Goed werk met het omwisselen van die stator! (Was 'ie erg aangebrand?)
All the way uut Polen? Ik dacht die lui van Electrex er prat op gaan dat hun spul meed in de Joekee is?

Of wellicht heeft de dozenschuiver/verdeler z'n magazijnen daaro?
Anyway.. Hoewel het spul alweer in elkaar geschroefd is toch nog even een paar tips (voor de volgende keer

) :
Onderaan het dynamodeksel hebben de deksels handige ingenieurs in Japan destijds een lipje toegevoegd om het loshalen zonder gebruik van hamers e.d. mogelijk te maken!
![yes [yes]](https://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/yes.gif)
Dit lipje lijkt wellicht niet zo bruikbaar, maar met een hefboompje hieronder (een stevig plat latje of bandenlichter o.i.d.) en steunpunt op het frame (hoge dop 17 op motorblokbout) kun je heel gecontroleerd en eenvoudig het deksel losdrukken.
(Eerst alleen een kiertje, waarin je dan m.b.v. een paperclip o.i.d. de pakking voorzichtig kunt loswerken t.b.v. evt. hergebruik.)
Een helaas nog te groot publiek geheim is dat kruiskopschroeven op een Japanse motorfiets van het
type JIS zijn. Een Philips schroevendraaier lijkt wellicht ook wel te passen, maar is de oorzaak dat je zo vaak vernøkte kruiskopschroeven op een Japanse motor aantreft, en men (daardoor) de bouten liefst vervangt voor type met inbuskop.
![no [no]](https://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/no.gif)
Een JIS schroevendraaier heeft echter verbazingwekkend veel grip op een nog verse JIS boutkop, en w.d.b. betreft is er eigenlijk geen reden om standaard bouten te gaan vervangen.
En yep, die ronde (bullit) stekker zijn een slecht stroomgeleidende bottleneck in de verbinding tussen dynamostator en spanningsregelaar. Platte stekkers zijn dan beter, en solderen is optimaal (hoewel menigen daarover tegenwoordig ook weer uiteen lopen..)
Maar die hitteontwikkeling en de w.d.b. vaak aangetroffen gesmolten stkkers zijn echter eigenlijk een symptoom van een slecht werkende spanningsregelaar. Er loopt dan nl. blijkbaar teveel stroom door die 3 draden dan waarvoor ze ontworpen zijn. Met een goede (moderne) spanningregelaar treedt dit dus niet op, en kun je daardoor ook gewone stekkerverbindingen gebruiken. (Shindengen regelaars hebben trws stekkertype Furukawa).
Hee, terugkerend euvel die klemmende startkoppeling?
Kan me nog een ritje in Duitsland herinneren waar er bij een kort stoppie ook ff geduwd moest worden...
Klemmende startkoppeling op de EFE is helaas vooralsnog een nog niet bewezen hypothese. Ik heb nog niet alle andere factoren voldoende kunnen uitsluiten wgs te berperkte testmogelijkheden. (Weinig ruimte op straat, en na een rit heb ik ook geen puf meer).
Het treed talleen op met volledig opgewarmde motor. En een tankstop duurt blijkbaar net lang genoeg om het blok toch voldoende af te laten koelen, hoewel starten dan altijd moeizaam gaat.
Ha.. Aanleiding van die duwpartij in Dtslnd destijds was toen wèl een kapot gaande spanningsregelaar. Dat was een Electrex, dus sindsdien raadt ik iedereen in plaats daarvan een Shindengen aan!

Gelukkig kunnen ze in Engeland echter wèl goede dynamostators bouwen. (Althans, so far so good!)