Katana Popup headlight controller alternatief

Nieuws:

 

Auteur Topic: Katana Popup headlight controller alternatief  (gelezen 3266 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
5 nov 2016, 03:28
Voor wie het nog niet wist: De popup heeft een geavanceerde black box die zorgt dat de motor voor de koplamp gestuurd wordt. Het is een duur onderdeel ($200) en waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar.
Mijn popup heeft er bijvoorbeeld last van dat de lamp soms niet inklapt als het licht uitgeschakeld wordt.
Er is een schema in omloop waarbij de functie van de control unit wordt overgenomen door twee relais. Alles wat je nodig hebt is een doosje, twee relais en twee dioden. Dat is een stuk betaalbaarder!

Download de pdf met foto's en schema's:
https://www.dropbox.com/s/z55z9ie8n8v0ii5/Katana%20Popup%20Wiring.pdf?dl=0
Hell bent for leather

  • *****
5 nov 2016, 22:42
Heeeey dat is een goed schema. bedankt voor het delen [tu]

De control unit is inderdaad een duur en slecht te verkrijgen ding..

Mijn koplamp is af en toe over actief, dan klapt ie 2 keer op en neer om dicht te gaan, maar dat heeft eerder te maken met de nulstand van de motor denk ik..

En de control unit van de Japanse modellen is anders dan die van de popups die uit canada komen (zoals die van Kees en mij)
de Japanse hebben een schakelaar om de verlichting aan en uit te zetten, de Canadese popups hebben die schakelaar weer niet

Maar ik denk dat het niet zo'n hele ingewikkelde modificatie is voor de andere types.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
6 nov 2016, 17:34
Kijk dat wist ik inderdaad niet. Dat ding van mij klapt tijdens het rijden geregeld in zodat mn voorband in de schijnwerpers staat. Vorige week langs de A4 nog die stekker losgetrokken en de handel handmatig opengedraaid. [knife]. Dit klinkt als een mooie optie.
Katana ni rei

  • **
6 nov 2016, 21:24
Ik zou zeker ook de drie sleepcontacten in de draaischijf aan het motortje nakijken. ik heb mijn reserve popup motor even opengemaakt en er zitten drie verende koperen sleepcontacten in die op een messing schijf doorverbonden zijn. De middelste staat altijd in verbinding met de schijf, de andere twee worden verbroken door een hap uit de schijf waardoor de motor stopt, 1x voor pop-up stop en 1x voor pop-down stop. Gebruik wat dun vet om slijiage en roest tegen te gaan.
Van wat ik lees in diverse discussies is dat de control unit toch vaak de boosdoener is. Omdat het echt een black box is, waarvan niemand weet hoe hij werkt, is het ook lastig storingzoeken.

De foto is trouwens gemaakt van 1 relais in een doosje, kennelijk moeten er dus twee stuks van gemaakt worden.
Als ik het schema goed bekijk, zou ik zeggen dat de stroom van de koplamp niet door de relais loopt, dus de contacten hoeven alleen de stroom door het motortje te schakelen. Een 12 Volt printrelais met 1 wisselcontact is lekker klein. Wel waterdichte uitvoering als het kan.
Hell bent for leather