Ik las in Classic Bike een interessant artikeltje hoe je problemen als gevolg van ethanol bijmenging in de brandstof kan voorkomen.
Problemen zoals bekend oplossen benzineslangen, o-ringen, tank-sealers, polyester tanks, gummen van sproeiers etc.
Omdat ethanol ook nog vocht kan aantrekken/vasthouden is vooral voor sttalling belangrijk om ethanol uit je brandstof te halen.
De kit die daarvoor werd gebruikt is die van:
http://www.ethanil.co.uk/Volgens mij zit in Nederland ongeveer 5% ethanol in de Euro95, maar de kit laat het ethanol-percentage zien van de benzine wat je hebt afgetapt.
Daarnaast zit in de E10 (vooral te krijgen in het buitenland) 10% ethanol.
Super 98 meestal bevat 0-5% ethanol, behalve in de BP Ultimate 98 welke ethanol-vrij schijnt te zijn.
Voor stallingtips kun je hier ook nog wat kennis opdoen:
http://www.vespafans.nl/m/blogpost?id=3333414%3ABlogPost%3A125032Een idee is dus om voor de stallingsperiode je motor geheel met Aspen 4 takt af te tanken.
Als je wel gewone benzine erin doen, ontluchting afplakken, benzinekraandicht en carbs aftappen.
Ik ga eens met die Aspen 4-takt aan de gang, wat ook goed carburateur reinigend schijnt te werken.
Ik heb een los test-tankje, waaruit ik de carbs kan voeden. Als de motor netjes loopt, zet ik de slang weer aan de benzinekraan.
Voor de duidelijkheid, je moet dus de blauwe Aspen hebben voor de 4 takten:
Gr. Bram