Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Evenementen / Re: Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 5 sep 2025, 19:49 »
Nog nooit geweest. Mooi weer morgen, dus ik ga er maar eens even naartoe. Bedankt voor het vermelden hier!
22
Evenementen / Exotentreffen 2025
« Laatste bericht door arnout Gepost op 2 sep 2025, 04:15 »
Een beetje kort dag, maar ook dit jaar is er weer het Exotentreffen:

Komende zaterdag 6 september is het zover. Het bijzondere motortreffen met exotische (en niet exotische) motoren. Ontvangst is vanaf 09:45/10:00 uur en we zorgen er natuurlijk voor dat de koffie klaar staat!

Het beloofd weer een bijzondere dag te worden, die in het teken staat van de nestor van het exotentreffen: Johan Kole. Johan heeft afgelopen februari zijn laatste motorrit gemaakt in het bijzijn van vrienden en familie en we hebben op een waardige manier afscheid van hem genomen.

Hopelijk kunnen we zaterdag weer genieten van mooie motoren waarbij we weer een heuse prijsuitreiking hebben voor de mooiste originele exoot, de mooiste custom exoot en de “schoonste” exoot.


Meer op: www.exotentreffen.com


23
Evenementen / Re: Nationale Veteranen Treffen te Woerden
« Laatste bericht door arnout Gepost op 12 aug 2025, 22:56 »
Heb het evenement aan de kalender toegevoegd.

Ik ben er zelf al een tijdje niet meer geweest, maar op zich is het een goed idee om dit jaar wèl weer 'ns het Veteraan Treffen te gaan bezoeken. (Dat is, als het niet regent  :P)
Wellicht t.z.t. nog even een tijd&plek afspreken.

..
Prachtig mooi evenement, maar wat weinig Katana's de laatste jaren.
..

Tja.. Als ik kom, dan is het op de EFE want m'n (niet-originele) Kat is nog steeds verre van rijklaar.  :(

Oh btw.. "Italdag"? Dat heeft idd weinig met oude Suzuki (Katana)'s te maken, maar ik ben desalniettemin wel op zoek naar een setje remklauwen (voor EFE voorvork-sub-project) zoals die o.a. op Aprilia's RSV 1000R Factory en Ducati's 748/749/998/999 zijn geshroefd..  ;D
24
Evenementen / Nationale Veteranen Treffen te Woerden
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 11 aug 2025, 22:35 »
Ook dit jaar weer een Nationaal Veteranen Treffen in Woerden, en wel op zaterdag 13 september.
Prachtig mooi evenement, maar wat weinig Katana's de laatste jaren. (slechts één schamele niet originele klapkat) Misschien kan daar verandering in komen?

https://www.nationaalveteraantreffen.com/

Overigens is er op 14 september ook een alleraardigst treffen in Beusichem, bij Culemborg. Mag ik dat hier wel schrijven? Dan is de Italdag. Ook veel oude motoren, waarbij "onze echte japanse klassiekers" ehem, niet op de Italo-parkeerplaats horen natuurlijk. Was de vorige keer daar echt heel goed georganiseerd, en was er op de gewone niet-ital parkeerplaats zeker het nodige te zien. Behalve oude motoren ook veel nieuwe, maar beslist de moeite waard.

https://www.italdag.nl/

Nu nog goed weer bestellen voor deze dagen.
25
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 4 jun 2025, 23:02 »
 Ziet er weer picobello uit [tu]
26
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door Daan Gepost op 2 jun 2025, 16:21 »
DE oude stator kwam er behoorlijk doorgebakken uit idd.
Dat bedrijf uit Polen was het enige binnen de EU die een Electrex G02 had liggen. (had ff geen zin in dat inklaringsgedoe uit de UK....) Dus wel made in UK maar via een omweg bij mij belandt.

Had die lip aan de onderkant ook ondekt. Was een beetje huiverig om daar te veel aan te gaan hangen. Toen ik het deksel had losgeklopt durfde ik em wel te gebruiken om het kappie uit de magneten te trekken.

Yep, JIS, philips, pozidrive... Heb zo'n bitsetje waar zo'n beetje alle types en maten inzitten.
Icm een ratel is het zo gepiept, zelfs als ze al een beetje "geraakt" zijn.

Uiteindelijk toch maar de female stekkers aan de dynamo bedrading gesoldeerd.
Zo kon ik de Carmo bedrading intact laten ivm garantie enzo ( ja meneertje, als we zomaar alle stekkers eraf knippen kunnen we natuurlijk geen garantie meer geven, he...)
Blauwe isolatietape voorkomt lostrillen hoop ik...


Na een beetje geschuif en het (her)gebruik van wat fietsonderdelen ( remhevel bandage om de RR aan op te hangen ) past alles weer binnen het GS1000 kappie.

Laad weer netjes bij tussen de 12.8 en 13.8V.


27
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 29 mei 2025, 21:43 »
Goed werk met het omwisselen van die stator! (Was 'ie erg aangebrand?)
All the way uut Polen? Ik dacht die lui van Electrex er prat op gaan dat hun spul meed in de Joekee is?  ??? Of wellicht heeft de dozenschuiver/verdeler z'n magazijnen daaro?

Anyway.. Hoewel het spul alweer in elkaar geschroefd is toch nog even een paar tips (voor de volgende keer  ::)) :
Onderaan het dynamodeksel hebben de deksels handige ingenieurs in Japan destijds een lipje toegevoegd om het loshalen zonder gebruik van hamers e.d. mogelijk te maken!  [yes]
Dit lipje lijkt wellicht niet zo bruikbaar, maar met een hefboompje hieronder (een stevig plat latje of bandenlichter o.i.d.) en steunpunt op het frame (hoge dop 17 op motorblokbout) kun je heel gecontroleerd en eenvoudig het deksel losdrukken.
(Eerst alleen een kiertje, waarin je dan m.b.v. een paperclip o.i.d. de pakking voorzichtig kunt loswerken t.b.v. evt. hergebruik.)

