Dynamo ESD/SD

Nieuws:

Auteur Topic: Dynamo ESD/SD  (gelezen 502 keer)

20 mei 2025, 21:22
Na het 3e ritje dit jaar heeft de stator van mijn GS het begeven.
Eerst nog de spanningsregelaar gewisseld in de hoop dat het daar aan lag, maar helaas.
Weten jullie of er verschil is in de bouwjaren '81, '82 en '83 wat betreft afmetingen.
M.a.w. zijn de EX en EZ GSX1100 stators hetzelfde als de E(s)D dit ik in mn GS heb hangen?
Alpha sports geeft namelijk andere onderdeel nummers voor '83.
Er staat me ook bij dat de SD stator kleiner is ( of was dat alleen de rotor en past een vervangings stator van willekeurig '81,'82 en '83 wel gewoon....)
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2025, 21:26 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

21 mei 2025, 15:34
Hey Dan!

Bummer w.b. de dynamo-stator. Je zult die ook al doorgemeten hebben? Een zwartgeblakerd uiterlijk is anders ook wel een sterke hint dat 'ie niet meer fris is.  :-X

..
Er staat me ook bij dat de SD stator kleiner is ( of was dat alleen de rotor en past een vervangings stator van willekeurig '81,'82 en '83 wel gewoon....)

Voor zover ik weet hebben w.b. 1100 GSX-en alleen de (sommige?) Katana's een kleinere diameter stator en rotor.

Na een weinig bevredigende poging de stator van mijn EFE zelf te herwikkelen, heb ik er toen eentje van Electrex gekocht. Type G02 past dan op alle '80-'87 GSX1100's, en type G01 is de kleinere stator voor Katana's (en sommige andere Suzuki's).
Op de Eletrex-webpagina's staan trws ook afmetingen van de stator vermeld, wat een goede check is.

Type G02 wordt trws aangegeven als "out of stock", maar bij Wemoto zijn er nog 3 op voorraad. Althans waar die vindbaar is als stator voor een '84 GSX1100EFE (maar past dus ook op eerdere bouwjaren).
                                            Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .

21 mei 2025, 19:16
Hi Arnout,
Zat er een keer aan te komen...
Thanks voor de info. Was al 90% zeker dat de 103mm zou passen.
Bij verder onderzoek las ik ook dat die kleiners stator alleen bij Katana's voorkwamen.
Ga er 1 bestellen en ook maar een mosfet spanningsregelaar denk ik.
De oude RR doet t nog wel maar voor hoe lang is de vraag.

21 mei 2025, 21:55
Yep.. Naast de dood en belastingen is ook het uiteindelijk ooit kapot gaan van het laadsysteem van oude Suzuki's een absolute zekerheid van het leven. ;D

Meteen ook de spanningsregelaar vervangen is een goed idee, want die is hoogstwrs de oorzaak van het heetstoken van de stator. (Laadspanning bij lage toeren wellicht nog OK, maar bij hogere toeren wrs too much.)
Een Shindengen (FH010AB, FH012AA, FH020AA) mosfet regelaar was nog de beste optie toen ik mezelf nog actief met de materie bezighield. Ondertussen heeft Shindengen echter alweer heel wat jaartjes een verbeterd series-type regelaar (SH775, SH847) ontwikkeld, die -schijnbaar- efficienter werkt (wordt minder heet en belast de stator minder zwaar). En dan wrs ook wel duurder zal zijn!
Een "gewone" mosfet FH020AA is echter al een zodanig grote upgrade i.v.t. de standaard Suzuki-regelaar, dat het nieuwere type aanschaffen eigenlijk overbodig is. (Maar beter is altijd beter?)
Hoe dan ook schijnen er veel fake Shindengens op de markt (m.n. eBay etc) aangeboden te worden, dus een betrouwbare verkoper vinden kan an sich een uitdaging worden. (De mijne zijn een tweedehandsjes toen die regelaars nog niet op grote schaal werden nagemaakt).

Ander punt en mede oorzaak van affikken van een stator is dat één fase geschakeld wordt door lichtknop op het stuur. Als je geen licht aan hebt, dan wordt de dynamocapaciteit maar voor 2/3 benut, wat slim uitgedacht lijkt, maar zich in de praktijk heeft bewezen heeft als funest voor de stator.
Een populaire "mod" is dus om die lus te by-passen, zodat de dynamo altijd volledig in werking is (licht aan of uit).

