koppelingsgerammel

Nieuws:

 

Auteur Topic: koppelingsgerammel  (gelezen 13177 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
12 aug 2015, 11:47
Ik vond een leuke (iets aangepaste) 1100ES voor een mooi prijsje.




En aangezien ik mijn 1100R te koop ga zetten dacht ik hier mooi ff op te kunnen rijden (woon werkverkeer)
Motor loopt prima, rijd prima, geen gierende versnellingen, geen gerammel van een distributieketting e.d

Maar omdat ik wat gerammel hoorde bij de koppeling dacht ik dat gister gelijk even los te halen om te kijken wat het was, en er zeker van te zijn of alles goed is.
Ik heb bij de popup kat al een keer gehad dat de centrale moer los zat te rammelen in z'n borging
Ik heb begrepen dat het koppelingsgerammel van een GSX een normaal kwaaltje is

Maargoed, toen ik het open haalde bleek het toch iets erger te zijn, zie foto's  :'(



Spacers van de drukveren zien er niet zo goed meer uit...



Spievertanding van de houder van de koppelingsplaten is wat uitgelubberd, en ook aan de frictieplaten kon je zien dat het zootje heeft lopen rammelen





En de achterzijde was ook niet helemaal meer zoals het was, helemaal ingesleten.

de clutch hub was verder ok, op de rammelende veren na.
En ik denk dat er een keer iets fout is gegaan in het blok omdat er nog veel meer beschadigingen te zien waren.

Nu ga ik maar even op zoek naar vervangende onderdelen, misschien dat 1 van jullie iets heeft liggen voor mij?
Of misschien verder nog tips?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • ***
12 aug 2015, 12:24
Ai, wel mooi stukje schade-onderzoek.

Helaas geen spareparts hier voorradig  :-[

  • *****
12 aug 2015, 16:45
Aiii.. Die koppeling heeft veel te lang met een losgeraakte moer staan trillen..  :-X
Maar de enige serieuze schade -voorzover ik kan beoordelen op de foto's- is de uitgelubberde spievertanding in de korf.. Met een aangetrokken centrale moer sluit je dit onderdeel echter weer vast op de as, en zou je desnoods toch weer kunnen rijden.. Maar een vervanging is voor de lange termijn toch aan te raden natuurlijk..

W.b. de ingesleten veren op de spacers, dit is tamelijk normal.. D.w.z. ik heb het nooit anders gezien  :D  en desnoods maak je effe wat nieuwe busjes..

W.b. slijpsporen achterkant korf.. Tja, ik heb me daar wel 'ns eerder over afgevraagd hoe dat nou kan, want het ziet er bekend uit.. Vlgs mij kan hier echt niks tegenaan hebben gelopen.. Zet de losse delen anders op de werkbank weer in elkaar om dit te checken, maar ik zie niet wat dit heeft kunnen veroorzaken..  ???  Gewoon oorspronkelijke fabrikage-sporen?

Erg vreemd vind ik echter de corrosie op die achterkant van de korf.. Alsof dit onderdeel jarenlang ergens in weer&wind heeft gelegen.. Duidelijk een eerder vervangen deel dus..

Een ander ding dat je nog moet checken is de slijtage van het centrale lager.. Dus heeft het koppelingshuis veel zijdelingse speling op de as als je het probeert opzij te verdraaien (wrikken).. Ietsje speling is normal, maar hoe meer speling hoe meer de primaire tandwielen elkaar opzij gaan drukken.. (Op m'n oude 750 was dit zo erg dat het koppelingshuis tegen het carter begon aan te lopen..  :-[ )

En.. Rammelende transmissedempingsv eertjes in de achterplaat.. Ook vrij normal, niet absoluut ernstig, maar nu je het spul toch los hebt zou je het aan kunnen pakken (quick fix: tussenruimte met passende ringen opvullen, duurzame fix: back plate kit installeren)

Goed.. lang verhaal, maar de koppeling is danook een hoofdstuk apart voor een GSX1100..
Oja, buiten het aandraaien van de central moer, moet je daarbij niet vergeten naar de speling op de as te kijken.. (erg lasting te meten, maar door de korf te vervangen voor een tijdelijke bus kun je het spul toch met de moer op spanning brengen en kun je er nog steeds bij met voelermaten..

Schemaatje t.b.v. inzicht opbouw koppeling..



Oja (2), nog restanten van een rubber plugje (nr. 31) gevonden?



