E10 brandstof

Nieuws:

 

Auteur Topic: E10 brandstof  (gelezen 4317 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
8 okt 2019, 08:31
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat er nu bij heel veel tankstations E10 in de brandstof zit.

Ik had al begrepen dat het niet erg is als je het een keer tankt, maar dat het advies is dat de premium brandstoffen worden getankt omdat daar natuurlijk minder ethanol in zit.

Het was ook aan te raden om bij het in winterslaap brengen van de motor 'geen' E10 in de tank en carburateurs te hebben.

Wat denken jullie? nog meer tips en trucs?

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
8 okt 2019, 13:42
Sowieso E5 gebruiken.
Dus de V-Power en zo.
Winterslaap zou ik gaan voor aspen.

E10 kun je overigens filteren met water:
https://www.youtube.com/watch?v=HdDEL7WLN5U&fbclid=IwAR1gNdeRHHAQdkzd3JyoNYSndJUrK55RSSJCo66YN3CaSqk_y0_t4IRb5h4
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *
8 okt 2019, 22:19
Firezone / Texaco 102 is pleite, de BP-ultimate 98 heeft (nog) geen Ethanol. V-Power is prima peut maar bevat wèl ethanol.

  • *****
9 okt 2019, 00:10
Firezone / Texaco 102 is pleite, de BP-ultimate 98 heeft (nog) geen Ethanol. V-Power is prima peut maar bevat wèl ethanol.

BP Ultimate is mijn favorite tankspul, maar is helaas lang niet bij ieder BP tankstation verkrijgbaar.
Maar w.b. voorbereiding winterstalling zou je m.i. anders ook gewoon de carbs kunnen aftappen. (E10 kun je dan in de tank laten zitten.) Ook effe slangetje los bij de benzinekraan om resten benzine door te blazen, en sowieso tank op deze manier afkoppelen van de carbs om risico van vollopen van het blok te voorkomen.
Vacuumgestuurde kranen zijn in mijn ervaring nl. onbetrouwbaar bij langdurige stalling.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *
10 okt 2019, 19:57
Met die E10 in je tank kan je de betonmolen & split na de winter wel weer tevoorschijn halen. Leeg met wat tweetakt-olie, òf nokkie-vol Aspen / goeie peut!

  • *****
12 okt 2019, 02:05
Met die E10 in je tank kan je de betonmolen & split na de winter wel weer tevoorschijn halen. Leeg met wat tweetakt-olie, òf nokkie-vol Aspen / goeie peut!

Tja, nokkie-vol E10 gaat ook niet roesten.  ;)
Zolang er geen zuurstof in de tank zit, kan er niets gaan roesten. W.d.b. zou je ook de resterende lucht in een half-volle tank kunnen proberen te vervangen voor een bepaald soort inert gas. B.v. stikstof (uit chipszakjes? :D) of argon als je een cylinder hebt staan voor laswerkzaamheden o.i.d. (Hoe dat gas dan langere tijd in de tank blijft zitten en niet ontsnapt langs de ontluchter in de tankdop, weet ik echter zo snel ook effe niet..  :-\)
De tank aftappen en geheel droog maken èn droog en warm opslaan, is idd ook een optie. In dat geval zou ik meteen ook de kans aangrijpen om die droge tank van binnen te voorzien van een goede sealer zoals b.v. die van POR-15. Dan ben je voortaan sowieso van alle roesttrubbels verlost, onafhankelijk van of je nu E10 of echte peut hebt getankt.
                                        .. . . .  .  .   .