Herstart...

Nieuws:

Auteur Topic: Herstart...  (gelezen 60 keer)

29 mrt 2026, 14:23
Een van de weinige goeie voornemens dit jaar voor mij was om mijn Katana na 5 jaar stilstand weer op de weg te krijgen.
Na het voltooien van mn GS was de inspiratie een beetje verdwenen om de Kat weer tot leven te wekken.
Zelfs het idee om het ding te verpatsen kwam in me op  :-\

Het grootste probleem was de koppeling die na opwarmen van het blok, slecht/nauwelijks ontkoppelde.
Aangezien het originele blok met kabel bediende koppeling vervangen is voor een oliegekoeld blok met hydraulisch bediende koppeling, was een logische verdenking dat er lucht in de leiding zat die bij opwarmen uitzet en de remvloeistof terug de pomp induwt.
De vele pogingen de boel te ontluchten leverde niets op en beloot ook maar de keeringen van de zuiger op het blok te vervangen aangezien die iets zweette.
Na het bestellen van de keering voor een GSXF1100 '89 kwam ik erachter dat de zuiger/cilinderunit op mn blok een kleinere diameter had en er 1 was van een GSXR1100.
In theorie heeft die meer "travel" en zou het probleem met de juiste grotere diameter zuiger alleen maar groter worden  ???
Had nog een GSXF zuiger/cilinder liggen en die er toch maar opgezet met nieuwe keerring, en idd. werd het ontkoppelen alleen maar beroerder....
Was nog steeds in de overtuiging dat lucht de oorzaak was en ook maar een staalomvlochten leiding aangeschaft, de boel weer secuur ontlucht en... geen verbetering.
Sterker nog: naast het beroerde ontkoppelen nu ook een vreemde ratel uit het blok  [knife]
Omdat ik een beetje moe werd ( ook mijn geduld kwijt raakte en begon te twijfelen aan mezelf  :'( ) van het steeds opnieuw warmdraaien heb ik de kap waar het zaakje opzit van het blok gehaald, de zuiger vast geklemd met een griptang en de verfstripper erop gezet.
Bij het verwarmen van de boel bleef de rempomp druk houden dus moest de oorzaak toch ergens anders liggen.
Omdat de koppelingsplaten ook al hun beste tijd gehad hadden, deze ook maar besteld en de boel rechts maar uitelkaar gehaald.
Bij het verwijderen van de gehele koppeling vond ik eindelijk de oorzaak.

GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

29 mrt 2026, 14:34
Blijkbaar heeft deze borgplaat van de ingaande as waar de koppeling opzit, niet helemaal lekker vast gezeten of heeft de GSXR zuiger/cilinder unit met meer travel de brogplaat teveel belast en doen breken.
Was iig blij dat ik de oorzaak gevonden had.
Bij het ontkoppelen met warme motor verschoof de hele uitgaande as in de versnellingsbak, wat ook de vreemde ratel verklaarde.
Had gelukkig wel de mazzel dat het afgebroken kleine stukkie nog net door de kruiskop op zn plek werd gehouden en ook de oliepomp tandwielen en dynamo tandwiel nog intact waren.
Ook happy dat voor E 8,49,- er een nieuw borgplaatje besteld kon worden.
Na een weekje wachten op het onderdeel de boel weer inelkaar gezet en alles functioneerd weer zoals het hoort.
Ook de versnellingsbak tandwielen hebben het verschuiven overleeft  :D
« Laatst bewerkt op: 29 mrt 2026, 14:53 door Daan »

29 mrt 2026, 14:52
Na deze zege werd de liefde voor de Katana ( zelfs na 21 jaar  [devil]) alleen maar groter en heb ik een andere slechte eigenschap aangepakt.
De zit was verre van confortabel ( zeker in vergelijking met de GS ) met name te wijten aan het te lage zadel.
Heb in het verleden al de voetsteunen lager gezet en het zadel wat "vlakker" gemaakt maar was niet genoeg om er een beetje lekker op te gaan.
Hier en daar wel ff gepolst waar je dit verhogen/herbekleden kan laten doen en toch besloten om zelf een poging te wagen.
Eerst gekeken hoeveel "vlees" het dekje onder het zadel nog had om de boel nog vast te kunnen nieten.
Het bleek dat er nog zo'n 6cm speling was voor extra schuimrubber en na het confisceren van een vrij stevig yogamatje in "heregoesnothing" mode geschoten.
Met een beetje proppen paste er net wel/net niet 3 lagen schuim tussen.
Het in shape brengen lukte ivm het vrij stevige materiaal redelijk met haakse slijper en schuurmachien.
Had allemaal wel netter gekunt maar voorlopig goed genoeg, zeker omdat deze ingreep een stuk vriendelijker voor mijn vermogen is.  ;D

29 mrt 2026, 15:05
Een ander dingetje dat beter kon was de ontluchting van de tank.
Door de aangepaste vulopening werd de ontluchting geregeld door een simpel slangetje dat door de balhoofdmoer de binnenbalhoofdbuis inging.
Bij hard remmen en opgewarmde benzinetank wilde er nog wel een s een scheut peut over mn voorspatbord en band plenzen.
Suboptimaal  [winky]
Na wat onderzoek toch maar gekozen voor de simpelste oplossing.
1 richting benzine/2 richtingen lucht motocross nippel.
Ziet er wat gek uit maar werkt prima.