Oja (3), een korf is nog nieuw te krijgen (d.w.z. het vervangende onderdeel van de EFE met stalen insert) voor een niet al te absurde prijs.. Gebruikte korven zullen ook wel te vinden zijn maar zijn altijd meer/minder ingeslagen door de koppelingsplaten..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
12 aug 2015, 20:11
Ja gekkigheid he met die koppeling, had dit niet verwacht.
Ik ga ook niet rijden tot ik een vervangende korf heb, en die busjes draai ik volgende week op het werk even.
Moet ook een paar nieuwe bouten, en inderdaad dat rubber nummer 31 was 'missing in action'

het plan is dus:
-nieuwe korf vinden (heb al wat gevonden op Ebay, wacht nog op detail foto's)
-nieuwe busjes draaien
-transmissieveren nog even laten voor wat het is, later de duurzame fix toepassen dmv nieuwe backplate en veren
-rubber 31 monteren

De speling van het koppelingshuis viel me wel mee, maar ga ik denk ik morgen nog ff een keer extra checken.
Heb de motor weer in elkaar gezet, meestal als ik aan het blok werk tap ik de olie niet af maar zet de motor schuin tegen de muur.


Na het oplossen van dit euvel komt het volgende probleem, de olielekkage bij de kettingtunnel aan de voorzijde van het blok...
Verder loopt het blok prima, en deze motor stuurt verassend goed met kleine aanpassing in het rijwiel gedeelte.

meer gaat volgen


GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 aug 2015, 21:53
..
het plan is dus:
-nieuwe korf vinden (heb al wat gevonden op Ebay, wacht nog op detail foto's)
-nieuwe busjes draaien
-transmissieveren nog even laten voor wat het is, later de duurzame fix toepassen dmv nieuwe backplate en veren
-rubber 31 monteren
En eigenlijk ook:
- axiale speling koppelingsdelen op de as controleren en oplossen..
Want anders klappert die moer op den duur weer los en ben je terug bij af.. (al is dat rubber plugje wel tegen het klapperen bedoeld, maar da's eigenlijk een lapmiddel om de te ruime tolerantie te verdoezelen..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
13 aug 2015, 09:22
En eigenlijk ook:
- axiale speling koppelingsdelen op de as controleren en oplossen..
Want anders klappert die moer op den duur weer los en ben je terug bij af.. (al is dat rubber plugje wel tegen het klapperen bedoeld, maar da's eigenlijk een lapmiddel om de te ruime tolerantie te verdoezelen..)

axiale speling controleren staat op de lijst  ;)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
31 aug 2015, 20:16
Zo...
Voor een mooi prijsje een nette koppelingset weten te ritselen.
Dit ziet er beter uit



De transmissiedempings veren van deze koppeling zitten niet te rammelen in hun plaats, en ik heb het kleine dempingsrubbertje (zie waar ik wijs met mijn vinger) ook vervangen




De spelingen ook gecontroleerd, geen overmatige axiale of radiale speling.
Alles netjes in elkaar gezet met nieuwe borgplaat, nieuwe moer, alles netjes op moment vastgezet en...

Het resultaat is een rammelvrij motorblok  [tu]
Proefritje van 100 km gemaakt zonder problemen.




Volgende probleem op de agenda is de olielekkage aan de voorzijde van het blok ten hoogte van de kettingtunnel..
Is volgens mij ook een bekende kwaal en ik heb van Arnout vernomen dat het iets te maken kan hebben met 3 cilinderkopmoeren die voorzien zijn van een O-ring...
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
31 aug 2015, 22:08
Het resultaat is een rammelvrij motorblok

Goed werk!  [tu]

..dat het iets te maken kan hebben met 3 cilinderkopmoeren die voorzien zijn van een O-ring...

2 stuks clinderkopmoeren..
Nummer 14 is 1 zo'n moer en 17 de o-ring erop..



Maar.. kijk eerst even goed of het niet gewoon de kleppendekselpakkin g is die lekt..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 sep 2015, 17:18



2 stuks clinderkopmoeren..
Nummer 14 is 1 zo'n moer en 17 de o-ring erop..

Maar.. kijk eerst even goed of het niet gewoon de kleppendekselpakkin g is die lekt..


De moeren en O-ringen ga ik bestellen, en hoe dat gemonteerd word gaat nog volgen.
Kleppendeksel is iig droog.

Kan zien dat het blok al een keer uit elkaar is geweest, dus waarschijnlijk zijn die O-ringen destijds niet vervangen..

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 okt 2015, 20:03
precies op de voorzijde, plaats van de kettingtunnel lekt echt de koppakking, zonder twijfel want er kwamen zelfs kleine belletjes van af ??? :-X?

