Dynamo (bijna) naar zijn grootje

Nieuws:

 

Auteur Topic: Dynamo (bijna) naar zijn grootje  (gelezen 4003 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
18 feb 2019, 15:05
Hallo Katanisten,

Met de Shendengen Mosfet spanningsregelaar dacht ik voorgoed van mijn dynamo-problemen af te zijn, maar helaas lijkt de stator nu alweer kapot te zijn. Er wordt nog wel bijgeladen, maar onvoldoende om de 14V te halen.
Maakt het nog wat uit of ik fabrikaat Electrex of Electrosport gebruik voor vervanging?
Zou het olieniveau van invloed kunnen zijn op defect raken, waardoor er bijvoorbeeld onvoldoende koeling is en de isolatielak van de spoelen kapot gaat?
Ik parkeer de motor meestal op de jiffy, en dan gaat er dus volgens mij meer olie naar de dynamoruimte.
Alle feedback wordt gewaardeerd.
Hell bent for leather

  • *****
19 feb 2019, 17:48
Voordat je de stator in de vuilnisbak gooit zou ik 'm eerst even doormeten. (Of heb je dat al gedaan?) Uit m'n hoofd meen ik dat er 80V AC tussen ieder van de 3 fasen moet staan @ 5000tpm, maar check dit beter zelf ook nog even in je popupmanual

Best grote kans dat je diagnose toch zal kloppen, maar die wordt dan iig bevestigd. Anders kan mogelijk een draadbreuk o.i.d. nog de oorzaak zijn van een lagere laadspanning (of een slechte massa verbinding of whatnot..)

Als je stator echter onmiskenbaar zwart verblakerd is laat dit weinig ruimte voor twijfel w.b. noodzaak voor vervanging. Als je nog weet welk merk/fabricaat dit was (nog af te lezen op het ding zelf?) dan lijkt me dat iig een indicatie welke je voortaan vooral niet moet aanschaffen..  :-\ Zelf heb ik geen directe ervaring met stators van Electrex/Electrosport, dus kan je daar niet mee helpen. Doorgebrande stators heb ik in het verleden of met een andere gebruikte (genuine Suzuki part) stators vervangen, of heb die ingeruild bij een dynamo-wikkelbedrijf dat inmiddels niet meer bestaat.
Carmo biedt nu nog wel dergelijke diensten aan, maar die optie lijkt duurder dan aanschaf van een nieuwe (aftermarket) stator.

Het olienivo is verder wel degelijk van invloed op de levensduur van de stator, want die moet nl. door die olie gekoeld worden. Je Popup op de zijstandaard zetten zou dan juist voordelig moeten zijn w.b. koeling, maar meestal loopt de motor dan toch niet.
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
24 mei 2019, 13:24
Nou, na maanden van tobben is het opgelost, nieuwe dynamo, de Shendengzen regulator is nog heel.
Wegens gebrek aan geld en sleutelruimte had ik permanent een opgeladen accu klaarstaan om te wisselen als het starten moeizaam dreigde te worden. van de oude dynamo was inderdaad de isolatie verbrand/aangetast. Met deze oude computerloze motoren kun je op een opgeladen accu nog een heel eind komen, maar ideaal is het niet. Nu er iets meer geld is, heb ik de hele carburateurtrein laten reviseren (na het tweede overstroomdrama) zodat ik nu weer de motor kan gebruiken zo als hij bedoeld was.
Vandaag de motor opgehaald bij Motorhuis De Valkenier in Barneveld, en meteen even op de kiek gezet met de nieuwe 2019 Katana. Ik zal later nog een poging doen om wat plaatjes op te laden, desnoods met hulp van Arnout, als hij wil. Ik zie dat IMGUR mogelijkheden biedt om jpg's te delen, is dat een goed idee?
Als er bij mooi weer nog plannen zijn voor een koffierit, houd ik mij aanbevolen. Ik durf nu wel weer de grote weg op.
Groeten, Robert - Umberto Y Lost Trio Paranoias.
Hell bent for leather

  • *****
27 mei 2019, 18:30
Aha.. De dynamo was dus toch "toast".. Tja, vervanging voor een nieuwe is prijzig, maar het enige alternatief daarop is de verbrande dynamo zèlf opnieuw wikkelen..  :-\

Overigens is 1 fase van die (3-fasen) dynamo geschakeld door de lichtknop op het stuur. Die fase wordt pas ingeschakeld wanneer je je verlichting aan zet. De gedachte van Suzuki daarbij destijds was om de spanningsregelaar niet nodeloos aan het werk te zetten wanneer minder vraag naar stroom is. In de praktijk blijkt dat slecht te werken, en velen stellen dat dit de dynamo zwaarder belast en dus mede verantwoordelijk is voor menig verbrande dynamo. De nieuwe Shindengen mosfet regelaar is echter veel robuuster (en exacter) dan de originele spnngsrglr, en dus lijkt uitschakelen van 1 fase dus ongewenst. Tenzij je altijd toch wel met licht aan rijdt, is het de moeite waard de bekende bedradingsaanpassin g uit te voeren die de bypass via de lichtschakelaar omzeilt.

..Ik zal later nog een poging doen om wat plaatjes op te laden, desnoods met hulp van Arnout, als hij wil. Ik zie dat IMGUR mogelijkheden biedt om jpg's te delen, is dat een goed idee?
..

Ik lees op Imgur's help-pagina dat "hotlinking" niet is toegestaan. (Dus de URL van een afbeelding op Imgur knippen en plakken in je forumpost). Wèl toegstaan en ge promoot is het "embedden" van afbeeldingen, waarmee er dus een hyperlink naar Imgur wordt toegevoegd aan de geplaatste afbeelding.
Dit embedden in een forumpost kan alleen als er daarvoor BBC (bulletin board code) link beschikbaar is, en niet alleen een link in html.
Risico van het gebruiken van dergelijke afbeelding-host-sites is hoedanook duidelijk sinds het photobucket-debacle. (Van 1 op andere dag plots veel hotlinks niet meer werkend.)
                                        .. . . .  .  .   .