29 mrt 2026, 15:20
Ook het cosmetische deel niet uit de weg gegaan.

Mijn oude voorspatbord viel ( waars. mede ook door de plenzen benzine) steeds verder uitelkaar.
Had nog een spatbord liggen dat ik ooit voor mijn ex-ESD op maat had gemaakt.
Omdat ik het originele Katana voorspatbord te gek vind, heb ik een poging gedaan om dit R1 spatbord min of meer die vorm te geven. Misschien dremel ik ook ooit nog eens die 3 gleuven links en rechts erin.

De lak die ik destijds gebruikt heb wordt elk jaar donkerder.
Door het vele malen bijvullen van de koppelingspomp en de frustraties die dat opleverde werd ik steeds onzorgvuldiger wat betreft het afdekken tegen remvloeistof. met als gevolg dat er behoorlijk wat tranen van remvloeistof over de kuip zijn gekomen.
Ik heb een poging gadaan om de verkleurde lak en tranen weg te poetsen, maar is maar deels gelukt  [devil]
Mat champagne is nu de kleurcode.
Eerst maar weer een jaartje rijden en wellicht volgende winter weer met spuitbussen in de weer...

29 mrt 2026, 22:13
Ha.. de Hybrid Kat is ♫ on the road again ♫  8)
Goed werk met het opspeuren van de werkelijke oorzaak van de koppelingskwaal.  [tu]  Vaak zit je teveel in één denkraam vast en blijkt de oplossing aan de andere kant (van het blok) te liggen.

De buddyseat van een Katana is idd niet erg comfortabel voor langere ritjes. En als "wie mooi wil zijn moet pijn lijden" dan een te grote opgave wordt, is de zaag erin zetten de enige oplossing.  :-\ Het zadel van mijn eigen Kat had ik daarom op een zeker moment ook onder handen genomen. Allereerst om de zit platter en meer horizontaal te maken, zodat je niet steeds tegen de tank aan zakt. Ik moet echter nog een keer een geschikt yoga-matje vinden om er weer een beetje "shape" aan terug te kunnen geven.

Benzine "spillage" is mij helaas ook geen onbekend probleem op de Kataan. Heb destijds ook een DIY nippel geprobeerd, maar dat bleek geen 100% oplossing. Werkt die motocross-nippel wel goed? (AliExpress?)

Die champagne-kleurcode wordt ieder jaar donkerder! Medunkt een zaak van te weinig smeren met factor 50. :P
Overspuiten? Tja, een fraai gelakte motor betekent wel een zorg erbij. Met de EFE heb ik daar gelukkig geen last van!

Nieuw spatbord heeft idd een fraaie Katana-look. T.z.t. (bij de voorgenomen spuitbeurt) ook weer in two-tone uitvoeren?

Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .

Gisteren om 23:01
Hi Arnout!

Was dat 1e denkraam haast uitgesprongen!

Heb nog een behoorlijk stuk van dat blauwe spul liggen mocht je aan de slag willen gaan met het shapen  [yes]
De hoogte nu is o.k., de hoek nog niet helemaal maar zal moeten voldoen dit jaar.

Dat ontluchtingspiefje komt van een leverancier dichterbij, ivm snellere levering.
Lijkt allemaal het zelfde spul wat ook op Ali staat.
Geen tot weinig verspilling peut ( enorme financieële besparing ook tegenwoordig )
Wel wat meer druk in de tank, geen fuelstarvation gemerkt.

Idd, dit lakwerk werkt een stuk ontspannener in de praktijk.
Op zoek naar een mat steeds donker wordend champagnekleurtje in spuitbus om op het voorspatbord de vereiste scheiding aan te brengen  :)

Vandaag om 21:23
Ja, vastzitten in zo'n denkraam (thinkwindow?) kan kan frustrerend zijn. En des te groter is dan het jubelmoment als het uiteindelijk wel lukt om daaruit te ontsnappen (op de goede manier dus..)
Eerdaags ook zo'n soort inzichtmoment gehad toen ik na het passen van de nieuwe voorpartij (not!) de oude voorvork weer terug ging plaatsen op de EFE, en zag dat het stuurpengat in de kroonplaat een wel erg ruime passing had. (Medunkt eindelijk de oorzaak van het vage sturen gevonden!)

Ah.. Restant yoga-matje is vriendelijk aangeboden, maar aangzien er nog zoveel andere dingen met hogere prio op de todo-lijst staan, zou 't spul ongetwijfeld hier jarenlang stof gaan vangen. Bovendien wil ik er niet voor verantwoordelijk zijn dat je voortaan op een harde vloer moet yoga-en.  :P

Aha.. De kennis dat zo'n nippelpiefje toch redelijk werkt hou ik achter de hand voor als m'n ingewikkelde tankontkluchtingspl an op niets uitdraait.  [yes]

Colour-matchen van een evt. two-tone spuitbeurt van nieuw voorspatbord klinkt idd als een project an sich als je dat niet uitbesteedt aan een profi-verfmenger. Met zijdeksel onder de arm naar een automaterialenhande l levert anders msschn nog wel een match op met een spuitbusdop in het schap aldaar?  :-\
                                            Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .