EFE.. inmiddels ook al een kat..

Nieuws:

 

Auteur Topic: EFE.. inmiddels ook al een kat..  (gelezen 38202 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
23 feb 2015, 23:16
Errug mooi gedaan weer hoor!

  • *****
6 mrt 2015, 23:43
thanks mensen.. "effe 'n schokdempertje erin zetten" zou echter toch eigenlijk een simpele zaak moeten zijn..  :-X
laatst een beugeltje voor het remote potje gemaakt, wat ook aardig wat tijd kostte..  ::)
(rond deel uit een oude uitlaatpijp gehaald, aangelast "profieltje" uit een dikkere plaat gezaagd en in vorm gemept..)



uitvogelen wat een goede positie is -en routing voor de leiding- was best lastig.. de leiding loopt nu wel met een vrij scherpe bocht, maar de mogelijkheden zijn beperkt..



right.. ondertussen toch eens haast maken met de klus, want de EFE zit nu ook de uitrit voor de Kat (wel klaar) te versperren..  [whip]
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
7 mrt 2015, 08:29
effe 'n schokdempertje erin zetten zou echter toch eigenlijk een simpele zaak moeten zijn..
Als je alles perfect wil dan kost dat "iets" meer tijd  ;) En soms heb je geen keus. Onlangs "even" kleppen van een ZZR600 gesteld, blok moest eruit.....
Citaat
right.. ondertussen toch eens haast maken met de klus, want de EFE zit nu ook de uitrit voor de Kat (wel klaar) te versperren..  [whip]
Eh, de twee motoren van plaats wisselen?? Toen gisterenmiddag de zon er eenmaal doorwas, was het echt geen straf om op de motor te zitten.
Allemaal weer heel erg mooi met oog voor detail gedaan.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
21 mrt 2015, 19:01
..En soms heb je geen keus. Onlangs "even" kleppen van een ZZR600 gesteld, blok moest eruit.....

bwoah.. je hebt *altijd* een keus.. :P zoals b.v. ueberhaupt geen Kawa kopen..  ;D
maargoed, het aardige van zo'n oude luchtgekoelde (Suzuki) fiets is dat je er in vergelijking met het moderne dichtgemetselde spul nog wel redelijk overal bij kunt.. die sleutelvriendelijkh eid is overigens nog wel te vergroten door het ueber-lastige luchtfilterhuis bij het grofvuil te deponeren, en de soms laag hangende bobines elders te positioneren waardoor het kleppendeksel zich vlotter laat verwijderen..

Eh, de twee motoren van plaats wisselen??

yep, dat kan normaliter wel, maar de EFE was effe wat rottig te verschuiven zonder achterwiel erin.. (kon het achterwiel natuurlijk wel tijdelijk terug erin zetten t.b.v. verplaatsing, maar dan zou 'ie op een plek terecht komen waar ik er weer rottiger bij kan om de sleutelklus af te maken..  :-\ )

anyway.. echt veel vaart zat er afgelopen tijd nog niet met het "even afmaken" van de EFE, maar het achterwiel zit er nu iig weer in..  ::)

right.. met de schokdempert op z'n plaats (en de stellers enigszins ingesteld) kon nu het afwerken van de rommelige bedrading rondom de accubak beginnen.. veel beschadigde en erg plakkerige tape ververst voor de niet-plakkende variant, en heb eindelijk 'ns ook het ontstekingskastje wat beter opgehangen.. (niet meer met taaiwreps, maar nu in rubbers trillingsvrij op het paneeltje geschroefd..  [smart] )



achter het Dyna-kastje zit trws de Shindengen FH012AA verborgen.. (nu ook beter opgehangen en netter bedraad..)

electropaneeltje aan de rechterkant ook opgefrist..



..maar daar valt eigelijk niet veel aan te zien (of over te vertellen)..  ::)

eenmaal aan de rechterkant bezig, was ook een betere inspectie van de achterrem mogelijk.. de oorzaak voor de "knak" die al tijden hoorbaar is bij het instampen van het pedaal heb ik nu ook eindelijk kunnen vinden.. door de smalle bouwwijze (weinig plek over vanwege de ThunderAce swingarm) is een spanningsvrije bediening van de rempomp wat in gedrag gekomen, en bleek de hoek van de remstang(?)nog te klein te zijn..
dus.. stangetje moest schuiner, of -nog beter- met een sprong erin..  :)



het hele remgebeuren is tamelijk slecht toegankelijk en ook het monteren ervan lijkt wel een Chinese puzzel, maar uiteindelijk zat de boel weer in elkaar..



