bevat dus wel een goedje dat neerslaat in de carbs na langere stilstand.
Mijn Kat loopt echter super op BP Ultimate, dus zal blijven tanken wanneer ik de kans krijg. Maar w.b. langdurige stalling is dat dus geen goed idee.. Tenzij je de carbs aftapt natuurlijk.

Toch eerst maar eens een alternatief geprobeerd. Gelezen op internet, dus het is waar  [knife], dat een beetje lampolie door de benzine zou helpen. Lampolie is parafine olie.
Gelijk maar grof getest. Carbs afgetapt, stopjes er weer in en via de benzineslang blanke lampolie erin laten lopen. 4 dagen laten zitten en toen weer afgetapt. Ik rekende helemaal nergens op en verwachtte dat het eerder slechter dan beter zou zijn, maar.....
Het ding loopt weer prima stationair.

Lampenolie hmm? Vroeger bij de verkenners gooiden we gewoon petroleum in de olielampen..
Als ik Google op "paraffine-olie" kom ik de meest uiteenlopende toepassingen tegen (transmissieolie, cosmetica, levensmiddelenindus trie, medische toepassingen, kachelbrandstof)  :D
Zou je er ook een benzinemotor op kunnen laten draaien?
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
30 apr 2018, 18:53
Ik lees dat men het wel gebruikt als "bijmengsel van een paar procent" en dat het dan een reinigend effect zou moeten hebben. Ik denk dan altijd aan het placebo effect.
Paraffine olie stinkt veel minder dan petroleum, maar is wel erg slecht voor de gezondheid. Je kan het in allerlei kleuren krijgen zodat het door kinderen voor limonade kan worden aangezien.....met alle ellende die daar bij hoort.
Goed, ik geloofde geen snars van de werking en het het zoals beschreven geprobeerd. Of het op den duur rubbers aantast weet ik niet, maar het lijkt me vettiger dan benzine. Ik zal hier wel melden of de ES goed blijft lopen. Vooralsnog was ik erg sceptisch maar ben aangenaam verrast. Het spul kost weinig en je overal zo kopen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
5 jan 2019, 21:07
Allereerst iedereen de best mogelijke wensen. Dat 2019 maar zonder pech en ongelukken en in gezondheid mag verlopen. En natuurlijk veel plezierige Katana-kilometers op de weg of aan de sleutelarij gewenst!
Hmmmm, ik lees dat ik zou melden of de GSX 750 ES na de behandeling met blanke lampolie goed is blijven lopen. Welnu, dat is zeker het geval. En ik heb de ES relatief weinig gebruikt dit jaar, dus alle kans voor het ding om weer rot te gaan lopen wat dus niet het geval was. Het spul lijkt dus te werken.
Ook had ik nog een extra paar carbs van de RF die ik had gewisseld met die van een sloper wegens vervelend lopen. Na een paar dagen Eifel was ik de RF wel zat vanwege de zwaar te bedienen koppeling en rot lopen op een heel klein beetje gas. (na flink stuk afdalen door een dorp met 30/50 km rot doen) Dus de ouwe/originele carbs ook maar weer eens een paar dagen in de lampolie en er toen op geschroefd. Loopt zeker niet slechter dan met de weer gedemonteerde carbs. Kortom ik hou het erop dat het werkt. (Wel denk ik dat de RF last heeft van uitgeslagen naaldsproeiers/mengbuizen omdat de carbs zo raar schuin hangen slijten die nogal snel heb ik gelezen, maar zijn de carbs wél heel eenvoudig te de- en monteren. Eh, hoe bepaal ik overigens of die zijn versleten/uitgeslagen?)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
6 jan 2019, 19:39
..
Het spul lijkt dus te werken.
..

Ah, thanks voor de terugmelding hier w.b. werking lampolie. (En beste wensen terug enzo  ;) )
Een uiterst nuttig stukje info waar anderen dan ook dankbaar gebruik van zullen kunnen maken wanneer vervuilde/verstopte carburateurs het leven zuur maken.  [tu]

..
(Wel denk ik dat de RF last heeft van uitgeslagen naaldsproeiers/mengbuizen omdat de carbs zo raar schuin hangen slijten die nogal snel heb ik gelezen, maar zijn de carbs wél heel eenvoudig te de- en monteren.
..

Dit.. Het rottige lopen van je RF bij weinig gas / "cruise" klinkt idd in de oren het als het bekende euvel met de Mikuni BST36-38-40 carb serie met de plastic schuiven.
Door slijtage is de opening/doorlaat tussen naald en gasbuis groter geworden, en is het mengsel daardoor rijker geworden. (Het blok draait verreweg de meeste tijd bij slechts een kleine opening van de gashendel, en dus is de slijtage het grootste bij de gasschuifstand/naaldhoogte van die toerentallen.)

..
(Eh, hoe bepaal ik overigens of die zijn versleten/uitgeslagen?)

Heul goed kijken!

Lastig te spotten, maar als de opening (b.k. gasbuis) ovaal is uitgesleten, dan is dat het bewijs voor overmatige slijtage en oorzaak van het slechte lopen.
Een lapmiddel om het overrijke mengsel toch wat te beteugelen is het verlagen van het benzinenivo in de vlotterkamers (dus verhogen van de vlotterhoogte). Ik heb dit zelf ook toegepast toen ik te zuinig was om geld aan dure gasbuizen te besteden.  ;D

Over dit onderwerp is al veel geschreven op internet, dus zou vindbaar moeten zijn. Een leverancier van aftermarket gasbuizen heeft er ook uitgebreider verhaal over. (iets naarbeneden scrollen).
                                        .. . . .  .  .   .