Katana Frame Bracing

Nieuws:

 

Auteur Topic: Katana Frame Bracing  (gelezen 5399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
16 dec 2014, 19:09
Zoals sommige van jullie weten ben ik met het frame van mijn rode katana 1100 bezig om die weer een beetje netjes te krijgen, en om er wat verstevigingen in te lassen.

Maar ik vroeg mij af wat jullie mening is over het nut van sommige verstevigingen.
Sommige zullen toevoegen voor de stijfheid van het frame, sommmige zijn voor de 'looks'

Nou haal ik nooit het maximale uit mijn motor op het circuit ofzo, dus voor mij zal het grotendeels de 'looks'  zijn.

Maar wat zijn jullie meningen en ervaringen met een verstevigd katanaframe?




GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
16 dec 2014, 20:55
B,C,E zijn goed genoeg voor straat gebruik
A als je voldoende ruimte overhoud voor het plaatsen van je tank als optie , ben nu ff op zoek naar een andere foto voor het versterken van het balhoofd maar eigenlijk  iet echt nodig als niet gaat racen

  • ***
16 dec 2014, 22:20
De extra foto`s





(edit: heb effe IMG tags toegevoegd, Arnout)
« Laatst bewerkt op: 16 dec 2014, 23:34 door arnout »

  • *****
17 dec 2014, 01:01
..maar eigenlijk [n]iet echt nodig als [je] niet gaat racen

Niet..? En straatracen dan..?

Tja, wat is "nodig"? Dat ligt erg aan je eigen eisen/verwachtingen.. Een standaard GSX/Kat frame is "sterk genoeg" om er lekker mee rond te kunnen rijden, maar wil je meer dan "goed genoeg", dan ga je dingen aan het rijwielgedeelte aanpassen om de zaak strakker te krijgen..  [yes]

Maar voordat frame-aanpassingen om de hoek komen kijken, is het vervangen van voorvork en achterbrug voor modernere onderdelen een eerste stap die m.i. de meeste verbetering in stijfheid van het rijwielgedeelte brengt.. Uiteraard horen hier ook wielen en banden bij die het monteren van sterk verbeterd rubber mogelijk maken..
W.b. voorvorken is de USD versie merkbaar stijver dan een right-side-up uit dezelfde periode..

Ik weet nog goed jaaAaren geleden toen ik een testrit ging maken met m'n 750 met net gemonteerde GSX-R voorvork en swingarm.. De lange slingering die altijd in het rijwielgedeelte bij het nemen van een bekende bocht optrad was verdwenenen.. Hiervoor was nu een korte snelle slingering in de plaats gekomen..!  :D
Kortom, de lengte van het "elastisch deel" van het rijwielgedeelte was dus over het totaal kleiner geworden.. M.u.w. wat er nu nog bewoog zat hoofdzakelijk in het frame.. En ben vervolgens 'ns in de frame bracing-materie gedoken..

Tja, Discussiëren over het nut, en welke verstevinging nu wat oplevert, kan tamelijk overloos zijn door het gebrek aan harde data.. Net zo als bij forumtopics over olie, lopen de meningen en visies erg uiteen..
Desondanks wil ik er toch wel wat over zeggen, want ik heb er zeker wel een eigen mening over [yes] , al blijven veel dingen toch wat speculatief en theoretisch wgs gebrek aan harde onderzoeksresultate n..

Right.. Als eerste heb ik een "broertje dood" aan verwijzingen naar oude raceframe-aanpassingen.. Dat "Pops" (Yoshimura dus) bepaalde aanpassingen 35 jaar geleden een goed idee vond, wil niet meteen zeggen dat er ondertussen geen betere mogelijkheden zijn bedacht om een frame stijver te maken..
Verders gaat het erom de verbinding tussen voorvork (balhoofd dus) en achterbrug zo stijf mogelijk te maken.. (Al willen topcoureurs schijnbaar toch een bepaalde mate van flex hebben t.b.v. de feedback.. Maargoed, in die rijwieltechnische contreien komen we toch niet met ons stalen buizenframe-pje..  ;))