Verder lijkt het handig tòch even de juiste maat te checken. Ik zou ook met 90% zekerheid stellen dat het grotere type de juiste stator zou moeten zijn voor je GS, maar evengoed heeft een vorige eigenaar het blok ooit vervangen voor dat uit een (SD) Katana? Who knows for sure?
De boel uit elkaar trekken voor een maatcontrole betekent dan wel "down time", en is daarom natuurlijk niet zo aantrekkelijk.  :-\

Ohja.. Voordeel van een nieuwer type regelaar is dat je voortaan een stabielere laadspanning hebt en dan met goed fatsoen ook kunt kiezen voor een super lichte en niet-zelfontladende LiFePo4-accu !  8)
Ondertussen is de optelsom van kosten van alle onderdelen dan echter wel flink gestegen..
                                            Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .

23 mei 2025, 08:10
Het spul ( Elextrex G02 en Carmo carr101 ) is onderweg.
Ik had de kabelboom al aangepast en die lichtknop gebypassed.
Een olie/filter wissel stond al in de planning.
Een vers achterbandje staat ook nog op het to do lijstje van 2025...

Kost een duit maar dan kan er wel weer gereden worden  :D

24 mei 2025, 22:29
Ah.. Ben niet bekend met spul van Carmo, maar hoop hun spanningsregelaar idd vergelijkbaar is met mosfet-regelaars van Shindengen.

Aha.. Bypass-mod al eerder toegepast?  [tu]

Als je ook een oliewissel van plan bent, dan kun je dat combineren met vervangen van de stator. Zo niet, dan kun je het dynamodeksel trws zonder olieramp loshalen als je de GS naar rechts overhellend tegen een wand o.i.d. afsteunt (maar wellicht was ook die truc al bekend?)

Ik moet zelfs trws ook binnenkort dat deksel loshalen op de EFE om de startkoppeling te controleren/fixen. Als het blok warm is klemt de boel nl. vast, wat starten na een korte stop nogal lastig maakt..)

28 mei 2025, 17:58
Zelf ook geen idee of de Carmo RR een beetje ok is. 3 Jaar garantie en ze zitten in Helmond. We will see..
De stator kwam vandaag binnen (uit Polen) en meteen maar erin gezet. Was wel benieuwd of mijn kleine gok goed uit zou pakken en idd 103mm.
Suboptimaal koud de olie en filter eruit( brommer op de bok),schakel/kettingwiel kap, startmoter deksel en startmotor eraf.
Het dynamodeksel zat een beetje vastgeplakt maar met een paar tikken kwam die ook makkelijk los.
Kreeg zelfs de 3 kruiskoppen heel los waar de stator mee in het deksel geschroefd zit. Deze ook weer hergebruikt ( met wat locktite ) en de boel weer inelkaar gezet.
4 liter olie en een vers filter erin en klaar.
De nieuwe spanningregelaar ( was al binnen ) is een stuk groter dan de oude dus die moet nog een nieuw plekkie krijgen.
Ga ik zondag mee verder.
Ben van plan om de bedrading dynamo/spanningsregelaar te solderen ipv die stekkertjes te bebruiken.
Kan mee herinneren dat die stekkers behoorlijk warm worden en de isolatie niet echt lekker is.
Als het goed is hoeft de boel voorlopig toch niet meer los.... [tu]

Hee, terugkerend euvel die klemmende startkoppeling?
Kan me nog een ritje in Duitsland herinneren waar er bij een kort stoppie ook ff geduwd moest worden...

29 mei 2025, 21:43
Goed werk met het omwisselen van die stator! (Was 'ie erg aangebrand?)
All the way uut Polen? Ik dacht die lui van Electrex er prat op gaan dat hun spul meed in de Joekee is?  ??? Of wellicht heeft de dozenschuiver/verdeler z'n magazijnen daaro?

Anyway.. Hoewel het spul alweer in elkaar geschroefd is toch nog even een paar tips (voor de volgende keer  ::)) :
Onderaan het dynamodeksel hebben de deksels handige ingenieurs in Japan destijds een lipje toegevoegd om het loshalen zonder gebruik van hamers e.d. mogelijk te maken!  [yes]
Dit lipje lijkt wellicht niet zo bruikbaar, maar met een hefboompje hieronder (een stevig plat latje of bandenlichter o.i.d.) en steunpunt op het frame (hoge dop 17 op motorblokbout) kun je heel gecontroleerd en eenvoudig het deksel losdrukken.
(Eerst alleen een kiertje, waarin je dan m.b.v. een paperclip o.i.d. de pakking voorzichtig kunt loswerken t.b.v. evt. hergebruik.)