Een helaas nog te groot publiek geheim is dat kruiskopschroeven op een Japanse motorfiets van het type JIS zijn. Een Philips schroevendraaier lijkt wellicht ook wel te passen, maar is de oorzaak dat je zo vaak vernøkte kruiskopschroeven op een Japanse motor aantreft, en men (daardoor) de bouten liefst vervangt voor type met inbuskop.  [no]
Een JIS schroevendraaier heeft echter verbazingwekkend veel grip op een nog verse JIS boutkop, en w.d.b. betreft is er eigenlijk geen reden om standaard bouten te gaan vervangen.

En yep, die ronde (bullit) stekker zijn een slecht stroomgeleidende bottleneck in de verbinding tussen dynamostator en spanningsregelaar. Platte stekkers zijn dan beter, en solderen is optimaal (hoewel menigen daarover tegenwoordig ook weer uiteen lopen..)
Maar die hitteontwikkeling en de w.d.b. vaak aangetroffen gesmolten stkkers zijn echter eigenlijk een symptoom van een slecht werkende spanningsregelaar. Er loopt dan nl. blijkbaar teveel stroom door die 3 draden dan waarvoor ze ontworpen zijn. Met een goede (moderne) spanningregelaar treedt dit dus niet op, en kun je daardoor ook gewone stekkerverbindingen gebruiken. (Shindengen regelaars hebben trws stekkertype Furukawa).

Hee, terugkerend euvel die klemmende startkoppeling?
Kan me nog een ritje in Duitsland herinneren waar er bij een kort stoppie ook ff geduwd moest worden...

Klemmende startkoppeling op de EFE is helaas vooralsnog een nog niet bewezen hypothese. Ik heb nog niet alle andere factoren voldoende kunnen uitsluiten wgs te berperkte testmogelijkheden. (Weinig ruimte op straat, en na een rit heb ik ook geen puf meer).
Het treed talleen op met volledig opgewarmde motor. En een tankstop duurt blijkbaar net lang genoeg om het blok toch voldoende af te laten koelen, hoewel starten dan altijd moeizaam gaat.

Ha.. Aanleiding van die duwpartij in Dtslnd destijds was toen wèl een kapot gaande spanningsregelaar. Dat was een Electrex, dus sindsdien raadt ik iedereen in plaats daarvan een Shindengen aan!  :D
Gelukkig kunnen ze in Engeland echter wèl goede dynamostators bouwen. (Althans, so far so good!)
28
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door Daan Gepost op 28 mei 2025, 17:58 »
Zelf ook geen idee of de Carmo RR een beetje ok is. 3 Jaar garantie en ze zitten in Helmond. We will see..
De stator kwam vandaag binnen (uit Polen) en meteen maar erin gezet. Was wel benieuwd of mijn kleine gok goed uit zou pakken en idd 103mm.
Suboptimaal koud de olie en filter eruit( brommer op de bok),schakel/kettingwiel kap, startmoter deksel en startmotor eraf.
Het dynamodeksel zat een beetje vastgeplakt maar met een paar tikken kwam die ook makkelijk los.
Kreeg zelfs de 3 kruiskoppen heel los waar de stator mee in het deksel geschroefd zit. Deze ook weer hergebruikt ( met wat locktite ) en de boel weer inelkaar gezet.
4 liter olie en een vers filter erin en klaar.
De nieuwe spanningregelaar ( was al binnen ) is een stuk groter dan de oude dus die moet nog een nieuw plekkie krijgen.
Ga ik zondag mee verder.
Ben van plan om de bedrading dynamo/spanningsregelaar te solderen ipv die stekkertjes te bebruiken.
Kan mee herinneren dat die stekkers behoorlijk warm worden en de isolatie niet echt lekker is.
Als het goed is hoeft de boel voorlopig toch niet meer los.... [tu]

Hee, terugkerend euvel die klemmende startkoppeling?
Kan me nog een ritje in Duitsland herinneren waar er bij een kort stoppie ook ff geduwd moest worden...

29
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door arnout Gepost op 24 mei 2025, 22:29 »
Ah.. Ben niet bekend met spul van Carmo, maar hoop hun spanningsregelaar idd vergelijkbaar is met mosfet-regelaars van Shindengen.

Aha.. Bypass-mod al eerder toegepast?  [tu]

Als je ook een oliewissel van plan bent, dan kun je dat combineren met vervangen van de stator. Zo niet, dan kun je het dynamodeksel trws zonder olieramp loshalen als je de GS naar rechts overhellend tegen een wand o.i.d. afsteunt (maar wellicht was ook die truc al bekend?)

Ik moet zelfs trws ook binnenkort dat deksel loshalen op de EFE om de startkoppeling te controleren/fixen. Als het blok warm is klemt de boel nl. vast, wat starten na een korte stop nogal lastig maakt..)
30
Problemen / Re: Dynamo ESD/SD
« Laatste bericht door Daan Gepost op 23 mei 2025, 08:10 »
Het spul ( Elextrex G02 en Carmo carr101 ) is onderweg.
Ik had de kabelboom al aangepast en die lichtknop gebypassed.
Een olie/filter wissel stond al in de planning.
Een vers achterbandje staat ook nog op het to do lijstje van 2025...

Kost een duit maar dan kan er wel weer gereden worden  :D
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10