koelribben

Nieuws:

 

Auteur Topic: koelribben  (gelezen 8048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
22 nov 2011, 08:41
bij het afnemen van de cilinderkop heb ik de onderste koelribben beschadigd
kent er iemand een truckje om die te herstellen????

  • *****
22 nov 2011, 19:29
bij het afnemen van de cilinderkop heb ik de onderste koelribben beschadigd

wow.. erg aggressief schoonmaakmiddel gebruikt?  ;D

kent er iemand een truckje om die te herstellen????

"trucje".. tja, is maar hoe je het noemt..  ;)
heb detijds de afgebroken (en missende) delen van de bovenste koelrib op m'n EFE cylinderblok d.m.v. ingelijmde "ankertjes" weer aangegoten (met 2-componenten exopy-meuk)





na overspuiten kun je er niets meer van terugzien.. en het zit nu na 2 jaar ( :o) nog steeds vast..

een andere optie is (vooral als je de afgebroken koelrib nog hebt) vastsolderen met speciale alu-soldeerstaafjes..
gaat eigenlijk alleen goed als je er een beetje bij kunt.. (bijv. bovenste of onderste koelrib) ..ook kan het lastig zijn om voldoende warmte in dit gedeelte van het cylinderblok of -kop te krijgen om het soldeer te laten vloeien..
met kleinere onderdelen lukt dat prima, maar met zo'n groot ding heb je een flinke brander nodig..  :-\

een derde optie is vastlassen of opnieuw oplassen.. heb het echter nooit succesvol toegepast gezien.. het gietaluminium is -vlgs een prof. lasser waar ik vaker kom- erg rot om te lassen (sowieso alleen TIG) vanwege de verontreinigingen en de stoffen die in de legering zitten ter bevordering van het gietproces..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
24 nov 2011, 08:24
ik ga dit truckje alvast proberen en bedankt voor de moeite

  • No avatar
  • *
30 apr 2012, 22:45
Hallo Arnout, Carlo,

Ik ben nu met een GS 750/1000 project (sorry, nu even geen Katana) bezig en heb hetzelfde probleem; stuk koelrib afgebroken.
Nu heb ik je uitleg gelezen maar zou graag wat meer details willen weten.

De ankertjes bijvoorbeeld, wat heb je hiervoor gebruikt ? met wat voor lijm heb je ze ingelijmt? hoe groot zijn de gaatjes welke je (neem ik aan) in de cilinder hebt geboord ?

Hoor het graag !

Groet,

Rob Geurs uit Nieuw Vennep
« Laatst bewerkt op: 30 apr 2012, 22:54 door Rob »

  • *****
1 mei 2012, 01:59
hee die Rob, welkom terug hier!  ;)

De ankertjes bijvoorbeeld, wat heb je hiervoor gebruikt ?

err.. gewoon ijzerdraad..  ;D wel effe wat ruw maken en ontvetten zodat de lijm er beter op hecht..

met wat voor lijm heb je ze ingelijmt?

met 2-componenten metaallijm.. ik geloof dat ik zelf toen dit spul van de Praksels heb gebruikt toen ik geen JB-weld kon vinden..


maar er zijn vele merken die ongeveer hetzelfde spul leveren.. wel even de hittebestendigheid checken..

hoe groot zijn de gaatjes welke je (neem ik aan) in de cilinder hebt geboord ?

gaatjes net groot genoeg voor de ankertjes + lijm.. plaatsing gaatjes en ankertjes over de lengte van de "breuklijn".. iets van een cm ingeboord geloof ik..
alles goed ontvetten en "mal"/stukje karton eronder plakken tegen het weglekken van de epoxy en het beperken van de hoeveelheid schuurwerk..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
1 mei 2012, 09:22
Hoi Arnout,

Goeie tips ! :) Ik ga het maar eens proberen.

Grtz,
Rob