Bougies schoonmaken..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Bougies schoonmaken..  (gelezen 4650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
4 nov 2018, 21:50
..is lastig.  :-\
Wegens nadelige effecten op het mengsel na overgang op schuimfilters op m'n Kat alsook gebruik verkeerde schuimfilterolie, ben ik afgelopen maanden veelvuldig met het probleem geconfronteerd: hoe maak je nu werkelijk je bougies goed schoon?

Vaak zagen mijn bougies er zo uit:



Uiteraard wijst dit erop dat de carbafstelling veel te rijk staat, en inmiddels heb ik de aloude dual K&N's weer terug gemonteerd.
Om gedurende het hele experimenteerproces steeds nieuwe bougies te monteren leek me nogal zonde van het geld (hoewel maar ca. 16 euro per wissel), omdat er nog weinig zicht op verbetering was.
Om toch de verkoolde bougies te kunnen hergebruiken, ben ik verschillende -voor mij- nieuwe methoden gaan uitproberen. I.p.v. knoeien met kleine staal-/messingborsteltjes, schuurpapier, naalden/ijzerdraad, moet er toch iets beter mogelijk zijn? Op internet worden vnl. de volgende 2 methoden aangeprezen:
1) Met een hobbybrander de roetaanslag laten gloeien waardoor die verder verbrandt tot grijs poeder. Met een (tanden)borsteltje kun je dan dat poeder redelijk eenvoudig wegpoetsen. Werkt redelijk goed, maar je komt moeilijk/niet dieper in de bougie. Verder heb ik ook wel m'n bedenkingen of het tot roodgloeiend verhitten van de electrode en rand geen nadelige gevolgen heeft voor het staal.
2) De boel met "ovencleaner" inspuiten. Heb zelf mr. Muscle geprobeerd, en na een half uurtje inweken geeft het idd wel resultaat. Voordeel is dit wel de diepten van de bougie bereikt.

Beide methoden bleken echter nauwelijks de porceleinen isolator te kunnen ontdoen van aanslag. Juist koolaanslag op deze isolator veroorzaakt een mogelijk kortsluiten naar de buitenring, en dus een vonk op de verkeerde plek.

Terug naar het tekenbord, en nog 'ns zoeken op internet. Methode 3 diende zich aan toen ik las over het weken van de bougies in azijn. Azijn? Yeah right..  ::) Toch een poging waard dacht ik, en heb het setje een nachtje in onverdunde huishoudazijn gezet.



De rommel die na een uurtje in de azijn ging ronddrijven gaf al de sterke indruk dat het zuurspul weldegelijk een impact op de aanslag had.
En na een nachtje badderen zag ik zowaar witte isolators verschijnen! Na spoelen en tandenborstelen dit tamelijk verrassende resultaat verkregen.




 :o
Dat ziet er toch bijna "als nieuw" uit, niet?
Voordat ik deze methode ga aanprijzen als de ultieme manier om bougies te cleanen/hergebruiken, wil ik ze eerst ook daadwerkelijk weer in de Kat schroeven en proefrijden. Er wordt nl. op fora ook wel gesuggereerd dat het azijn een laagje van het porcelein opvreet, en da's no bueno natuurlijk. Dus tot die praktijktest vooralsnog een slag-om-de-arm/voorbehoud w.d.b.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
5 nov 2018, 18:24
Ik vind ze mooi schoon geworden! daar kan ik met mijn staalborstel niet tegenop [tu]
Ben benieuwd of het de werking heeft aangetast (maar dat zal vast niet)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
6 nov 2018, 12:17
Schoonmaken met staalborstel schijnt erg slecht te zijn... :-X
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-Busa turbo-GSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GS750R-KTM1190AS

  • *****
6 nov 2018, 22:26
Right.. Testritje vandaag door druk verkeer en over onverlichte dijkjes  [no], dus eigenlijk nergens echt lekker gas kunnen geven. Hoedanook leek de Kat wat beter te lopen met de schone bougies, vooral toen de temperatuur wat begon te dalen.

Schoonmaken met staalborstel schijnt erg slecht te zijn... :-X

Oei.. Dat zou ik idd zelf ook niet doen. Als "staalborstel" gebruik ik hooguit rvs dremel tolletjes/borsteltjes.

                                        .. . . .  .  .   .