Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
41
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 feb 2025, 20:29 »
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!

Hee die Kees! Yup, er is best wel veel tijd en aandacht in dit telleraandrijvings-projectje geslopen. Almaar passen en meten, en oplossingen voor nieuwe problemen bedenken.
Vervolgverhaal hierover komt nog, maar wacht nu op bezorging van bestelde VHT-spuitbussen om het ding af te kunnen maken.
42
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 15 feb 2025, 18:27 »
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!
43
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 feb 2025, 04:27 »
Right.. Ondertussen is het alweer even geleden dat ik hier wat heb gepost, maar heb zeker niet stil gezeten.  ;)
Na afmaken van het vorkspul (zoals aangegeven in vorige post) ben ik het KM-telleraandrijving-project begonnen toen ik daarvoor op eBay een zgan EFE tandwieldeksel voor goedkoop vond. (Verzendkosten hoger dan aanschaf deksel!).
Het huidige deksel wilde ik nl. als reserve houden in geval het project minder voorspoedig zou verlopen.
Oorspronkelijk plan was om de aan binnenkant aanwezige ribben (verborgen onder het hardschuim) te gebruiken als ondersteuning voor de 3mm alu-plaat waarop dan de VFR-telleraandrijving gemonteerd kan worden. Daartoe moesten die ribben dus allemaal dezelfde diepte (hoogte?) krijgen t.b.v. het pasvlak van die alu-plaat.
Bij gebrek aan een bovenfrees of fensie freesbank toch een oplossing hiervoor met de dremel gevonden (vastklemmen in gat in dunne plaat die dan in z'n geheel over het pasvlak van het deksel heen- en weer geschoven kan worden).

Daarvóór trws eerst nog ruimte voor de ketting gemaakt a.g.v. de aangepaste kettingloop (naar buiten wgs 180mm achterband).



Bij een proefpassing bleek het deksel trws de ketting nog te raken, en moest er meer materiaal weggefreesd/-vijld worden.

Anyway.. met de ribben op diepte ook het montageplaatje gezaagd m.b.v. een malletje.



Om de positie van de telleraandrijving op dat plaatje te bepalen kwam de onderste carterhelft van m'n oude GSX1100ET-blok goed van pas, waarmee ik de uitlijning op de uitgaande as -grofweg- kon bepalen (stuk rondstaf door lagers uitgaande as gestoken).
Hellingshoek van de aandrijving op het oog bepaald d.m.v. een malletje op de buitenkant van het deksel. (Vertikaal gekozen nadat de kabel te kort bleek om langs dicht langs het frame te lopen).
Met deze gegevens konden dan vervolgens de gaten geboord en getapt worden om de aandrijving op het plaatje vast te kunnen zetten.



In de foto is ook het koppelstukje van wit PA te zien dat ik ondertussen al had gemaakt.
Aan één kant een klein sleufgat waarin de as van de telleraandrijving past, en aan de andere kant een binnenzeskant die past over de smalle borgmoer op de uitgaande as van het blok. (Ik gebruik op de EFE dus geen borgblikkie maar een extra moer, wat nu voordelig uitkomt).
Omdat ik op de draaibank geen binnenzeskant kan uitdraaien, moest ik die dus met de hand (d.w.z. scherpe beitel) uitgebeitelen.



Right.. Vervolgens moest dan nog de (voorlopig grove) opening voor de teller gemaakt worden zodat daarna het proces van passen en bijwerken kon beginnen.



Hierbij bedacht ik mezelf dat dat een verstellingsmogelij kheid voor positie van de aandrijving verstandig zou zijn, omdat het waarschijnlijk leek dat de exacte def. uitlijning alleen met al gemonteerd deksel bepaald kan worden.
Hiertoe zouden er dan boutverbindingen toegevoegd moeten worden, waarmee d.m.v. ruime boutgaten in het alu-plaatje, het geheel dan iets verschoven kan worden totop de juiste uitlijning (m.b.v. een pasbusje).

Over de hiervoor gevonden oplossing de volgende keer weer meer.  :P

44
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 22 dec 2024, 20:57 »
Ja, dingen die langzaam veranderen merk je niet zo snel.......dus vandaag maar eens preventief een en ander nagekeken. Er zaten toch enkele motorophangschetspl aatbevestingsbouten niet echt meer vast. Blijkbaar moet ik die toch wat vaker checken. Van de bevestigingsbout linksonder ontbrak zelfs een moer. :o Dat is een plaatje met schroefdraad zodat je die niet met een sleutel hoeft tegen te houden. M10x1,25 zo te zien. Diverse pogingen gedaan om zo'n zelfde moer/plaatje daar te bevestigen. Kom je met gemonteerde uitlaat bijna niet bij. Niet echt zin om de complete uitlaat te demonteren. Uiteindelijk maar "gewone" M10x1,25 moer uit de verzamelbak japanse bouten en moeren van slopers gehaald en deze aan een ringsleutel geplakt met tape. Was toch wel een behoorlijk gevecht. Moraal van het verhaal: vaker een en ander checken.....

Goed, rest mij nog iedereen fijne kerstdagen en veel veilige Katana-kilometers in het komende jaar toe te wensen.

45
Projecten / Re: originele GSX1100S
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 16 dec 2024, 21:21 »
Ja dat inklemmen met de werkbank werkt voor mij beter, als ik die tool onderaan de klep deed gleed ie er vaak af, de methode incl werkbank werkte stabieler.
 ;D
46
Projecten / Re: originele GSX1100S
« Laatste bericht door arnout Gepost op 16 dec 2024, 19:41 »
..Nu is alles weer netjes.

Dat ziet er weer piekfijn uit!  [tu]

Klep(de)monteermethode inclusief inklemmen werkblad kende ik zelf echter nog niet :D, maar ongetwijfeld zal dit een bepaald voordeel hebben (?)
47
Projecten / Re: originele GSX1100S
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 15 dec 2024, 20:59 »
En dan dacht ik mooi alles ff in elkaar te zetten zodat het blok af zou zijn....
Mooi niet, ik miste die 2 paspennetjes die de kop met het cilinderblok verbinden..
Nu weer ff wachten op CMSnl  ;D
48
Projecten / Re: originele GSX1100S
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 15 dec 2024, 20:53 »
En uiteraard na het monteren van alles even de kop een nieuw likje VHT verf gegeven.

49
Projecten / Re: originele GSX1100S
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 15 dec 2024, 20:51 »
Het heeft lang geduurd maar ik heb het project weer een klein beetje opgepakt.
Het liep even spaak op de kleppen, en dan met name de zittingen. Als je de kleppen ingeschuurd hebt zie je een randje, en dat randje was te groot.
Volgens het boekje moest ik de klepzittingen opnieuw in (laten) slijpen.

Uit eindelijk toch besloten dit te laten doen bij LMR motorrevisie in Leeuwarden (aardige lui)
de kop is gevlakt, nieuwe kleppen er in en de klepzittingen opnieuw gefreesd. Nu is alles weer netjes.

50
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 9 dec 2024, 22:23 »
This is what I have seen.
I was with my Klapkat GSX 750 SF from 1985
On teh way to Siebengewald:



And on my way home:



It was the first time I attended the Katana Meeting Eurokat, and I thought it was very nice to see all those bikes and talk to people. My thanks to the organization.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10