Dus ik kom nog van de winter een keer met een topic pakkingen vervangen [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 okt 2015, 21:28
..er kwamen zelfs kleine belletjes van af ??? :-X?

Weird.. Dat zou suggereren dat je een overdruk in je blok hebt.. Geblokkeerde carterontluchting? (Effe blazen op ontluchtingsslang van dekseltje op klppndksl)
Maar hoedanook lijkt nu een vervanging van de koppakking helaas niet te vermijden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
13 okt 2015, 01:51
Ik ben benieuwd wat je aantreft.

Als idd je carterontluchting goed werkt, zou de druk nooit al te hoog kunnen worden in je blok.
Rij je met een open carterontluchting of is die aangesloten op de airbox zoals origineel?

  • *****
13 okt 2015, 20:13
Carterontluchting is nog origineel, zal binnenkort eens even kijken of het niet toevallig verstopt is...
Maar het blok gaat sowieso uit elkaar,, ben benieuwd wat ik dan allemaal aantref  :o
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
9 jan 2016, 22:24
Zoooooooooooooo was al lang al bezig geweest met dit blokkie van de ES maar nog geen update gemaakt.
Die 750 blokjes zijn nog wel in je eentje te tillen maar die 1100 luchtkoelers krijg ik niet in m'n eentje op de werkbank hoor..





beetje demonteren is niet zo veel werk, ik hou altijd alles op volgorde en doe alles netjes in bakjes en plastic zakjes.
Wat ik veel werk vind is het netjes schoon krijgen van alles, maar toch aardig gelukt



Alleen toen de cilinderkop schoon was werd ik een beetje verdrietig... bij de bougiegaten van de 2e en 3e cilinder zaten scheuren, en ook niet van die kleintjes.
Kon aan de vettigheid al zien bij het loshalen van de kop dat er wat loos was.



Maar gelukkig was er redder in nood Spike waarmee ik nog wat spulletjes kon ruilen tegen een reserveblokje :) :)
Superbedankt nogmaals!



Kop van dit blok ziet er nog goed uit, moest alleen een paar helicoils plaatsen bij de uitlaatpoorten.


het volgende wat ik ga doen is kleppen schoonmaken en slijpen net als vroeger op de LTS
Had al even een filmpje gevonden met tips en trucs

https://www.youtube.com/watch?v=7GEmuQa3dPY



Oh en de ES zal niet meer in elkaar gezet worden... hij word omgetoverd naar...



katana!
Had nog een frame en wat plaatwerk liggen dus waarom niet
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
10 jan 2016, 00:37
Right.. Flink bezig geweest!  :D
Bummer met die cylinderkop.. Heb er vaker van gehoord dat dergelijke scheuren soms voorkomen, maar heb het nog nooit zelf gezien..  :-X
Maargoed, alleen de cylinderkop wisselen zou voldoende geweest zijn toch? (Mental note: Peterrr heeft een perfectly good ES-blok sans cylinderkop liggen..  ;) Of ligt dat blok nu bij Jeroen?)

Leuk gedaan dat joetoepfilmpje, alleen leek me dat kleppen ontkolen wel een beetje omslachtig.. Gewoon de ouderwetsche methode van opspannen in kolomboor is toch wat handiger medunkt.. Desnoods met eerste stap roestborstel op de boormachine, maar met een korrel 80 schuurlinnen werkt dat vlot genoeg.. Verder voorkomt toch helemaal ontkolen en polijsten een snellere terug-aangroei van koolaanslag..
En verder.. Messing dremelborsel om de poorten en zittingen schoon te krijgen? Dat gaat errrg lang duren.. Rvs-borsteltje op de dremel is zacht genoeg, en een schuurtonnetje voor de uitlaatpoort schiet tenminste een beetje op..
Ouch.. Ik zou met dergelijke sjemische spulletjes die koolaanslag oplossen wel effe handschoenen aandoen..  :-X (Thinner werkt trws ook redelijk, maar is ook niet bijzonder mens-vriendelijk..)

Als je toch met de kleppen bezig gaat en de kop los hebt, zou ik meteen effe van de kans gebruikmaken om aan de slag gaan met de inlaatpoorten.. En i.h.b. de overgangen tussen carbs-inlaatrubber-poort glad maken.. (Cheap horsepower..)

Oh en de ES zal niet meer in elkaar gezet worden... hij word omgetoverd naar...
katana!
Had nog een frame en wat plaatwerk liggen dus waarom niet

 :D It's been done before, so why not..! Maar met een ander frame, ander plaatwerk, en ander blok.. Wat blijft er dan nog van de originele ES over? De wielen en achter- en voorvork?
                                        .. . . .  .  .   .