..kennet..  ;)

right.. moet nog even wat aan de carbs tweaken, en twijfel of de olie nog ververst moet worden, maar dan is 'ie eindelijk klaar rijdbaar..
oja.. in een allerlaatste poging de voorremmen minder sponzig te krijgen ga ik toch de remleidingen maar 'ns vervangen.. (oude zijn al rvs maar zijn het enige onderdeel van de remmen dat nog niet is vervangen..)
Goodridge spul (zelf samen te stellen remleidingen) besteld bij een auto-webshop in Engeland, maar da's alweer 2 wkn geleden inmiddels..  >:(
« Laatst bewerkt op: 21 mrt 2015, 22:18 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
23 mrt 2015, 21:32
Erg benieuwd naar het rijgedrag met de Ëühlins..

Getest en goed bevonden..  :)
Damn.. nog best koud draussen met geperf. zomerhandschoenen en spijkerbroek..  :-X
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
24 mrt 2015, 00:08
Mooi zo  [tu]
Tis altijd de vraag of een gebruikte dempert zn werk naar behoren opvolgt.
Zeker bij een stereo->link ombouw/ andere achtervork.
Zat bij mn kat ook aan te hikken tegen de aanschaf van een used high-end schokker.
( niet zozeer vanwege de prestaties maar ook omdat je ze kan laten reviseren en je ze bij niet functioneren weer snel kwijt bent)
Heb toch op safe gespeeld en een nieuwe hagon er in gezet.
Bij die gasten kan je de veer omruilen mocht ie toch te slap/hard zijn....

Er zal nog wel een testrit ( voor de meeting) bij iets warmer weer nodig zijn,toch ? [winky]
« Laatst bewerkt op: 24 mrt 2015, 00:14 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
24 mrt 2015, 17:26
..
Tis altijd de vraag of een gebruikte dempert zn werk naar behoren opvolgt.
Zeker bij een stereo->link ombouw/ andere achtervork.
Zat bij mn kat ook aan te hikken tegen de aanschaf van een used high-end schokker.
( niet zozeer vanwege de prestaties maar ook omdat je ze kan laten reviseren en je ze bij niet functioneren weer snel kwijt bent)
Heb toch op safe gespeeld en een nieuwe hagon er in gezet.
Bij die gasten kan je de veer omruilen mocht ie toch te slap/hard zijn....

Yep, voordeel van duurder/merk-veerspul is dat je altijd terecht kunt om iets te laten aanpassen/repareren.. Nadeel is echter dat zo'n revisiebeurt dan (wrs m.u.v. Hagon) wel weer vrij prijzig is, en daarmee de "voordeligheid" van m'n marktplaatskoopje teniet doet..  :-\
Maargoed, heb danook mazzel dat 'ie technisch in orde blijkt en ook geen aanpassing behoeft w.b. veer of instelbereik demping..  :)
De EFE voelt nu een stuk strakker aan.. Wellicht de ingaande demping nog een haartje minder zetten, want snelheidshobbels komen nu wel wat harder aan dan voorheen..

Er zal nog wel een testrit ( voor de meeting) bij iets warmer weer nodig zijn,toch ? [winky]

Sure.. Er valt nog zat te testen..  ;) Komende tijd lijkt het weer echter weer slechter te worden, weer..  :( Dus effe afwachten w.b. verdere ritjes..
Kan dan ondertussen wellicht ook die remleidingen monteren, als die tenminste 1-dezer-dagen 'ns zouden arriveren met de post..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
27 mrt 2016, 23:45
Right.. Ondertussen alweer een jaar verder sinds de vorige post..!  :-[
Inhakend op de de puntjes daarin:
- De nieuwe remleidingen hebben helaas niet de gehoopte verbetering in remgevoel (sponzig) gebracht.. Ik laat e.e.a. voorlopig verder onaangeroerd.. Remwerking an sich is verder prima..
- De nieuwe schokkert achter doet het super.. Ook de veer lijkt goed te passen bij het gewicht van de EFE en de geometrie van de ThunderAce veringshevels..  [tu]

Met het oog op de voortzetting van het Katana-project nu w.b. motorisch gedeelte (SkizzoKat 2.0) moet ik dus zorgen dat de EFE rijdbaar is als de Kat uit elkaar ligt.. En had zo wat aandachtspuntje verzameld die aangepakt moeten worden aan de
EFE:

☐ Buddyseat netter maken, new bekleding en op de rijdersplek harder schuim.
☐ Accu.. Westco AGM zit er ondertussen al 8 jaar in, en heft wat capaciteit verloren.
☐ Voorspatbord vervangen.. Huidige YZF750R spatflap is hangt met duck-tape aan elkaar.. (Ben op zoek naar een vormgelijk sterker alternatief)
☐ Zijstandaard langer maken.. EFE staat erg schuin met de huidige NVT650 standaard..
☐ Rubberen duovoetsteunen vervangen voor "kale" stepjes die visueel beter stroken met de GSX-R rijdersstepjes..
☐ Kont inkorten of swingarm langer.. Esthetisch klopt de look voor mijn gevoel nog niet helemaal (hoewel het kontje nu niet voorbij de achterband uitsteekt)..
☐ Zwetende koppakking, zwetende voetpakking..
☐ Olieverbruik te hoog, vermoedelijk ligt dit aan de klepseals en de versleten klepstelen en geleiders..


Voor het aanpakken van de cilinderkop van de EFE en ook die van de Kat bekijk ik de aanschaf van een "seat cutter" van Neway.. Wel weer een investering, maar ongetwijfeld één waarvan je je later afvraagd waarom je dit niet jaaaren eerder hebt gedaan..  ;)

Voor nu bezig geweest met het aanpakken van de look van de achterkant: kortere buddy of langere swingarm?
Omdat ik geen fan ben van de korte-konten-hype van tegenwoordig, èn omdat ik wel zin had wat alu laswerk te gaan doen maar besloten de ThunderAce achterbrug (ietsje) te gaan verlengen.. Ik wil er zeker geen dragbike van maken, en dus gaat het slechts om enkele cm's..
Aangezien ik al jaren een reserve donderaas-achterbrug in het rek heb liggen, kan ik daar mooi langere "poten" vanaf zagen die ik op de huidige swingarm kan lassen waar ik de stellers er op een andere positie vanaf zal zagen..



Met het restant van de verzaagde reserver achterbrug ben ik gaan proeflassen gaan leggen.. Enerzijds om mijn skills op/bij te poetsen, en anderszijds om te testen of het type alu-leggering wel in de "zich zelf hardened" 7xxx-serie zit.. Alu kun je nl. niet zondermeer lassen.. Niet alle legeringen zijn lasbaar, en de meeste legeringen verliezien hun harding (tempering/aging) na het lassen.. MTB-frames van 6060-alu moeten na fabrikage een hittebehandeling ondergaan (oven, koelbad, en opnieuw oven).. Zelfstandige motorframebouwers gebruiken daarom de alu legering 7020 dat de eigenschap heeft na het lassen geburende ruim een week veel van die oorspronkelijke harding en sterkte terug te winnen door een versneld verouderingsproces van het kristalrooster..
Ik heb lang gezocht of de japanse motorfabriekanten ook een zelfde sort alu gebruiken, maar heb alleen van een bep. type H*nda gevonden dat legering 7005 gebruikt wordt dat veel eigenschappen deelt met 7020.. Het lijkt echter zeer aannemelijk dat andere merken een zelfde sort alu gebruiken omdat dit de kostbare warmtebehandeling uit het fabrikageproces haalt..

Om voor mezelf toch op zeker te gaan, heb ik m'n laswerk na zo'n 8 dgn aan een buigproef onderworpen.. Strookje gezaagd, in de bankschroef geklemd en er met een baco aan gehangen..



Het ziet er redelijk "rond" uit, zonder echt opvallende knikken direct aan weerszijden van de las.. Dus een oké-stempeltje erop wat mij betreft..  [tu]
Wel kan de penetratie wat beter.. Een V-groef (zijkanten schuin afvijlen) zal dit verbeteren..

[verhaal wordt wat lang.. voortgezetting in een nieuwe post]

 
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
28 mrt 2016, 00:23
Maarrr.. Hoewel in de startblokken om de swingarm uit de EFE te trekken voor de beoogde aanpassingen, ben ik wat afgeleid geraakt door ideeen voor een nieuwe zijstandaard..
De huidige is te kort, en deze verlengen lijkt een logische optie.. Maar omdat ik die dingen altijd onnodig zwaar/massief/lomp-uitgevoerd vind, ben ik gaan nadenken over manieren om een holle standaard te maken.. Veel framebouwers gebruiken een rechthoekige buis om ean zijstandaard te maken, maar dat oogt best lomp.. Een tapse vorm zou er veel beter uit zien, en dus gaan we dat maken..  8)

Waar koop je een taps rechthoekig staalprofiel? Nergens..! Dus ben ik dat zelf gaan maken.. Door 4 hoekprofielen met verlopende hoogtes te zagen kun je zelf zo'n profiel samenstellen.. Koudgevormd stukje pisbakken L-profiel bij de Gammel gehaald (metaalwinkel was al dicht..)
..En begonnen met zagen, zagen, zagen..



