Olie-lekkage kettingspanner nokkenas

Nieuws:

 

Auteur Topic: Olie-lekkage kettingspanner nokkenas  (gelezen 7686 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
27 feb 2014, 23:24
Bij de afstel exercitie afgelopen weekend, kwam ik er ook achter dat bij warme motor er een kleine lekkage (druppelvorming) aanwezig is bij mijn nokkenaskettingspan ner.

Ik zal hem komend weekend er eens af halen en dan gelijk controleren op juiste werking.
Op de parts sheets zag ik niet direct een seal zitten, dus ben ook wel benieuwd waar die olie nou precies langs loopt.
Paar foto'tjes waar het druppelt (en dus ook lekker gaat walmen...)





gr. Bram
« Laatst bewerkt op: 27 feb 2014, 23:26 door trac »

  • *****
28 feb 2014, 21:04
..dat bij warme motor er een kleine lekkage (druppelvorming) aanwezig is bij mijn nokkenaskettingspan ner.

 ::) dat doen ze allemaal..  ;D
M.i. is er maar 1 plek voor die automatische nokkenaskettingstel lers, nl. naast de vacuumgestuurde brandstofkraan in de vuilnisbak..  [devil]

Bah.. ondingen..  >:( Heb er in het verleden ook de nodige tijd aan verspeeld, en heb ooit 'ns de seal op 't uitgaande veervoorspanningsas je vervangen (maat genomen en opgezocht bij SKF)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
28 feb 2014, 23:11
..dat bij warme motor er een kleine lekkage (druppelvorming) aanwezig is bij mijn nokkenaskettingspan ner.

 ::) dat doen ze allemaal..  ;D
M.i. is er maar 1 plek voor die automatische nokkenaskettingstel lers, nl. naast de vacuumgestuurde brandstofkraan in de vuilnisbak..  [devil]

Bah.. ondingen..  >:( Heb er in het verleden ook de nodige tijd aan verspeeld, en heb ooit 'ns de seal op 't uitgaande veervoorspanningsas je vervangen (maat genomen en opgezocht bij SKF)

Is er dan een standaard oplossing deze steller te vervangen door een lekvrij exemplaar?
Iig goed te horen dat het dus geen uniek probleem is, dank voor de respons!

Kan ik beter eerst zoeken naar een goede oplossing ipv dat ding afbouwen.

gr. Bram

  • *****
1 mrt 2014, 23:20
Is er dan een standaard oplossing deze steller te vervangen door een lekvrij exemplaar?

"Standaard" oplossing weet ik niet, maar relatief vaak wordt de automatische (lekkende, klemmende) nkknskttngstllr vervangen voor een "manuele" steller.. Meestal eentje van APE..



Verkrijgbaar op allerlei plekken en webshops..

Zelf eentje maken is ook een optie, want 't zijn vrij simpele dingen nl..  8)



                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 mrt 2014, 12:25
Hoe stel je dat goed af, ik neem aan dat je naar de speling van de distributieketting kijkt die tussen de 2 nokkenastandwielen zitten?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • ***
2 mrt 2014, 22:48
Hoe stel je dat goed af, ik neem aan dat je naar de speling van de distributieketting kijkt die tussen de 2 nokkenastandwielen zitten?

Ik zou inderdaad ook verwachten dat er een veerspanning op die nokkenas geleiding gezet zou worden.
Ik zal ook eens bij de GSX-R oliekoeler blokken kijken hoe het daar zit.

gr. Bram

  • *****
2 mrt 2014, 23:43
Hoe stel je dat goed af, ik neem aan dat je naar de speling van de distributieketting kijkt die tussen de 2 nokkenastandwielen zitten?

Yup.. zo doe ik het tenminste.. (ketting tussen tandwielen hard indrukken zodat alle aanwezige speling zich hier verzameld, en vervolgens de steller aandraaien tot de gewenste kettingspeling.. iets van 4mm tussen uitersten ofzo, te los is beter dan te strak..)
Anderen gebruiken een dynamische methode.. (losdraaien tot je herrie hoort, en dan weer een bepaalde hoeveelheid aandraaien.. weet niet precies hoever..  :-\ )

Ik zou inderdaad ook verwachten dat er een veerspanning op die nokkenas geleiding gezet zou worden.
Ik zal ook eens bij de GSX-R oliekoeler blokken kijken hoe het daar zit.

gr. Bram

GSX-R oliekoelerblokstell ers gebruiken ook een soort blokkeersysteem dat alleen uitgaand kan bijstellen, maar dan een ratel-principe i.p.v. een kogel die onder veerspanning drukt op een schuin vlak van de stellerbout..
Een groot nadeel van die automatische stellers (buiten lekken, vastklemmen, en losschieten bij tussengas*) is dat indien de ketting idd wat meer is versleten ze de speling opnemen bij het meest versleten deel, maar tegelijkertijd dan een te hoge spanning op de ketting zetten op het minder versleten deel.. Kettingen slijten nl. nooit gelijkmatig over de hele lengte.. Een matig versleten ketting kan dus sneller slijten door het automatisch bijstellen van deze stellers..
Heb wel plaatjes gezien van kromgetrokken kettinggeleiders..  :-X

* : naar men zegt, zelf geen ervaring mee met losschieten..
                                        .. . . .  .  .   .