Goed.. Met het uitgangspunt dat alleen het frame-deel tussen balhoofd en achterbrug er toe doet, kunnen we sowieso versteviging "E" schrappen van de lijst.. Ik moet echter bekennen dat ik deze pijpjes ook aan m'n Kat-frame heb gelast  :-[ Maar ik geef ook toe dat deze er puur voor "het oog" zitten..
Dit is iets waar de discussie natuurlijk niet helderder van wordt.. "Looks" en "nut" lopen door elkaar..
Anyway.. Ander punt om te maken is dat het mij nogal voordehandliggend lijkt om het motorblok te zien als een stijf onbuigzaam stuk metaal, waarmee je dus prima je voordeel kunt doen om het frame aan af te steunen.. Sterker nog, om het frame als "dragend deel" in het geheel op te nemen..
Om dit succesvol te kunnen doen moet dus niet alleen het framegedeelte van voor/achter-brug naar motorblok onder de loep worden genomen, maar ook de laatste schakel: de ophangplaten van het blok..
Naar mijn mening zijn nl. vooral de platen aan de voorkant van het blok tamelijk slap..
Dusss.. Om verstevigingen "A" en "F" zinnig te laten zijn (dus "verstevigingslijn" balhoof->voork.blok) moet ook -in mijn logica- dat laatste stapje niet vergeten worden..

Hoe je die platen stijver kunt maken was 1 van de vraagstukken bij m'n Kat-project, en heb dat dit keer anders opgelost dan op m'n oude Kat.. Nl. met extra set pltn in 3-hoeks opstelling..



Aan de achterkant van het blok zijn de ophangplaten vanwege de kleinere afmeting minder slap, maar toch heb ik er een extra (3e) ophangpunt aan toe gevoegd.. (Bij de EFE modellen is trws het linker ophangpunt ook naar deze positie verschoven)



Hiervoor moest er dan wel eerst een stevige buis worden ingelast i.p.v. het ophangstripje voor het luchtfilterhuis..
Dit 3e ophangpunt heeft als extra voordeel dat het in een directere lijn de aandrijfkrachten uit de achterbrug(lagering) opvangt..

Goed.. Begint een beetje een lang zeurverhaal te worden..  ::) En sluit de boel effe kort met een enkel totaalplaatje van de overkill bracing op mijn Kat frame-pje..  ;)

                                        .. . . .  .  .   .

  • **
27 okt 2020, 10:44
Laat ik eens reageren op een post van 2014.... ;)

Ik wil mijn accubak naar achteren verplaatsen en de originele achterste accu steun weghalen.(Wees gerust, het is een GS1000 en niet mijn katana...) Ik zie volgens mij op de foto's in deze post dat deze ook weggehaald is. Geeft dit geen problemen met de stijfheid van het frame? (Moet er niets voor in de plaats komen?)

grt
Bert
Big boys, big toys.

  • *****
27 okt 2020, 15:47
Op GSX750/1100 en Katana 750/1100 frames is die achterste accubaksteun een strip met omgezette rand die 2 hoeken maakt om het achterspatbord heen. Dit is veel te zwak om enige stijfheid aan het frame te kunnen leveren en heeft w.d.b. geen dubbelfunctie ofzo. Alleen een accubaksteun dus.
Als dat op een GS1000 frame hetzelfde is uitgevoerd, kun je het m.i. zonder enig nadeel (behalve dat je de accu nu ergens anders aan op moet hangen) wegflexen.  ;)
Desalniettemin heb op sommige Katana-verbouwprojecten wel 'ns gezien dat men dit stripje vervangen heeft voor een fraaie gekromde ronde buis (ca. ø20mm). Dat zou dan evt. nog een mogelijkheid zijn om toe te passen, maar dat heeft dan meer met esthetiek te maken dan functionaliteit.
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
27 okt 2020, 16:51
Bedankt Arnout, de GS1000 heeft dezelfde accubak steun als de katana. Dus ik ga het (deels) weghalen. Verder komt er framebracing als in jouw voorbeeld. Gewoon voor de fun. Ik heb geen intenties om te gaan racen.  [tu]
Big boys, big toys.