Lassen, lassen, lassen..



Veerhaakje en scharnierpunt van een een oude EFE standaard af geslepen en vastgelast.. (scharnierding valt trws zo'n 15mm in het profiel en is hol geboord).. Uitklappookje gedraaid en hol geboord..
Voetje komt uit een stuk UNP80 profiel, en heb de verbinding afgesteund met een stukje dunwandig ronde buisprofiel..



Voetje is trws extra large gekozen uit praktische overwegingen.. Om het wegzakken in slappe ondergrond iets minder makkelijk te maken..

Na een laatste aanpassing (aanslagnokje erop gelast om opgeklapte stand aan te passen) was het ding klaar om gespoten te worden (VHT SP671).. En momenteel hangt de standaard te drogen..

Pfff.. wel een boel werk voor zo'n simpel onderdeel..  :-[ Maar dan krijg je wel precies wat je wilt hebben..  8)
Nu die swingarm nog even lassen, of toch eerst met die duostepjes aan de slag die net binnen zijn gekomen?
« Laatst bewerkt op: 28 mrt 2016, 00:26 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
28 mrt 2016, 08:50
Wanneer ik jouw verhalen lees krijg ik altijd een enorme  ;D op m'n gezicht.
Waarom ze die standaard van gietijzer op pop-up en es maken was mij ook al helemaal niet duidelijk. Maar ook dit onderdeel is weer met liefde gecreëerd en dat zie je. Mooi hoor!
Hoeveel ga je de achterbrug verlengen?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
28 mrt 2016, 11:43
Swingarm lassen,,, wouw dat vind ik wel ff interessant om te volgen (of een keer te zien :D )
(Aangezien m'n volgende cursus TIG lassen is :) )

En die standaard is ook interessant met het oog op gewichtsbesparing

mooi vakwerk weer Arnout!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
29 mrt 2016, 23:19
Swingarm lassen..

..Hoeveel ga je de achterbrug verlengen?

Swingarm-projectje zit even op "hold" (bezig met een oilstat-projectje aan de Kat), maar qua verlenging zit ik aan slechts zo'n 5cm te denken, al moet ik e.e.a nog even beter bekijken en opmeten.. Achterwielas zit nu al achterin de kettingspelingstels leuven, dus moet dat verrekenen..

Ondertussen wel de cheapo duo stepjes gefixt..



Ophangpunt van de stepjes was totaal anders dan dat van de standard EFE duopassagiersvoetru sten, dus moest een soort adapter maken om zowel de tussenruimte op te vullen als ook een nokje te voorzien waarmee de uitgeklapte step onder de juiste hoek komt te staan..
Gesoldeerd met Durafix/Easyweld..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
20 mrt 2019, 18:28
Right.. Sinds het gereed komen van project SkizzoKat heeft de EFE ondertussen alweer 3 jaar in een stil en krap hoekje stof staan verzamelen. Nu de Kat fase 2 van het project ingaat (althans, dat is het optimistische plan), moet de EFE dus van stal worden gehaald om iets behoorlijks* te rijden te hebben nu de weersomstandigheden dit weer aangenaam maken. ( * = gemodificeerde oude school Suzuki).
Makkelijker gezegd dan gedaan, want de stal is tamelijk krap en laat een omwisseltruc niet zo eenvoudig toe. Om zweetvergieten hierbij, en voor toekomstige duw- en trekacties te vermijden, leek het me een strak plan om eerst eens een stuk gereedschap te maken dat motorverplaatsingen  zou vereenvoudigen.
Na maanden zagen/vijlen/lassen dan gisteren eindelijk de motormoevert voor 99% afgemaakt (moet nog een verfje krijgen), en meteen hiermee de Kat en EFE van plek verwisseld.



Achteraf gezien is het zelf bouwen van zo'n ding toch niet zo'n slim plan, want het heeft me meer tijd en geld gekost dan wanneer er gewoon eentje in de webwinkel gehaald zou hebben..  :-\
Nouja, met opgefriste las-skills rijker (en lasgasfles armer) uiteindelijk toch het doel bereikt.

