Aaaii.. Ik hoop niet dat we hier toch weer zo'n verfoeide olie-discussie gaan krijgen?
(eigen schuld natuurlijk, had ik er maar niet over moeten beginnen.. )Anyway.. Yes, semi-syntheet is natuurlijk voor een standaard blok in goede conditie meer dan prima.. (GSX is ontworpen toen er nog alleen maar minerale olie bestond, dus de moderne semi-synthethische olie is daarmee vergeleken al een hele verbetering..)
..geen volsynthische olie te gebruiken maar mocht je dit wel doen dan bestaat als je al eerder gewone olie in je blik hebt gehad dat de koppeling niet goed vrijkomt , gaat slippen of wat harder aanvoelt
Het klopt m.i. idd dat met overstappen op volsyntheet je koppeling anders gaat aanvoelen.. Dit kan ten voordele of juist nadelig uitwerken.. De meer alarmistische verhalen die je hierover hoort hebben m.i. betrekking op het gebruik van volsynthetische
auto-olie, waar idd bepaalde "dopes" zitten die de werking van de koppeling verslechteren (de "friction modifiers"), d.w.z. de koppeling gaat te makkelijk slippen.. Dit is dan ook de hoofdreden om geen auto-olie in de motor te gooien..
Op m'n eigen GSX-en verhoog ik daarom vaak uit voorzorg (om evt. extra koppelingsslip tegen te gaan) de veervoorspanning van de koppelingsdrukveren
.. Nog niet gedaan bij de Kat trws...
Na de koude start van m'n GSX'en duurt het altijd een minuut of 2 en dan hoor je heel erg duidelijk verschil. Motor gaat dan doffer klinken, minder metaalachtig. Ik ga er vanuit dat dan de olie pas overal is waar ie moet zijn.
Euhmm.. Als het goed is zou de olie echt wel binnen enkele seconden (max. 10 sec?) op alle plekken in het blok moeten zijn gekomen, tenzij de olie te oud of slecht is of er een verkeerd type voor het blok of de omstandigheden is gebruikt..
Het afnemen van het metaalachtige geluid duidt er m.i. op dat de onderdelen in het blok (m.n. de zuigers) op temperatuur zijn gekomen d.w.z. zijn uitgezet, en dat daarmee de tussenruimtes zijn afgenomen tot op normale tolerantiewaarden..
Wat mij altijd opvalt is dat de olie van mij GSX'en altijd na verversen en ff draaien gelijk weer zwart/donkerbruin is. Bij de RF blijft het gewoon "mooi" goudkleurig. Ik neem aan dat dit door as-resten in de olie komt die het gevolg zijn van hoge temperatuur die bij een waterkoeler minder extreme waarden bereikt. Ik tap altijd warm af (oppassen voor branden van je handen )
Hmm tja, daar heb ik mezelf ook wel over zitten verwonderen.. De olie in mijn GSX-en en Katten wordt/werd na verversing ook vrij snel donkerbruinig..
Enerzijds een goed teken (de olie vervult z'n taak w.b. opruimen vuildeeltjes) maar anderszijds komen die (roet?)deeltjes natuurlijk ook ergens vandaan.. Mogelijk komt de extra vervuiling idd doordat dat het een luchtgekoeld blok is, en er daardoor bij een koude start nog een relatief grote speling tussen de zuigers en de cylinderwanden aanwezig is.. (Luchtkoelers zijn ontworpen op hogere bloktemperaturen en hebben dus grotere zuigerspeling..) Die vervuiling van de olie zou dan m.n. bij koude starts en nog niet op temperatuur gekomen blok plaatsvinden..
Ik heb nu overal semi-synthetische Bell-Ray 10W40 inzitten.
Wat moet ik denken van de verhalen over loskomen van vuil bij volsynthetische olie?
Kan ik zonder spoelen over naar synthetische 5W40?
Bell-Ray semi-synth zou ik lekker blijven gebruiken, want dat lijkt me zondermeer prima olie..
Alarmistische verhalen over overschakelen naar vol-syntheet zou ik (let op: pers. mening) niet geloven, m.u.v. het mogelijk anders aanvoelen van de koppeling (en het gebruik van auto-olie natuurlijk).. Elke goede moderne olie zou alle vuil in het blok moeten oplossen, dus zeker ook semi-synthetische olie..
En dan nog, mocht het blok inwendig vervuild zijn is het gebruik van volsyntheet juist een manier de boel schoon te maken! (deeltjes worden opgenomen in de olie, grotere deeltjes blijven achter in het filter).
Verder is er idd nog het al-oude broodje aap-verhaal dat je oliesoorten niet zou mogen mixen..
Semi-synthetische olie is zelf al een mix van mineraal en synthetisch! Sowieso is motorolie een zeer verscheiden verzameling van allerlei ingedienten.. Het zijn "blends" van allerlei soorten olieen en toevoegingen, elk met een specifieke functie..
Right.. Lang verhaal geworden.. Een nog langer verhaal over olie kun je
hier lezen..