Een helaas nog te groot publiek geheim is dat kruiskopschroeven op een Japanse motorfiets van het type JIS zijn. Een Philips schroevendraaier lijkt wellicht ook wel te passen, maar is de oorzaak dat je zo vaak vernøkte kruiskopschroeven op een Japanse motor aantreft, en men (daardoor) de bouten liefst vervangt voor type met inbuskop.  [no]
Een JIS schroevendraaier heeft echter verbazingwekkend veel grip op een nog verse JIS boutkop, en w.d.b. betreft is er eigenlijk geen reden om standaard bouten te gaan vervangen.

En yep, die ronde (bullit) stekker zijn een slecht stroomgeleidende bottleneck in de verbinding tussen dynamostator en spanningsregelaar. Platte stekkers zijn dan beter, en solderen is optimaal (hoewel menigen daarover tegenwoordig ook weer uiteen lopen..)
Maar die hitteontwikkeling en de w.d.b. vaak aangetroffen gesmolten stkkers zijn echter eigenlijk een symptoom van een slecht werkende spanningsregelaar. Er loopt dan nl. blijkbaar teveel stroom door die 3 draden dan waarvoor ze ontworpen zijn. Met een goede (moderne) spanningregelaar treedt dit dus niet op, en kun je daardoor ook gewone stekkerverbindingen gebruiken. (Shindengen regelaars hebben trws stekkertype Furukawa).

Hee, terugkerend euvel die klemmende startkoppeling?
Kan me nog een ritje in Duitsland herinneren waar er bij een kort stoppie ook ff geduwd moest worden...

Klemmende startkoppeling op de EFE is helaas vooralsnog een nog niet bewezen hypothese. Ik heb nog niet alle andere factoren voldoende kunnen uitsluiten wgs te berperkte testmogelijkheden. (Weinig ruimte op straat, en na een rit heb ik ook geen puf meer).
Het treed talleen op met volledig opgewarmde motor. En een tankstop duurt blijkbaar net lang genoeg om het blok toch voldoende af te laten koelen, hoewel starten dan altijd moeizaam gaat.

Ha.. Aanleiding van die duwpartij in Dtslnd destijds was toen wèl een kapot gaande spanningsregelaar. Dat was een Electrex, dus sindsdien raadt ik iedereen in plaats daarvan een Shindengen aan!  :D
Gelukkig kunnen ze in Engeland echter wèl goede dynamostators bouwen. (Althans, so far so good!)

2 jun 2025, 16:21
DE oude stator kwam er behoorlijk doorgebakken uit idd.
Dat bedrijf uit Polen was het enige binnen de EU die een Electrex G02 had liggen. (had ff geen zin in dat inklaringsgedoe uit de UK....) Dus wel made in UK maar via een omweg bij mij belandt.

Had die lip aan de onderkant ook ondekt. Was een beetje huiverig om daar te veel aan te gaan hangen. Toen ik het deksel had losgeklopt durfde ik em wel te gebruiken om het kappie uit de magneten te trekken.

Yep, JIS, philips, pozidrive... Heb zo'n bitsetje waar zo'n beetje alle types en maten inzitten.
Icm een ratel is het zo gepiept, zelfs als ze al een beetje "geraakt" zijn.

Uiteindelijk toch maar de female stekkers aan de dynamo bedrading gesoldeerd.
Zo kon ik de Carmo bedrading intact laten ivm garantie enzo ( ja meneertje, als we zomaar alle stekkers eraf knippen kunnen we natuurlijk geen garantie meer geven, he...)
Blauwe isolatietape voorkomt lostrillen hoop ik...

Na een beetje geschuif en het (her)gebruik van wat fietsonderdelen ( remhevel bandage om de RR aan op te hangen ) past alles weer binnen het GS1000 kappie.

Laad weer netjes bij tussen de 12.8 en 13.8V.

« Laatst bewerkt op: 2 jun 2025, 16:27 door Daan »

4 jun 2025, 23:02
 Ziet er weer picobello uit [tu]