Right.. Met het rijklaar maken van de EFE (benzine in tank omwisselen voor versere, vlotterkamers carbs schoonmaken, olie aanvullen (wissel is niet nodig medunkt)) komen ook de oudere aandachtspunten weer om de hoek kijken:

De oude Westco AGM accu heb ik een tijd geleden al weggebracht naar de milieustraat wgs kaput, en heb inmiddels een houder gemaakt waarin het batterypack van de SkizzoKat past. Of dat voldoende power heeft om de 1327cc's aan te slingeren hoop ik binnenkort uit te vinden.
Bestaande euvels als diverse zwetende pakkingen zal ik voorlopig weer op de lange baan schuiven om op korte termijn aan rijden toe te kunnen komen. Ook het te hoge olieverbruik weer even voor lief nemen en dus oplossen door tijdig bijvullen.
Wél eerder nog gefixt is de nieuwe zijstandaard die een flink stukje langer is het eerdere exemplaar. De omwisselactie met de motormoevert heeft aangetoond dat die idd sterk genoeg is.  :)

Een punt dat ik nog wel wil proberen te verbeteren is het lousy gevoel in de voorremmen. Een aangepaste ontluchtingsmethode voor de rempomp heeft iets resultaat opgeleverd (2 luchtbelletjes), maar toch is het sponzigheidsnivo nog onaanvaardbaar hoog. Ik begin echter te vermoeden dat dit gewoon een karakteristiek is van de zeszuiger-Nissins, net zoals dat bij de 6 pot Tokico's het geval was. Gewoon veel flex in de remtangen an sich.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
21 mrt 2019, 19:42
Leuk gedaan die motormover!

Hoop dat je binnenkort weer ff kan knallen met de EFE [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
27 mrt 2019, 00:22
Hoop dat je binnenkort weer ff kan knallen met de EFE [tu]

Vandaag een startpoging gedaan. De/het batterypack had het er toch wat moeilijk mee, maar na een tweede poging toch succes. It's ALIVE!  8)
Heb even het zaakje laten pruttelen zodat stofnesten weggeblazen/verbrand konden worden.

Hier nog een eerdere foto van de/het LiFePO4 batterypack waarvoor ik een houder van golfplastic heb geknip/-plakt.



I.v.m. de lege tank (3 j. oude benz. afgetapt) meteen van de kans gebruik gemaakt om een oud passingseuvel van de Pingelkraan op te lossen. De uitloop was naar het klppndeksel gedraaid om het hendeltje een voldoende grote slag te kunnen geven, waardoor de brandstofslang vroeg of laat altijd geknikt raakte.
Als fix heb ik het hendeltje uit de as van de kraan getikt, en er een kortere messing knop voor gedraaid. Het geheel bij terugplaatsen ook verder doorgeschoven zodat het blok niet langer geraakt kan worden. Kraan herplaatst  met een gunstiger hoek van de uitloop.



Verders de Keihin vlakschuivers eraf gehad om de vlotterkamers te ontdoen van mogelijke vernisophoping. Dat bleek enorm mee te vallen, en dus aandacht al snel verschoven naar het afstellen van de vlotterhoogtes vlgs een methode die ik onlangs op youtube heb gespot: positie van vlotternaald-sluiting bepalen d.m.v. blazen in de brandstofslang i.p.v. zoeken naar het zeer lichte punt van contact met de vlotternaald.

Voordat de carbs terug op het blok konden toch ook even kritisch naar de carbrubbers gekeken. Uit de afdrukken hierin bleek dat de carbs niet volledig passend gemonteerd zijn geweest. Met ad hoc gedraaide 4mm dikke alu afstandsringen bleek het mogelijk de flinke spleet/drempel in de rubbers op te vullen. Dergelijke ringen had ik eerder al eens geplaats bij de cilinderkop-zijde van de rubbers, en dat gedeelte bleek nog goed te zitten. Nu dus een bijna perfect glad verloop van het inlaattraject.
Jammer is alleen dat er bij twee cilinders een flinke aankoek op de inlaatkleppen te ontdekken viel (met lampje naar binnen schijnend). Wrs de oorzaak voor het olieverbruik. Ik had er echter weinig trek in om deze klepseals nu nog te gaan vervangen, en dus was het moment daar om de vlakschuivers in de rubbers het blok te duwen (wat wel enige inspanning vereiste..)

Goed.. Nu alleen nog het remspul een opfrisbeurt geven voordat de EFE uitgelaten kan worden.   [yes]

« Laatst bewerkt op: 27 mrt 2019, 00:46 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .